سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

آگهی استخدام دیپلم تا دکتری در وزارت نیرو اسفند92

شرکت های تابعه (دولتی) وزارت نیرو به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود از محل مجوز شماره 4006/91/224 مورخ 17/2/91 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، با رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری، ماده 51 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و همچنین آیین نامه نیازسنجی، ساماندهی و تأمین منابع انسانی و دستورالعمل استخدام منابع انسانی صنعت آب و برق تعداد 1553 نفر از افراد واجد شرایط را از طریق برگزاری آزمون توانمندی های عمومی و تخصصی، آزمون دانش مهارتی (مصاحبه) و طی فرآیند گزینش به صورت پیمانی (قراردادی)  و 569 نفر را به صورت قرارداد کارگری موضوع ماده 124 قانون مدیریت خدمات کشوری و دارا بودن شرایط ذیل استخدام می نماید. ( داوطلبان استخدام در مشاغل کارگری از آزمون تخصصی معاف می باشند )

الف) شرایط عمومی استخدام :                                                                             

1- داشتن تابعیت نظام جمهوری اسلامی ایران

2- انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی دائم برای آقایان

3-  عدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات

4- نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر

5- داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری که استخدام می شوند.

6- اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

7- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

8- دارا بودن شرایط احراز شغل

9- احراز صلاحیت های عمومی به تأیید گزینش

10- عدم منع قانونی جهت استخدام

11- کسب حد نصاب نمره آزمون عمومی ( 60 درصد )‌

12- نداشتن منع استخدام در دستگاه های دولتی به موجب آراء مراجع قانونی

13- داوطلبان استخدام نباید مستخدم رسمی، ثابت و پیمانی سایر دستگاه های دولتی و یا بازخرید خدمت باشند.

 

ب) شرایط اختصاصی استخدام :

داشتن شرایط سنی به شرح زیر :

·          حداقل 20 سال و حداکثر26 سال برای مقطع دیپلم (متولدین بعد از تاریخ 10/12/1365 )

·         حداقل 20 سال و حداکثر26 سال برای مقطع کاردانی (متولدین بعد از تاریخ 10/12/1365 )

·         حداقل 20 سال و حداکثر 30 سال برای مقطع کارشناسی (متولدین بعد از تاریخ 10/12/1361 )‌

·         حداقل 20 سال و حداکثر32 سال برای مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر (متولدین بعد از تاریخ 10/12/1359 )‌

تبصره 1: موارد زیر به شرط ارائه تأییدیه معتبر از مراجع ذیصلاح به حداکثر سن افزوده می شود:

الف- داوطلبانی که در جبهه های نبرد حق علیه باطل (از تاریخ 31/6/59 لغایت 29/5/67)به طور داوطلبانه خدمت نموده اند، به میزان مدت حضور در جبهه و همچنین مدت زمان بستری شدن و یا استراحت پزشکی رزمندگان در اثر مجروحیت در جبهه های نبرد حق علیه باطل.

ب- افراد خانواده معظم شهدا، آزادگان، مفقودالاثرها و جانبازان از کار افتاده کلی که قادر به کار نمی باشند شامل: همسر، فرزندان، پدر، مادر، خواهر و برادر به میزان 5 سال.

ج- آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل یک سال سابقه اسارت دارند از شرط سنی معاف می باشند.

د- داوطلبانی که به با عناوین مختلف و به صورت تمام وقت در دستگاه های اجرایی، موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، به خدمت اشتغال داشته ، حداکثر به میزان 96 ماه.  

هـ – مدت انجام خدمت سربازی، حداکثر به مدت 24 ماه.

       تذکر1:کارت مربوط به وضعیت نظام وظیفه ( آقایان ) و گواهی فراغت از تحصیل کلیه داوطلبان اعم از سهمیه ها و آزاد بایستی تا روز برگزاری آزمون آماده و صادر شده باشد و به همراه تائیدیه پرداخت حق بیمه در موعد مقرر (توضیح 3) ارائه گردد.

      توضیح1: با توجه به قانون اصلاح بند (و) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران،25 درصد نیازهای استخدامی به جانبازان و آزادگان فاقد شغل ، فرزندان و همسران شهدا و جانبازان 25 درصد و بالاتر، فرزندان و  همسران آزادگان بالای یکسال اسارت معرفی شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران (معاف از آزمون) اختصاص می‌یابد. این موضوع شامل حال یکی از فرزندان همکاران شهید، جانباز 25درصد به بالا و آزاده ( اعم از شاغل، فوت شده و یا از کارافتاده که دارای شرایط عمومی استخدام هستند) نیز می گردد . این عزیزان جهت استفاده از سهمیه های مربوطه به ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران مرکز استان خود مراجعه نمایند .

     پنج درصد سهمیه استخدامی نیز به رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها، همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و آزادگان زیر یک سال اسارت، خواهران و  برادران شهدا اختصاص دارد و واجدین شرایط علاقه مند به استفاده از سهمیه مزبور می توانند با انتخاب گزینه سهمیه ایثارگری در فرم ثبت نام ( سایر موارد – بند 1 ) در آزمون ثبت نام کرده و در آن شرکت نموده و در رقابت با سایر افراد واجد شرایط این بند، به ترتیب بالاترین نمره آزمون انتخاب خواهند شد .

      توضیح2: معلولین واجد شرایط جهت استفاده از سهمیه مربوطه ( 3 درصد) می توانند با انتخاب گزینه سهمیه معلولین عادی در فرم ثبت نام ( سایر موارد  بند 2 ) در آزمون ثبت نام کرده و در آن شرکت نمایند . کسب 60 درصد نمره آزمون عمومی و داشتن توانایی جسمانی برای انجام وظایف شغل مربوطه، از شروط لازم می باشد.

      تذکر مهم: ایثارگران گرامی که متقاضی استفاده از سهمیه 5 درصد و معلولین محترم که متقاضی استفاده از سهمیه 3 درصد هستند، قبل از ثبت نام با بررسی جدول نیازهای استخدامی از وجود این سهمیه ها در شرکت مورد نظر خود، که در ستون نام شرکت ذکر شده است، اطمینان پیدا کرده و سپس اقدام نمایند. بدیهی است درصورت عدم وجود هر یک از سهمیه های فوق در هر شرکت و انجام ثبت نام از سوی متقاضیان ذیربط در آن شرکت، هیچگونه نتیجه ای حاصل نخواهد شد و مسؤولیت تبعات این موضوع به عهده داوطلبان می باشد.

