سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
با این توصیه ها خودتان پزشک گیاهان خانگی باشید


گیاهان زینتی خانگی گاهی دچار بیماریهایی می شوند که منشا آن در بعضی مواقع فیزیولوژیک است ولی معمولا خطر جدی برای آنها محسوب نمی شود. برای پیشگیری از اینگونه بیماریها بی شک می بایست تمامی نکات و دستور العمل های بهداشتی به منظور سلامت زیستن گیاه در محیط های بسته آپارتمانی رعایت شود. در اینجا به 11 نشانه بیماری در گیاهان اشاره می کنیم و راه های درمانی برای این دوستان سبز خانگی را برای علاقمندان توضیح می دهیم:

گیاهان کم پشت با گل های کم


دلیل: نور کم و ضعیف

درمان: بیشتر گیاهانی که داخل منزل نگهداری می شوند روزانه به 14 ساعت نور آفتاب نیاز دارند. در اینترنت جستجو کنید و میزان نور لازم برای هر گیاهی که در منزل دارید را پیدا کنید و به مستقیم یا غیرمستقیم بودن نور یا نیاز به سایه هم توجه کنید.

گل های کم و شاخ و برگ زیاد


دلیل: کود نیتروژنی زیاد

درمان: اغلب گیاهان خانگی فقط یک بار در ماه به کود نیاز دارند و در ماه های سردتر این مقدار کمتر هم می شود. برای کوددهی برنامه ریزی داشته باشید و از آن بیشتر کود ندهید.

زرد شدن برگ ها


دلیل: آبیاری زیاد، رطوبت کم، زهکشی ضعیف خاک، دمای پایین یا کم بودن جای گلدان برای ریشه ها

درمان: اگر آب و هوا ناگهان تغییر کرد، نباید گیاه را نزدیک بخاری بگذارید تا به تغییر ناگهانی محیط زیست واکنش بدهد. گلدان را چک کنید تا زهکشی مناسب و کافی داشته باشد و ریشه های گیاه در گلدان جای مناسبی داشته باشند.

برگ های سوخته


دلیل: نور مستقیم زیاد

درمان: گیاه را از مقابل نور مستقیم آفتاب به جایی با نور غیرمستقیم منتقل کنید، برگ های آسیب دیده را هرس کنید و آبیاری عمیق و گهگاه را ادامه دهید تا ریشه بهتر رشد کند. از کوددهی زیاد خودداری کنید، زیرا این کار سوختگی گیاه را تشدید می کند.

قهوه ای شدن نوک برگ ها


دلیل: کود یا آفت کش زیاد، خاک خشک، دمای پایین، هوای داغ، نمک انباشته یا فاسد شدن ریشه

درمان: به بیشتر گیاهان خانگی حداکثر ماهی یک بار باید کود داد. گلدان ها را در سینی ها کم عمق پر از ماسه بگذارید و آنها را پر از آب کنید تا رطوبت اطراف گلدان افزایش یابد (گلدان باید روی ماسه و بالاتر از سطح آب قرار بگیرد). یک بار در ماه آب کافی در بالای خاک بریزید تا نمک اضافی از آن خارج شود.

برگ های کوچک یا پژمرده شدن گیاه


دلیل: خاک زیاد خیس یا خشک است

درمان: روتین آبیاری برای خودتان درست کنید که گهگاه ولی عمیق باشد تا رشد ریشه افزایش یابد و از فاسد شدن ریشه جلوگیری شود. اگر به فاسد شدن ریشه شک دارید، گیاه را از گلدان درآورید و سیستم ریشه ها را بررسی کنید و ریشه های عفونی (نوک سیاه شده ریشه ها با پوسیدگی چسبناک) را ببرید و با مخلوط گلدانی استریل و یک گلدان جدید، جای گیاه را عوض کنید.

خال های روی برگ ها


دلیل: خال های برگی قارچی، خال های آبی

درمان: اگر گیاه شما عفونی شده است، باید آن را از گیاهان دیگر جدا کنید و برگ های عفونی را ببرید. برای پیشگیری از خال دار شدن باید تهویه هوا را بیشتر کنید یعنی فاصله بین گلدان ها را افزایش دهید و مواظب باشید که هنگام آبیاری، آب روی برگ ها نپاشد.

زرد شدن نوک برگ ها و سپس قهوه شدن آنها: کل برگ ممکن است بمیرد


بیماری: سیاه تاول

درمان: برگ های عفونی را ببرید. از اسپری کردن آب به برگ ها اجتناب کنید.

رشد قارچ پودری سفید روی شاخ و برگ ها، از ریخت افتادن برگ و افتادن برگ


دلیل: کپک پودری

درمان: تهویه هوای اطراف گلدان را بیشتر کنید و شاخ و برگ عفونی را قطع کنید.

ریشه های نرم قهوه ای و سیاه، گیاهان پژمرده


دلیل: فاسد شدن ریشه یا ساقه

درمان: از آبیاری زیاد پرهیز کنید. گیاه عفونی را حذف کنید، ریشه های فاسد شده را قطع کنید و با ترکیب گلدانی استریل و گلدان تمیزی، جای گیاه را عوض کنید.

رشد نکردن، پس مرگ (خشک شدن گیاه از نوک شاخه ها به سوی ریشه) و از ریخت افتادن گیاه


بیماری: کپک بوتریتیس

درمان: گیاه بیمار را ایزوله کنید و قسمت های عفونی را ببرید. تهویه هوا در اطراف گلدان را با افزایش 





تاریخ : شنبه 93/6/15 | 1:55 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
فرزند هنرمندانی که وارد عرصه بازیگری شدند

هنر از جمله فعالیت‌هایی است که معمولا در خانواده‌ها گردش پیدا کرده و فرزندان هنرمندان نیز به این حرفه رو می‌آورند. سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست و فرزند بازیگران گاه شیفته این رشته شده و همچون خانواده خود وارد این فضا می‌شوند و گاه با دیدن سختی‌هایی که پدران یا مادرانشان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کلا قید ورود به عرصه سینما را می‌زنند. در ادامه این ایمیل می‌توانید با بازیگرانی آشنا شوید که پدر یا مادرشان دستی در عرصه فعالیت‌های سینمایی دارند. کسانی که خود اکنون بازیگرند و باید منتظر ماند و دید که آیا فرزندانشان به این رشته گرایش پیدا می‌کنند یا خیر.

لیلا حاتمی

بازیگر "سر به مهر"، فرزند علی حاتمی، از کارگردانان مشهور ایرانی است. حاتمی در کنار علی مصفا، یک زوج هنری تشکیل داده است. او تاکنون موفّق به کسب سیمرغ بلورین در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم بی پولی (1387) و دیپلم افتخار برای فیلم لیلا (1375) در جشنواره فیلم فجر شده‌ است.
ثریا قاسمی

متولد 1319 و دختر حمیده خیرآبادی است. او تا قبل از آغاز دهه هشتاد، در نقش مادر دلسوز و فداکار ظاهر می‌شد. جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر جرقه‌ای بود تا ثریا قاسمی به فکر ایفای نقش‌های دیگر هم بیفتد که نتیجه آن بازی در شام آخر و دختر شیرینی فروش بود.
لیلی رشیدی

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران فرزند داوود رشیدی و احترام برومند است. او با سریال تلویزیونی زی زی گولو که برای کودکان ساخته شده بود در جامعه هنری ایران شناخته شد. وی فارغ‌التحصیل مترجمی زبان فرانسه است. نوک برج، دربه‌درها و مربای شیرین از دیگر آثار اوست

سحر ولدبیگی

سحر ولدبیگی، فرزند مسعود ولدبیگی، از چهره‌پردازان بنام ایرانی است. سحر ولدبیگی یک دوره بازیگری را در کارگاه آزاد بازیگری گذراند و پس از بازی در چند مجموعه تلویزیونی، با سریال "دختران" شناخته شد. مجموعه نوروزی "آب پریا" تازه‌ترین اثر ولدبیگی است که در آن همسرش، نیما فلاح، نیز حضور دارد.
پگاه آهنگرانی

فرزند منیژه حکمت، در 6 سالگی با بازی در فیلم گربه آوازخوان وارد عرصه سینما شد و در 15 سالگی با بازی در فیلم دختری با کفش‌های کتانی نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کرد. آهنگرانی در جشنواره فیلم فجر امسال، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به خاطر بازی در فیلم "دربند" از آن خود کرد.
رضا داوودنژاد

بازیگر "مرهم"، پسر علیرضا داوونژاد است که از کارگردانان شناخته‌شده ایرانی است. رضا که با کبد پیوندی توانسته به زندگی بازگردد، فعالیت سینمایی را با بازی در فیلم‌های پدرش علیرضا داودنژاد تجربه کرد. کلاس هنرپیشگی آخرین فیلمی است که داوونژاد در آن حضور داشته است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم خانوادگی را دریافت کرد.
زهرا داوودنژاد