      توضیح3 : مهلت ارائه اصل مدارک لازم از سوی پذیرفته شدگان شامل مدرک تحصیلی، شناسنامه، کارت ملی، مدرک وضعیت نظام وظیفه (مخصوص آقایان)، تأییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران (برای سهمیه 5 درصد) و تأییدیه سازمان بهزیستی (برای سهمیه 3 درصد) به منظور تطبیق مدارک و تکمیل پرونده برای انجام مصاحبه به شرکت متقاضی استخدام، حداکثر 5 روز پس از اعلام نتایج آزمون می باشد.

    تذکر 2: مسئولیت ناشی از عدم رعایت دقیق ضوابط و شرایط اعلام شده در متن آگهی و یا ارسال (اعلام) مدارک بصورت ناقص بر عهده داوطلب خواهد بود و در هر مرحله از مراحل امتحان، مسابقه و جذب، محرز شود داوطلب به اشتباه یا به عمد اطلاعات خلاف واقع داده و یا فاقد شرایط مندرج در آگهی است، از انجام مراحل بعدی محروم گردیده و حتی در صورت صدور حکم استخدامی، حکم مزبور لغو و بلا اثر می گردد.

     تذکر3: معلولین و ایثارگران در صورت تمایل می توانند به صورت داوطلب آزاد در آزمون ثبت نام نمایند. بدیهی است که در این صورت امکان استفاده از سهمیه مربوطه به هیچ وجه وجود نخواهد داشت.

تذکر4: شاغلین شرکت های تابعه و وابسته به وزارت نیرو که از طریق آزمون استخدامی پذیرفته شده اند و همچنین پذیرفته شدگان آزمون 26/8/91 شرکت های وابسته به وزارت نیرو، مجاز به شرکت در این آزمون نمی باشند.

ج) جدول نیازهای استخدامی که از طریق آزمون کتبی جذب خواهند شد.

برای دیدن جدول نیازهای استخدامی اینجا کلیک کنید.

د) چگونگی ثبت نام:

داوطلبان پس از مطالعه دقیق شرایط مندرج در این آگهی می توانند از روز یکشنبه مورخ 08/11/91 حداکثر تا ساعت 24 روز سه شنبه مورخ 17/11/1391  از طریق همین سایت اینترنتی (در انتهای صفحه)اقدام به ثبت نام در آزمون نمایند.

1-  داوطلبان می بایست مبلغ 200000 ( دویست هزار ریال ) را بعنوان هزینه شرکت در آزمون از طریق درگاه اینترنتی موجود در صفحه ثبت نام و با استفاده از کارت های بانکی عضو شبکه شتاب و الزامات آن مانند رمز دوم کارت و کد cvv2پرداخت نمایند .

توضیح 1: کلیه ایثارگران محترم که در شرایط اختصاصی ثبت نام ( تبصره 1-  بند ج ) اعلام وضعیت نموده و یا مشمول استفاده از سهمیه ایثارگری ( سایر موارد بند 1 ) می باشند، بایستی 50 درصد هزینه ثبت نام را پرداخت نمایند . فرزندان معظم شهداء از پرداخت هزینه ثبت نام معاف می باشند.  

توضیح 2: پس از پرداخت هزینه آزمون به صورت اینترنتی، سیستم بانکداری اینترنتی بانک ملی ایران شماره تراکنش مربوطه را اعلام می نماید که مؤید انجام موفقیت آمیز پرداخت است. در صورتی که این شماره اعلام نگردید یا بروز هر گونه اشکال، قبل از اقدام مجدد برای پرداخت -  با کنترل موجودی خود -  از عدم برداشت در اقدام قبلی اطمینان حاصل نمایند . مسؤولیت و تبعات پرداخت تکراری هزینه ثبت نام به عهده داوطلبان می باشد.

           توضیح 3: مبلغ هزینه ثبت نام به هیچ وجه مسترد نمی گردد.

 پس از انجام کامل و موفقیت آمیز ثبت نام که شامل تکمیل کلیه فیلدهای اطلاعاتی و پرداخت اینترنتی هزینه آزمون می باشد، به داوطلبان کد رهگیریاختصاص یافته و اعلام می شود. ضروری است کلیه داوطلبان این کد را یادداشت نموده و در حفظ آن دقت نمایند.

3-  به داوطلبان محترم توصیه می شود که رأساً اقدام به ثبت نام در آزمون نموده و قبل از شروع به انجام ثبت نام اینترنتی، جدول نیازهای استخدامی جدول «ج»، راهنما،  نحوه ثبت نام و مدرک تحصیلی مورد نیاز در رشته شغلی مربوط را کاملاً‌ مطالعه و بررسی نموده و فایل رایانه ای عکس خود را با توجه به جزئیات اعلام شده در بند ” ه”  آماده نمایند.  ضمناً پیگیری مراحل بعدی مانند دریافت کارت ورود به جلسه آزمون، آگاهی از زمان و مکان برگزاری آزمون الزامی بوده و مسئولیت آن به عهده داوطلب می باشد.

4-  ثبت نام در ساعات کم ترافیک، به مرور زمان و قبل از روزهای پایان مهلت، سهولت بیشتری را به همراه خواهد داشت و بهتر است ثبت نام به روزهای آخر موکول نشود.

      شایان ذکر است که در صورت وجود اشکال در مرحله ثبت نام، مانند واضح نبودن عکس ارسالی توسط داوطلب، اطلاع رسانی لازم از طریق ارسال پیامک به شماره تلفن همراه معرفی شده از سوی داوطلب یا برقراری تماس تلفنی، برای ویرایش اطلاعات در موعد مقرر به عمل خواهد آمد (تاریخ مربوط به ویرایش اطلاعات متعاقباً به اطلاع داوطلبان رسانیده خواهد شد).  در صورت بی توجهی به پیامک ارسالی و این موضوع، مسؤولیت تبعات آن به عهده داوطلب می باشد.

      ضمناً ویرایش و تغییر دادن اطلاعات مربوط به وضعیت ایثارگری به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود. داوطلبان محترم دقت کافی و لازم را در این موارد و به هنگام ثبت نام به عمل آورند.

5- مهلت ثبت نام به هیچ وجه تمدید نخواهد گردید.

تذکر: داوطلبان محترم در صورت درج اشتباه اطلاعات شخصی در مرحله ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر  می توانند با شماره تلفن مجری آزمون ، مربوط به شرکت انتخابی خود ، مندرج در جدول «ز» تماس حاصل نمایند .