متولد 1356 و فرزند علیرضا داوودنژاد است. دیپلم دارد و با فعالیت در مقام منشی صحنه شناخته می‌شود. با این همه آثاری چون بچه‌های بد، باغچه مینو و کلاس هنرپیشگی را در پرونده کاری خود دارد.
سارینا فرهادی

متولد 1371است؛ دختر اصغر فرهادی و پریسا بخت‌آور. وی در فیلم جدایی نادر از سیمین در نقش ترمه ظاهر شد که تحسین بسیاری از منتقدین را برانگیخت. پشت کنکوری‌ها و دایره زنگی دیگر آثار اوست.
آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی فرزند جمیله شیخی است. پسیانی سال 1361 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر فارغ‌التحصیل شد. در پرونده کاری او بیش از 100 سریال، فیلم سینمایی و تئاتر دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به "گاهی به آسمان نگاه کن"، "هیوا"، "شام آخر"، "زیر تیغ" و "فرزند صبح" اشاره کرد.
ستاره پسیانی

فرزند آتیلا پسیانی بیشتر در عرصه تئاتر می‌درخشد و از 15 سال پیش فعالیتش را در این عرصه آغاز کرده است. از جمله فعالیت‌های هنری‌اش می‌توان به روایت‌های ناتمام، موج سوم، زن سوم، ورود آقایان ممنوع و سریال بچه‌های من و کلاه قرمزی 88 اشاره کرد.
برزو ارجمند

فرزند انوشیروان ارجمند است. او که از بازیگرانی است که در ژانر طنز طرفداران بسیاری دارد، تاکنون در مجموعه‌های زیر آسمان شهر، ویلای من، قهوه تلخ، شبهای برره و فیلم سینمایی روز سوم بازی کرده است.
بهار ارجمند

فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی است و بازی در تئاتر را از پنج سالگی آغاز کرده است. او در سن 13 سالگی جایزه بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر را از آن خود کرد. بهار ارجمند، فرزند انوشیروان ارجمند و خواهر برزو ارجمند است.
امیریل ارجمند

فرزند داریوش ارجمند، بیش از آنکه بازیگر باشد در عرصه موسیقی شناخته شده است. با این همه لیسانس تئاتر دارد و در فیلم‌هایی چون اخراجی‌ها 2 و شکارچی شنبه نیز بازی کرده است.
مهراوه شریفی‌نیا

فرزند ارشد محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان است. او که در رشته کارگردانی سینما درس می‌خواند، با مشورت پدرش انصراف داد و به رشته موسیقی روی آورد. ساز تخصصی‌اش پیانو است و در مجموعه‌هایی چون امام علی(ع)، روز حسرت، قلب یخی و خداحافظ بچه بازی کرده است.
ملیکا شریفی‌نیا

فرزند محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان، علاوه بر بازیگری، هنرآموخته رشته گرافیک بوده و در زمینه‌های گرافیک، عکاسی، تصویرسازی کتاب و ساخت آثار حجمی بطور جدی فعالیت می‌کند. او بازی در سینما را از سال 1370 با فیلمی به نام "اوینار" به کارگردانی "شهرام اسدی" شروع کرد.
باران کوثری

بازیگر "من مادر هستم"، فرزند رخشان بنی‌اعتماد و جهانگیر کوثری است. "بهترین بابای دنیا"، ساخته داریوش فرهنگ نخستین تجربه او در بازیگری است و پس از آن در مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی و تئاترهای بسیاری حاضر شده است. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم‌های خون بازی و روز سوم در بخش مسابقه سینمای ایران از بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از جمله دستاوردهای اوست.
بهاره رهنما

فرزند پروین قائم‌مقامی علاوه بر بازیگری دستی در نویسندگی هم دارد و کتاب چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس از جمله آثار اوست. لیسانس حقوق قضایی دارد و در پرونده کاری‌اش آثاری چون پوپک و مش ماشالله، سن پطرزبورگ، دایره زنگی و ماجراهای اینترنتی دیده می‌شود. او امسال کارگردانی تئاتر این تابستان فراموشت کردم را بر عهده داشت.
شقایق فراهانی

فرزند بهزاد فراهانی، متولد 1351 است. در پرونده کاری او آثاری چون بی‌خداحافظی، خنده در باران، محاکمه در خیابان، مهمان، شارلاتان و لیلا دیده می‌شود.
کمند امیرسلیمانی