ه) راهنما و نحوه ثبت نام :

1- از تایپ لاتین اطلاعات خودداری نمایید. 2- هنگام درج اطلاعات، کلید Caps Lock صفحه کلید خاموش باشد. 3- از زدن کلید (Enter)   در هنگام درج اطلاعات خودداری نموده و برای جدا کردن کلمات از یکدیگر، از کلید فاصله(Space)  استفاده نمایید.4- تکمیل اطلاعات کلیه فیلدها الزامی است. 5- کد ملی خود را به صورت کامل ( با درج صفر) ‌و بدون خط تیره وارد نمایید. 6- برای الصاق عکس، از فایل اسکن شده عکس پرسنلی 4×3 (تمام رخ، زمینه روشن و جدید)‌، با فرمت JPG و با حجم حداکثر40 کیلوبایت استفاده نمایید. عکس های غیر پرسنلی ارسالی به هیچ وجه مورد قبول نخواهد بود.  7- پس از تکمیل نمودن اطلاعات، شماره رهگیری ثبت نام ارائه شده را یادداشت نمایید. ضمناً‌ امکان چاپ اطلاعات وجود دارد.8- فیلد مربوط به شماره بازیابی که از نوع عددی و با 5 رقم می باشد را به دلخواه تکمیل نموده وآن را به دقت یادداشت کرده یابه خاطر بسپارید. در صورت فراموش کردن کد رهگیری ثبت نام  ، با استفاده از این شماره به همراه کد ملی و شماره شناسنامه می توانید کد رهگیری خود را بازیابی نمایید، لذا تا پایان مراحل آزمون از این شماره کاملاً مراقبت نمایید. 9- پس از اتمام مراحل ثبت نام و کامل شدن آن،  به منظور ثبت دقیق اطلاعات از دکمه خروج استفاده نمایید.

 و) توزیع کارت ورود به جلسه و زمان برگزاری آزمون:

- ارائه کارت ورود به جلسه آزمون به صورت اینترنتی و از طریق همین سایت از تاریخ  08/12/91انجام خواهد پذیرفت.

2- آزمون رشته های شغلی با مدرک تحصیلی دیپلم در روز پنج شنبه مورخ 10/12/91  و آزمون رشته های شغلی با مدرک تحصیلی دانشگاهی در روز جمعه مورخ 11/12/91  در محل هایی که آدرس آنها در زمان ارائه کارت اعلام می گردد برگزار خواهد شد شهر محل برگزاری آزمون مربوط به هر شرکت در جدول « ز » ذکر شده است.

3-  در صورت ایجاد هرگونه تغییر در کلیه جزئیات مربوط به مراحل برگزاری آزمون، اطلاع رسانی لازم از طریق همین پایگاه اینترنتی به عمل خواهد آمد و داوطلبان محترم موظف به آگاهی یافتن ، رعایت و انجام آن ها می باشند.

4 – ارائه کارت ورود به جلسه آزمون ( چاپ شده بر روی کاغذ ) هنگام ورود به حوزه الزامی است. در غیر اینصورت از ورود داوطلب جلوگیری خواهد شد.

موارد قابل توجه:

1-    درشرایط مساوی اولویت استخدام با داوطلبان بومی می باشد و در صورت قبولی در آزمون کتبی، پنجاه (50)امتیاز در امتیازات مصاحبه آنان لحاظ می شود.  داوطلب بومی به داوطلبی  گفته می شود که دارای یکی از ویژگی های زیر باشد: الف)محل تولد داوطلب با محل جغرافیایی مورد تقاضا برای استخدام یکی باشد. ب) حد اقل دو مقطع تحصیلی از مقاطع تحصیلی (ابتدائی،راهنمایی و متوسطه) را در محل مورد تقاضای استخدام طی کرده باشد. ج) فرزندان پرسنل نیروهای مسلح در صورتی که محل سه (3) سال از سنوات تحصیلی آنها (اعم از ابتدائی،راهنمایی ویا دبیرستان) با محل مورد تقاضا ی استخدام یکی باشد نیز بومی آن محل تلقی می گردد. د) در صورتی که در شهرستان محل استخدام، داوطلب بومی وجود نداشته باشد بومی استان با شرایط فوق، بومی تلقی میگردد. 

2-  در هر یک از رشته‌های شغلی امتحانی (مشخص شده در جدول نیازهای استخدامی) صرفاً فارغ‌التحصیلان همان رشته، گرایش و مقطع می‌توانند شرکت کنند و پذیرش دیگر رشته‌ها یا گرایش‌هایا مقطع بالاتر امکان‌پذیر نمی ­باشد. در صورت کتمان موضوع، بدون داشتن حق هرگونه اعتراض، قبولی ایشان در هر مرحله از آزمون ملغی اعلام خواهد شد.                         

 3- پذیرفته شدن داوطلب جهت شرکت در آزمون با توجه به مقطع، رشته و گرایش تحصیلی ذکر شده در هنگام ثبت نام صورت می­پذیرد. مسؤولیت صحت و سقم این موارد و ارائه اصل مدارک مربوط به شرایط مورد ادعا به عهده داوطلب خواهد بود.                                                                                                                                                   

4- مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در صورت پذیرفته شدن در آزمون ( حداکثر دو ماه پس از اعلام نتیجه ) می بایست به تائید سازمان مرکزی دانشگاه مذکور برسد .

5 –  دارندگان مدرک تحصیلی معادل، صادره از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که در آزمون جامع سازمان سنجش آموزش کشور شرکت نموده و قبول شده اند و سازمان مذکور برای آنان گواهینامه مبنی بر امکان ادامه تحصیل در مقطع بالاتر تحصیلی با ارزش علمی صادر نموده، به شرط رعایت کلیه شرایط و ضوابط مندرج در این اطلاعیه مجاز به ثبت نام در آزمون می باشند.                                                                                                                     

6 -  قبولی در آزمون به منزله استخدام قطعی نمی‌باشد بلکه انجام مراحل بعدی شامل مصاحبه‌، گزینش، معاینات پزشکی و اخذ عدم سوء پیشینـه از مراکز ذیصـلاح نیز الزامی می‌باشـد.                                                                                                                                                                                                     

7 -  پذیرفته‌ شدگان نهایی می‌بایستی آمادگی خدمت و اشتغال به کار در هر یک از شهر‌های استان حوزه فعالیت شرکت که در جدول نیاز های استخدامی  تعیین شده است را داشتـه باشند و موظف به سپردن ده (10 ) سال تعهد خدمتی به صورت محضری در رشته شغلی و محل خدمت تعیین شده به شرکت می باشند.                                             

 در این آزمون، هر داوطلب می تواند صرفاً برای یک رشته شغلی در شرکت مورد نظر خود ثبت نام نماید.                               

ز)‌ جدول مشخصات شرکت ها و مجریان آزمون:

برای مشاهده مشخصات و جزئیات شرکتها و مجریان آزمون اینجا کلیک نمائید .

برای مشاهده مواد (دروس) و جزئیات آزمون کتبی اینجا کلیک نمایید.

برای ثبت نام در  آزمون استخدامی اسفند ماه سال 1391 وزارت نیرو اینجا کلیک کنید.

منبع:http://forsatha.mihanblog.com






تاریخ : شنبه 91/11/14 | 8:42 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

برنامه تقویم خورشیدی SunCalendar یک برنامه رایگان بوده که برای برطرف کردن نیاز کاربران به تقویم هجری شمسی ساخته شده که در کنار آن علاوه بر این که سعی شده انتظارات کاربر از یک تقویم دیجیتال برآورده شود در جهت افزایش اطلاعات کاربر هم با استفاده از ابزارهایی مانند کتابخانه و ویکی (نمایش اطلاعات مختصر در مورد هر رخداد) فعالیت داشته است .
از دیگر ویژگی های این نرم افزار فارسی می توان به  قابلیت گذاشتن پیام به صورت زمان دار ،  رخدادهای ملی ، مذهبی و سینمایی جهان ، دارا بودن ساعت جهانی ، اوقات شرعی ، مبدل تاریخ ، دفترچه تلفن و … اشاره کرد.



ویژگی های تقویم شمسی نسخه 5?2 :
بر طرف شدن مشکلات و خطاهای نسخه های قبل.
قرارگرفتن یک آیکون در کنار ساعت که به شکل تاریخ همان روز و یا نام روز هفته است  .
برای مثال : اگر امروز دوم باشد آیکون برنامه به شکل 2 خواهد بود .
و یا اگر امروز شنبه باشد آیکون برنامه به شکل ش خواهد بود.
همچنین برنامه قابلیت نمایش به صورت ترکیبی از هر دو نوع را داراست.
در این نسخه سه نوع آیکون برای هر نوع وجود دارد که میوانید هر یک را به دلخواه انتخاب کنید .
اطلاعات ( اضافه شدن اطلاعاتی جدید و متفاوت )
تقویم ماهانه نمایش تقویم به صورت ماهانه با قابلیت پرش به ماه های و سال های مختلف به صورت گدجت (Gadget ).
تقویم ماهانه در دوحالت قابل نمایش می باشد.
اوقات شرعی دارای شهر های مختلف با تفکیک  استان .
در این نسخه قابلیت پخش اذان نیز گنجانده شده.
پیش شماره شهر ها با تفکیک استانی.
قابلیت جست و جو بر اساس نام شهر ، استان ، پیش شماره و همچنین جست و جوی ترکیبی

توجه:
برای استفاده از این نسخه ی برنامه باید مایکروسافت دات نت فریم ورک 3?5 یا بالاتر بر روی سیستم تان نصب باشد ؛ در ضمن افرادی که از ویندوز 7  استفاده می کنند احتیاج به نصب هیچ برنامه ی اضافی ندارند .






تاریخ : شنبه 91/11/14 | 8:39 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

• حسادت؛
خاموش کردن شمع فردی دیگر، باعث نخواهد شد شمع شما درخشانتر نور افشانی کند.

*******
• هیچ گاه به قدرت واقعی خود پی نخواهید برد مگر اینکه قوی بودن، تنها گزینه باقی برای شما باشد.

*******
• کتاب زندگیتان را فقط به روی اندکی بگشایید.چون در این دنیا افراد بسیار اندکی هستند که درک فصلها برایشان اهمیت دارد. مابقی فقط کنجکاوند بدانند.

*******
• خوشبخت باشید. همان کسی باشید که می خواهید. اگر دیگران آن را دوست ندارند، بگذارید نداشته باشند. یادتان باشد "خوشبختی یک انتخاب است.” زندگی، راضی نگه داشتن همه نیست.

*******
• خدایا، امروز زندگیم را در دستان توانمندت قرار میدهم و به تو توکل می کنم که چراغ و هدایتگر راهم باشی.

*******
• اگر کسی با شما مشکل دارد، یادتان باشد که آن مشکل اوست، نه شما … انرژی خود را تسلیم منفی گرایی نکنید… ارزش شما خیلی بیشتر از آن است…

*******
• یکی از ساده ترین راه های خوشبخت ماندن این است که چیزهایی که باعث ناراحتیتان می شود را رها کنید.

*******
• یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.

*******
• وقت خود را بیهوده تلف توضیح دادن ها نکنید؛ مردم فقط آنچه را که دوست دارند بشنوند، میشنوند.

*******
• هدف اصلی ما در زندگی کمک کردن به دیگران است. اگر نمی توانید کسی را یاری کنید، لااقل صدمه ای به او نرسانید.

*******
• گاهی خراب کردن پل ها چیز بدی نیست… چون باعث می شود نتوانید به جایی برگردید که از همان ابتدا هرگز نباید قدم می گذاشتید.

*******
• جایی نمانید که مجبور باشند شما را تحمل کنند، جایی بروید که بودنتان را جشن بگیرند!

*******
• گدای عشق نباشید، بخشنده عشق باشید، انسان های زیبا همیشه خوب نیستند، اما انسان های خوب همیشه زیبایند.

*******
• عیوب دیگران را نبینید. به هر چیزی که به شما گفته می شود گوش ندهید. اگر کلامتان نامهربان است آن را نگویید. همیشه به دنبال خوبی های دیگران باشید. هر چیزی واقعیت نیست. فقط حرف های محبت آمیز بزنید.






تاریخ : شنبه 91/11/14 | 8:34 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

داستانک 
روزی، سنگتراشی که از کار خود ناراضی بود و احساس حقارت می کرد، از نزدیکی خانه بازرگـانی رد می شد. در باز بود و او خانه مجلل، باغ و نوکران بازرگان را دید و به حال خود غبطه خورد و با خود گفت: این بازرگان چقدر قدرتمند است! و آرزو کرد که مانند بازرگان باشد.

 

در یک لحظه، او تبدیل به بازرگانی با جاه و جلال شد. تا مدت ها فکر می کرد که از همه قدرتمند تر است، تا این که یک روز حاکم شهر از آنجا عبور کرد، او دید که همه مردم به حاکم احترام می گذارند حتی بازرگانان. مرد با خودش فکر کرد: کاش من هم یک حاکم بودم، آن وقت از همه قوی تر می شدم!

در همان لحظه، او تبدیل به حاکم مقتدر شهر شد. در حالی که روی تخت روانی نشسته بود، مردم همه به او تعظیم می کردند. احساس کرد که نور خورشید او را می آزارد و با خودش فکر کرد که خورشید چقدر قدرتمند است.