متولد شهر تهران و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1376 است. دختر سعید امیرسلیمانی با بازی در نقش عروس کوچک پدرسالار شناخته شد و پس از آن در مجموعه‌هایی چون دزد و پلیس و ویلای من بازی کرده است.
سپند امیرسلیمانی

متولد 1356 است و بازی را از سن 5 سالگی شروع کرده است. پسر سعید امیرسلیمانی به موسیقی علاقه بسیار دارد. او تاکنون در مجموعه‌هایی چون شبهای برره، قهوه تلخ، کلاه پهلوی، تبریز در مه و پاورچین حضور داشته است.
پندار اکبری

پسر عبدالرضا اکبری، متولد 1361 است و با بازی در مجموعه عملیات 125 شناخته شد. او تاکنون در آثاری چون تلاش، پشت صحنه، بوی غریب پاییز و فاصله‌ها حضور یافته است.
پولاد کیمیایی

فعالیت‌های سینمایی خود را از 7 سالگی و با بازی در فیلم سرب به کارگردانی پدرش، مسعود کیمیایی، آغاز کرد و بعد از آن پای ثابت فیلم‌های پدرش شد و در فیلم‌هایی چون محاکمه در خیابان، جرم، حکم و رئیس بازی کرده است. پولاد فیلم‌های دیگری چون صحنه جرم، ورود ممنوع و شمعی در باد را نیز در کارنامه خود دارد.
سحر جعفری‌جوزانی

فارغ‌التحصیل روانشناسی کودک از دانشگاه آزاد اسلامی و فرزند مسعود جعفری جوزانی (کارگردان و نویسنده) است. فعالیت سینمایی خود را با نقش کوتاهی در فیلم شیر سنگی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در سال 1365 آغاز کرد. سپس با نویسندگی در سریال آژانس دوستی و پس از آن بازیگری در همین سریال به فعالیت خود به صورت رسمی ادامه داد و پس از آن وارد سینما شد. سحر در سال 1378 نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم بلوغ شد.





تاریخ : شنبه 93/6/15 | 1:43 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
سلام بر تو اى امام هشتم، اى فرزند پیامبر و على، اى پاره تن فاطمه اى جگر گوشه حضرت موسى بن جعفر، و اى امامى که هر لحظه دل هاى ما به شوق دیدار حرم مطهّرت مى تپد، سلام بر تو اى على بن موسى الرضا، و سلام بر پدارن بزرگوارت و فرزندان پاک و معصومت.

 


ز عطرِ حـریم تـو اگر دوریم ،

دلخوشیم به نسیمِ گاه گاهِ نگاهـت ...

خوب میدانم از هر که تـــو دل بـردی ، خرابِ عشـقت شد ...

پس بنگر ما را ؛ به نگاهی ...

که دلها، خراب آباد تـــوست ...






تاریخ : شنبه 93/6/15 | 9:4 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

معجزه‌های دوست‌داشتنی خدا

خداوند در قرآن کریم بارها انسان را به تفکر در نشانه های خلقت و قدرت خویش فراخوانده. یکی از این آیه ها، آیه 13 سوره جاثیه است:
وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً مِنْهُ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (سوره جاثیه- آیه 13)
او آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همه را از سوی خودش مسخّر شما ساخته در این نشانه ‏های (مهمّی) است برای کسانی که اندیشه می‏کنند
ای کاش می شد از یک گیاه کوچک یاد بگیریم که می توان به جنگ سختی ها رفت ، می توان با تلاش و کمک خداوند حتی از دل سنگ رویش کرد ای کاش می شد...





تاریخ : شنبه 93/6/15 | 8:31 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

معرفی بهترین خوراکی های عیادت

معرفی بهترین خوراکی های عیادت
یکی از بهترین خوراکی‌ها، انواع آبمیوه‌هاست.

عیادت از بیماران از گذشته تا به امروز در بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامع وجود داشته است. دوستان و اطرافیان بیمار خوراکی‌هایی را به صورت غذای آماده یا حتی انواع میوه‌ها برای کمک به خانواده بیمار می‌بردند تا بتوانند با خیال آسوده‌تری به نگهداری از بیمارشان بپردازند و دیگر نگران خورد و خوراک نباشند. در فرهنگ سنتی ما، خوراکی‌ها بیشتر برای خانواده بیمار تهیه می‌شدند و نه فقط خود بیمار! متاسفانه و به مرور زمان، این باور در بین مردم جا افتاده که خوراکی‌هایی که برای عیادت یک بیمار می‌برند، مخصوص خود بیمار است.