او آرزو کرد که خورشید باشد و تبدیل به خورشید شد و با تمام نیرو سعی کرد که به زمین بتابد و آن را گرم کند.
پس از مدتی ابری بزرگ و سیاه آمد و جلوی تابش او را گرفت. پس با خود اندیشید که نیروی ابر از خورشید بیشتر است، و تبدیل به ابری بزرگ شد.

کمی نگذشته بود که بادی آمد و او را به این طرف و آن طرف هل داد. این بارآرزو کرد که باد شود و تبدیل به باد شد. ولی وقتی به نزدیکی صخره سنگی رسید، دیگر قدرت تکان دادن صخره را نداشت. با خود گفت که قوی ترین چیز در دنیا، صخره سنگی است و تبدیل به سنگی بزرگ و عظیم شد.

همان طور که با غرور ایستاده بود، ناگهان صدایی شنید و احساس کرد که دارد خرد می شود. نگاهی به پایین انداخت و سنگتراشی را دید که با چکش و قلم به جان او افتاده است.






تاریخ : شنبه 91/11/14 | 8:30 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

تصاویری زیبا و دیدنی از انعکاس تصاویر













































تاریخ : شنبه 91/11/14 | 8:6 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

با استفاده از این راهکار می‌توانید از طریق انجام یک واکنش شیمیایی، پوسته کلسیمی تخم‌مرغ را از بین برده و نمایی شفاف را از آنچه در یک تخم‌مرغ نهفته است، نظاره‌گر باشید. به این ترتیب یک تخم‌مرغ نیمه‌شفاف در اختیار دارید که وقتی آن را به آرامی تکان می‌دهید، می‌توانید حرکت زرده تخم‌مرغ داخل سفیده را براحتی ببینید. کلسیم که از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده پوسته تخم‌مرغ است، عنصری شیمیایی با عدد اتمی 20 است که پنجمین عنصر فراوان در پوسته زمین نیز محسوب می‌شود.

برای انجام این آزمایش به یک یا تعداد بیشتری تخم‌مرغ خام، یک لیوان شیشه‌ای بزرگ و مقداری سرکه سفید نیاز دارید. ابتدا تخم‌مرغی که خام است را داخل لیوان شیشه‌ای قرار دهید. سپس سرکه را نیز داخل لیوان بریزید تا تخم‌مرغ به طور کامل در سرکه غوطه‌ور شود. لیوان را تا 24 ساعت در گوشه‌ای قرار دهید. پس از گذشت این مدت متوجه تشکیل حباب‌هایی بسیار کوچک روی سطح پوسته تخم‌مرغ می‌شوید. در این مرحله باید سرکه درون لیوان را خالی کرده و دور بریزید. باز هم مقداری سرکه تازه روی تخم‌مرغ بریزید و بگذارید برای 2 روز در همین شرایط قرار بگیرد. سپس تخم‌مرغ را از لیوان خارج کرده و سطح آن را به آرامی با آّب بشویید. در این مرحله پوسته سخت تخم‌مرغ به طور کامل در سرکه حل شده و هیچ اثری از آن روی تخم‌مرغ باقی نمانده است و آنچه می‌بینید یک تخم‌مرغ شفاف است که محتویات درون آن نیز قابل مشاهده است. فکر می‌کنید اگر تخم‌مرغ را برای مدت زمان بیشتری داخل سرکه بگذارید چه تغییری می‌کند؟ می‌توانید به جای سرکه از مایعات دیگری در این آزمایش استفاده کنید و تاثیر آنها بر پوسته تخم‌مرغ را مورد بررسی قرار دهید. پوسته تخم‌مرغ از کربنات کلسیم ساخته شده است. وقتی تخم‌مرغ را برای مدت زمانی طولانی در مجاورت سرکه یا به عبارتی اسیداستیک قرار می‌دهید، سرکه با پوسته تخم‌مرغ واکنش نشان داده و کربنات کلسیم را به کلسیم و گاز دی‌اکسیدکربن تجزیه می‌کند. در نتیجه این واکنش شیمیایی، پوسته سخت تخم‌مرغ در سرکه حل شده و از بین می‌رود و پوسته شفاف داخلی آن نمایان می‌شود که تصویری متفاوت از تخم‌مرغ‌هایی است که در شرایط معمولی می‌بینیم و از این رو می‌توان این تخم‌مرغ‌ها را از نظر ظاهری شگفت‌انگیز نامید، زیرا داشتن پوسته سخت ازجمله ویژگی‌هایی است که به تخم‌مرغ اختصاص دارد، اما با این روش شکل ظاهری آن دستخوش تغییراتی اساسی و جالب می‌شود که بخصوص می‌تواند روش مناسبی برای آشنایی دانش‌آموزان با ساختمان داخلی تخم‌مرغ و اجزای آن باشد. می‌توانید مشابه این آزمایش را برای پوشش‌های کلسیمی دیگری نیز انجام دهید و آنچه در این فرآیند اتفاق می‌افتد را به دقت مورد بررسی قرار دهید.






تاریخ : پنج شنبه 91/11/12 | 11:32 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

موتور هم قطبی

این موتور ساده‌ای است که در زمان بسیار کوتاهی می‌توان آن را ساخت.

وسایل مورد نیاز

1- باتری بزرگ، متوسط یا کوچک (البته باتری بزرگ بهتر است)

2- آهن‌ربای گرد. اگر روی آهن‌ربا پوشش نقره باشد بهتر است. البته آهن‌ربا با روکش نیکل نیز کار می‌کند اما نه به خوبی روکش نقره.

3- سیم برق، مثل سیم سر سوسماردار

4- پیچ چوب یا دیواری با نوک تیز، این پیچ باید خاصیت مغناطیسی داشته باشد و برق را هدایت کند.

موتور هم قطبی

ته‌پیچ را در مرکز آهن‌ربای گرد قرار دهید. سیم‌سوسماری را به دو نیم تقسیم کنید و حدود 2 سانتی‌متر از روکش عایق سیم را بردارید به طوری که انتهای سیم به صورت رشته‌ رشته (مثل برس) در آید.

سر سوسماری سیم را به طرف بالای باتری وصل کنید.

سر تیز پیچ را به ته باتری تماس دهید، پیچ و آهن‌ربا را در فاصله‌ی (حدود) 2 سانتی‌متر بالای میز قرار دهید (پیچ به خاطر (بوجود آمدن) خاصیت مغناطیسی به ته باتری می‌چسبد).

موتور هم قطبی

به آرامی سر دیگر سیم (که به صورت رشته رشته است) به کناره‌ی آهن‌ربا تماس دهید. به این ترتیب موتور ساده‌ای حاصل می‌شود.

برای مشاهده فیلم کلیک کنید.

در این موتور با تماس سیم به کناره‌ی آهن‌ربا، جریان الکتریکی در سیم برقرار می‌شود. میدان مغناطیسی آهن‌ربا بر جریان الکتریکی، نیرو وارد می‌کند و این نیرو باعث چرخش آهن‌ربا می‌شود.






تاریخ : پنج شنبه 91/11/12 | 11:30 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

آیا تا به حال حشره‌ای را دیده‌اید که در سرما لباس زمستانی به تن کرده باشد؟ بی‌شک هیچ حشره‌ای را ندیده‌اید که برای در امان ماندن از سرمای زمستان، لباسی از جنس پوست حیوانات به تن داشته باشد. این در حالی است که این موجودات خونسرد هستند و دمای بدن آنها نزدیک به دمای محیط اطرافشان است. به نظر شما چرا این موجودات در سرما یخ نمی‌زنند؟ چه عاملی به آنها کمک می‌کند بتوانند در مقابل سرمای هوا از خود مقاومت نشان داده و به حیاتشان ادامه دهند؟

البته بعضی از حشرات در اثر سرما می‌میرند. بسیاری از گونه‌های حشرات تنها در یک مرحله زندگی، خود را با سرمای زمستانی تطبیق می‌دهند. برای مثال در بعضی از حشرات تنها آنها که در مرحله شفیرگی هستند و بدنشان داخل پیله‌ای عایق قرار گرفته است توانایی مقاومت در برابر سرمای هوا را دارند. حشرات دیگر مانند پشه‌ها و ملخ‌ها اصلا در برابر سرما مقاوم نبوده و بسرعت می‌میرند. اما این حشرات در اعماق آب یا خاک تخمگذاری می‌کنند تا تخم‌ها در سرمای هوا یخ نزند. تا زمانی که تخم‌ها در این شرایط از سرمای هوا مصون بمانند، می‌توانند در آغاز فصل بهار سر از تخم بیرون بیاورند. اما برخی از حشرات بالغ و عنکبوت‌ها در سرمای هوا زنده می‌مانند و کاهش دمای هوا تهدیدی علیه حیات این گروه از موجودات نیست.این گروه از حشرات در اعماق زمین که در مقایسه با سطح زمین دمای بیشتری دارد مخفی می‌شوند و در خانه‌های گرمی که در دل خاک می‌سازند پناه می‌گیرند. یکی از قابلیت‌های حشرات این است که گروهی از آنها با آغاز فصل سرما به خواب زمستانی می‌روند و با این روش خود را از سرمای زمستان مصون نگه می‌دارند. اما هنوز محققان درباره خواب زمستانی حشرات به یافته‌هایی دست نیافته‌اند و از این‌رو به نظر می‌رسد خواب زمستانی حشرات در مقایسه با دیگر موجوداتی که در زمستان به خواب می‌روند متفاوت باشد. اما آنچه مسلم است حشراتی که به خواب زمستانی می‌روند به طور کامل غیرفعال شده و کاهش متابولیسم بدن در این موجودات به آنها این امکان را می‌دهد تا بتوانند در سرمای زمستان از ذخیره چربی بدنشان برای زنده ماندن استفاده کنند. بسیاری از حشراتی که به خواب زمستانی می‌روند، حتی در دمای کمتر از نقطه انجماد نیز می‌توانند زنده بمانند. به نظر شما چنین چیزی چطور ممکن است؟ این موجودات نوعی ضدیخ انحصاری در بدنشان می‌سازند. هنگام خواب زمستانی، حشرات انواع مختلفی الکل در بدنشان تولید می‌کنند. این الکل، نقطه انجماد مایعاتی که در بدنشان وجود دارد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این ضدیخ طبیعی به بسیاری از حشرات کمک می‌کند در سرمای زمستان زنده مانده و با آغاز فصل بهار زندگی را دوباره از سر گیرند.






تاریخ : پنج شنبه 91/11/12 | 11:29 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()


برای بسیاری از حیوانات، مخفی شدن از دید دشمنانی که قصد شکار آنها را دارند، اهمیت بسیار زیادی در نجات از مرگ و امکان ادامه حیات دارد. پوشش خال خالی بدن پلنگ‌ها و همچنین پوست سفید رنگی که بدن خرس‌های قطبی را می‌پوشاند، به این موجودات کمک می‌کند تا در مناطقی که محل زندگی آنهاست همرنگ با محیط اطرافشان بوده و بتوانند خود را استتار کنند، اما آیا خطوط راه‌راه و برجسته روی بدن گورخرهایی که ساکن دشت‌های آفریقا هستند، کمکی به آنها می‌کند و این موجودات می‌توانند از این ویژگی برای مخفی‌شدن در سکونتگاه طبیعی خود استفاده کنند؟ به نظر نمی‌رسد چنین باشد.

اما برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، این خطوط سیاه رنگ به این موجودات کمک می‌کند تا بتوانند خود را از دید دشمنانشان مخفی کنند. سال 1844، طبیعت شناسی به نام فرانسیس گالتون تحقیقات جامعی دراین‌باره انجام داد و متوجه شد این خطوط راه راه سیاه رنگ به گورخرها کمک می‌کند تا بتوانند در تاریکی شب‌های آفریقا از دید دشمنان مخفی شوند و خود را از چنگال آنها مصون نگه دارند. 50 سال بعد نیز ابوت تایر ثابت کرد این خطوط موجب خطای چشم شکارچی‌ها می‌شوند و به این ترتیب، آنها در تعقیب گورخرها به بیراهه می‌روند.

علاوه بر این، شکارچی‌هایی که این موجودات را تحت تعقیب قرار می‌دهند، ابتدا توجهشان معطوف به این خطوط راه راه می‌شود و در نتیجه از توجه به شکل ظاهری آنچه می‌بینند، غافل می‌مانند و پس از گذشت مدت زمانی متوجه خواهند شد آنچه دیده‌اند یک گورخر بوده، اما همین مدت زمان کوتاه یعنی مدت زمانی که به طول می‌انجامد تا شکارچی، شکار را شناسایی کند، این فرصت را به گورخر می‌دهد تا بتواند خود را از چنگال دشمن نجات داده و فرار کند.

دیگر گورخرهایی که کنار هم و به صورت گروهی زندگی می‌کنند نیز به محض این‌که متوجه دیدن این خطوط راه راه می‌شوند که همچون برقی از مقابلشان می‌گذرد، بسرعت می‌فهمند باید فرار را برقرار ترجیح داده و مانند دیگر همنوعانشان خود را به مکان امنی دور از چنگال دشمن برسانند. از سوی دیگر وقتی این حیوانات به صورت گروهی فرار می‌کنند، شکارچی‌ای که در تعقیب یکی از آنهاست، در میان انبوه جمعیت گورخرها که کنار هم در حال فرار هستند، از تعقیب بازمانده و دیگر قادر به تعقیب شکار نخواهد بود.

همچنین وجود این خطوط راه راه به عنوان یک ویژگی اختصاصی به بچه گورخرها کمک می‌‌کند هنگامی که به صورت دسته جمعی برای یافتن غذا از محل زندگی‌شان دور می‌شوند، بتوانند براحتی مادرشان را از میان انبوهی از گورخرها شناسایی کنند. گورخرهای بالغ نیز هنگام جفتگیری از همین خطوط اختصاصی برای یافتن گورخرهایی که متعلق به یک گونه باشند، استفاده می‌کنند.






تاریخ : پنج شنبه 91/11/12 | 11:27 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

 

فروردین؛ فروردهای پاکان
فروردین نام نخستین ماه از فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در پهلوی فرورتین و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است. بنا به عقیده پیشینیان، ده روز پیش از آغاز هر سال فروهر در گذشتگان که با روان و وجدان از تن جدا گشته، برای سرکشی خان و مان دیرین خود فرود می آیند و ده شبانه روز روی زمین به سر می‌برند. به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیکان، هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند. فروهران در ده روز آخر سال بر زمین هستند و بامداد نوروز پیش از بر آمدن آفتاب، به دنیای دیگر می‌روند

اردیبهشت؛ طبیعت
اردیبهشت نام دومین ماه سال و روز دوم هر ماه در گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا اشاوهیشتا و در پهلوی اشاوهیشت و در فارسی اردیبهشت گفته شده که کلمه‌ای است مرکب از دو جزء: جزء اول "اشا” از جمله لغاتی است که معنی آن بسیار منبسط است، راستی و درستی، تقدس، قانون و آئین ایزدی، پاکی…. و بسیار هم در اوستا به کار برده شده است. جزء دیگر این کلمه که واژه "وهیشت” باشد. صفت عالی است به معنای بهترین، بهشت فارسی به معنی فردوس از همین کلمه است. در عالم روحانی نماینده صفت راستی و پاکی و تقدس اهورامزداست و در عالم مادی نگهبانی کلیه آتش های روی زمین به او سپرده شده است. در معنی ترکیب لغت اردیبهشت "مانند بهشت” هم آمده است.

خرداد؛ طبیعت
خرداد نام سومین ماه سال و روز ششم در گاه‌شمار اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان هئوروتات ،در پهلوی خردات و در فارسی خورداد یا خرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: جزء هئوروه که صفت است به معنای رسا، همه، درست و کامل. دوم تات که پسوند است برای اسم مونث، بنابراین هئوروتات به معنای کمال و رسایی است. ایزدان تیر و باد و فروردین از همکاران خرداد می‌باشند. خرداد نماینده رسایی و کمال اهورامزداست و در گیتی به نگهبانی آب گماشته شده است.

 
تیر؛ تماشای جنگل در جزیره
تیر نام چهارمین ماه سال و روز سیزدهم هر ماه گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی استدر اوستا تیشریه، در پهلوی تیشتر و در فارسی صورت تغییر یافته آن یعنی تیر گفته شده که یکی از ایزدان است و به ستاره شعرای یمانی اطلاق می‌شودفرشته مزبور نگهبان باران است و به کوشش او زمین پاک، از باران بهره مند می‌شود و کشتزارها سیراب می‌گردد. تیشتر را در زبان های اروپایی سیریوس خوانده اند. هر گاه تیشتر از اسمان سر بزند و بدرخشد مژده ریزش باران می‌دهد. این کلمه را نباید با واژه عربی به معنی سهم اشتباه کرد.

مرداد؛ جنگل
مرداد نام پنجمین ماه سال و روز هفتم هر ماه در گاه‌شماری اعتدالی  خورشیدی استدر اوستا امرتات ،در پهلوی امرداد و در فارسی امرداد گفته شده که کلمه ای است مرکب از سه جزء:اول "ا” ادات نفی به معنی نه، دوم "مرتا” به معنی مردنی و نابود شدنی نیست و سوم تات که پسوند و دال بر مونث است. بنابراین امرداد یعنی بی مرگی و آسیب ندیدنی یا جاودانی. پس واژه "مرداد” به غلط استعمال می‌شود. در ادبیات مزدیسنا امرداد یکی از امشاسپندان است که نگهبانی نباتات با اوست.
در مزدیسنا شخص باید به صفات مشخصه پنج امشاسپند دیگر که عبارتند از:
نیک اندیشی، صلح و سازش، راستی و درستی، فروتنی و محبت به همنوع، تامین اسایش و امنیت بشر مجهز باشد تا به کمال مطلوب همه که از خصایص امرداد است نایل گردد.

شهریور؛ جنگل
شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ماه در گاه‌شماری اعتدالی خورشیدی استدر اوستا خشتروئیریه، در پهلوی شتریور و در فارسی شهریور می‌دانند. کلمه ای است مرکب از دو جزء: خشتر که در اوستا و پارسی باستان و سانسکریت به معنی کشور و پادشاهی است و جزء دوم صفت است از ور به معنی برتری دادن وئیر یه یعنی برگزیده و آرزو شده و جمعاً یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده . این ترکیب بارها در اوستا به معنی بهشت یا کشور آسمانی اهورامزدا آمده است. شهریور در جهان روحانی نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار خداوندی است و در جهان مادی پاسبان فلزات. چون نگهبانی فلزات با اوستاو را دستگیر فقرا و ایزد رحم و مروت خوانده اند. روایت شده است شهریور آزرده و دلتنگ می‌شود از کسی که سیم و زر را بد به کار اندازد یا بگذارد که زنگ بزند.

 مهر؛ محیط زیست
در سانسکریت میترا، در اوستا و پارسی میثر و در پهلوی میتر و در فارسی مهر گفته می‌شود. که از ریشه سانسکریت آمده به معنی پیوستن. اغلب خاورشناسان معنی اصلی مهر را واسطه و میانجی ذکر کرده اند. مهر واسطه است میان آفریدگار و آفریدگان. میثره در سانسکریت به معنی دوستی و پروردگار و روشنایی و فروغ است و در اوستا فرشته روشنایی و پاسبان راستی و پیمان استمهر ایزد هماره بیدار و نیرومند است و برای یاری کردن راستگویان و بر انداختن دروغگویان و پیمان شکنان در تکاپوست. مهر از برای محافظت عهد و پیمان و میثاق مردم گماشته شده است.
 از این رو فرشته فروغ و روشنایی نیز هست که هیچ چیز ار او پوشیده نمی‌ماند. برای آن که از عهده نگهبانی بر آید اهورامزدا به او هزار گوش و ده هزار چشم داده است. مقام مهر در بالای کوه "هرا” است، انجایی که نه روز است و نه شب، نه گرم است و نه سرد، نه ناخوشی و نه کثافت .مهر از آنجا بر ممالک آریایی نگران استاین آرامگاه خود به پهنای کره زمین است یعنی مهر در همه جا حاضر است و با شنیدن آوای ستمدیدگان آگاه گشته به یاری آنان می‌شتابد.

 آیین مهر در دین مسیح نیز مشهود است. ایزد مهر در اصل بجز ایزد خورشید بوده است اما بعدها آندو را یکی دانسته اند. مورخان یونانی مهر را به نام میترس یاد کرده اند و کر کرده اند که ایرانیان خورشید را به اسم "میترس” می‌ستایند.از این خبر پیداست که در یک قرن پیش از میلاد مسیح آندو با یکدیگر مخلوط شده اند. نگهبانی ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه را به عهده ایزد مهر است.

 آبان؛ محیط زیست
در اوستا آپ در پارسی باستان آپی و در فارسی آب گفته می‌شود. در اوستا بارها "آپ” به معنی فرشته نگهبان آب استعمال شده و همه جا به صیغه جمع آمده استنام ماه هشتم از سال خورشیدی و نام روز دهم از هر ماه را، آبان می دانندایزد آبان موکل بر آهن است و تدبیر امور و مصالح ماه به او تعلق دارد. به سبب آنکه "زو” که یکی از پادشاهان ایران بود در این روز با افراسیاب جنگ کرده، او را شکست داده، تعاقب نمود و از ملک خویش بیرون کرد، ایرانیان این روز را جشن می گیرند، دیگر آنکه چون مدت هشت سال در ایران باران نبارید مردم بسیار تلف گردیده و بعضی به ملک دیگر رفتند. عاقبت در همین روز باران شروع به باریدن کرد و بنابراین ایرانیان این روز را جشن کنند. آفتاب در این ماه در برج عقرب یا کژدم قرار می‌گیرد.

آذر؛ محیط زیست
در اوستا آتر، آثر، در پارسی باستان آتر، در پهلوی آتر، و در فارسی آذر می‌گویند. آذر فرشته نگهبان آتش و یکی از بزرگتری ایزدان استآریائیان(هندوان و ایزدان) بیش از دیگر اقوام به عنصر آتش اهمیت می دادندایزد آذر نزد هندوان ،آگنی خولنده شده و در "ودا” (کتاب کهن و مقدس هندوان) از خدایان بزرگ به شمار رفته است. آفت اب در این ماه در برج قوس یاکماندار قرار می گیرد.

دی؛ زمستان، یخ ، برف رودخانه
در اوستا داثوش یا دادها به معنی آفریننده، دادار و آفریدگار است و غالبا صفت اهورامزدا است و آن از مصدر "دا” به معنی دادن و افریدن است. در خود اوستا صفت دثوش (=دی)برای تعیین دهمین ماه استعمال شده است. در میان سی روز ماه، روزهای هشتم و بیست و سوم به دی (آفریدگار،دثوش) موسوم است. برای اینکه سه روز موسوم به "دی” با هم اشتباه نشوند نام هر یک را به نام روز بعد می‌پیوندند. مثلا روز هشتم را "دی باز” و روز پانزدهم را "دی بمهر” و….دی نام ملکی است که تدبیر امور و مصالح روز و ماه دی به او تعلق دارد.

بهمن؛ برف
 در اوستا وهومنه ،در پهلوی وهومن، در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: "وهو” به معنی خوب و نیک و "مند” از ریشه من به معنی منش: پس یعنی بهمنش، نیک اندیش، نیک نهاد. نخستین آفریده اهورامزدا است و یکی از بزرگترین ایزدان مزدیسنا. در عالم روحانی مظهر اندیشه نیک و خرد و توانایی خداوند است. انسان را از عقل و تدبیر بهره بخشید تا او را به آفریدگار نزدیک کند. یکی از وظایف بهمن این است که به گفتار نیک را تعلیم می دهد و از هرزه گویی باز می‌داردخروس که از مرغکان مقدس به شمار می‌رود و در سپیده دم با بانگ خویش دیو ظلمت را رانده، مردم را به برخاستن و عبادت و کشت و کار می‌خواند، ویژه بهمن است. همچنین لباس سفید هم از آن وهمن است. همه جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و کشتار در بهمن روز منع شده است. بنا به نوشته ابوریحان بیرونی جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و کشتار در بهمن روز منع شده است. بهمن اسم گیاهی است که به ویژه در جشن بهمنجه خورده می‌شود و در طب نیز این گیاه معروف است.

اسفند؛ دویدن در برف زمستانی
در اوستا اسپنتا آرمیتی، در پهلوی اسپندر، در فارسی سپندار مذ، سفندارمذ، اسفندارمذ، و گاه به تخفیف سپندار و اسفند گفته شده که کلمه ای است مرکب از دو جزء: سپند، که صفت است به معنی پاک و مقدس، یا ارمئتی هم مرکب از دو جزء: اول آرم که قید است به معنی درست، شاید و بجا. دوم متی از مصدر من به من معنی اندیشیدن. بنابراین ارمتی به معنی فروتنی، بردباری و سازگاری است و سپنته آرمتی به معنی بردباری و فروتنی مقدس است.

در پهلوی آن را خرد و کامل ترجمه کرده اند. سپندارمذ یکی از امشاسپندان است که مونث و دختر اهورامزدا خوانده شده است. وی موظف است که همواره زمین را خرم ، آباد، پاک و بارور نگه دارد، هر که به کشت و کار بپردازد و خاکی را آباد کند خشنودی اسپندارمذ را فراهم کرده است و آسایش در روی زمین سپرده به دست اوست و خود زمین نیز نماینده این ایزد بردبار و شکیباست و مخصوصاً مظهر وفا و اطاعت و صلح و سازش است. بیدمشک گل مخصوص سپندارمذ می‌باشد.






تاریخ : پنج شنبه 91/11/12 | 11:27 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">