در مورد برخی از بیماران خاص در بیمارستان‌ها، بعد از اینکه مراحل اولیه درمان سپری می‌شود، پزشکان مصرف بعضی از خوراکی‌های خاص را تجویز و توصیه می‌کنند. مثلا بیماری که «لاپاراتومی» می‌شود یا عمل جراحی خاصی روی شکمش صورت می‌گیرد، معمولا تا یکی، دو روز نمی‌تواند از طریق دهان غذا بخورد و تمام مواد غذایی به شکل وریدی به بدن او می‌رسد. بعد از طی این مرحله، غذاهای مایع و نرم به بیمار می‌دهند تا بتواند به‌تدریج غذاهای ساده و معمولی بخورد. اگر گروه درمانی تشخیص بدهند بیمار باید تا مدتی غذاهای نرم بخورد، اطرافیان می‌توانند به جای گل و شیرینی، برای او انواع آبمیوه‌ها، کمپوت‌ها، میوه‌های پوره‌شده، انواع سوپ‌ها و آش‌های خانگی نرم و صاف‌شده ببرند. البته ناگفته نماند که خوراندن انواع خوراکی‌ها به بیمار، باید حتما با نظر و مشورت پزشک باشد تا مشکل و دردسری به وجود نیاید. انتخاب نوع خوراکی برای به عیادت رفتن بیمار، به فرهنگ‌های مختلف و بیماری‌های متفاوت بستگی دارد. گاهی برخی از اطرافیان، با علم به اینکه شیرینی می‌تواند برای بیمارشان ضرر داشته باشد، باز هم آن را به دلیل خوشحالی از بهبود وضعیت بیمارشان می‌خرند و ما نمی‌توانیم بگوییم که این کار نادرست است. چون همان‌طور که گفتم، قرار نیست که خود بیمار هم از تمام خوراکی‌هایی که برایش می‌آورند، بخورد!

آبمیوه خانگی بهتر است!
یکی از بهترین خوراکی‌ها، انواع آبمیوه‌هاست. حالا اگر امکان گرفتن آب‌ میوه به صورت تازه و در منزل برای ما وجود داشته باشد، بهتر است آبمیوه تازه خانگی که افزودنی خاصی مانند شکر یا نمک به آن اضافه شده است، برای بیمار ببریم. این آبمیوه‌های خانگی حتی از انواع آبمیوه‌های صنعتی که کنسانتره و پوره کامل میوه هستند و هیچ افزودنی یا شکری هم ندارند، بهتر هستند. یک خوراکی یا میوه تازه هرچقدر که بیشتر در معرض انواع فرآیند‌های صنعتی قرار بگیرد، مواد مغذی‌‌اش کمتر می‌شود. مثلا مقدار ویتامین C در آبمیوه‌های صنعتی، خیلی کمتر از میوه‌های تازه است و با صنعتی شدن خوراکی‌ها، تراکم کالری آنها هم نسبت به واحد وزنی‌شان افزایش می‌یابد. اگر فاصله و زمان رسیدن آبمیوه تازه و خانگی به بیمار طولانی و امکان از بین رفتن مواد مغذی آن وجود دارد، می‌توانید یک آبمیوه مناسب بدون مواد افزودنی و شکر یا با حداقل این مواد که تکه‌های میوه هم درون آن وجود دارد، برای بیمار تهیه کنید.

سیب و آناناس، دوست بیماران
به‌طور کلی، تفاوت زیاد و معناداری بین انواع میوه‌هایی که قرار است برای بیماران ببریم، وجود ندارد و می‌توانیم هنگام انتخاب نوع میوه، بیشتر به عادت‌ها و ترجیح‌های خود بیمار توجه کنیم. مثلا اینکه از چه میوه‌ای بیشتر خوشش می‌آید یا چه میوه‌ای را اصلا دوست ندارد یا نسبت به آن حساسیت دارد. برخی از آبمیوه‌ها و میوه‌ها، اسیدیته بالاتری دارند و دستگاه گوارش بعضی از بیماران کمتر می‌تواند آنها را تحمل کند. مثلا دستگاه گوارش برخی از بیماران نمی‌تواند میوه‌ها و آبمیوه‌هایی مانند پرتقال را به خوبی تحمل کند و باید هنگام انتخاب نوع میوه به این موارد هم توجه داشته باشیم. بد نیست این را هم بدانید که تحمل سیب و آب سیب و آناناس و آب آناناس معمولا برای بیماران ساده‌تر است و شاید این میوه‌ها گزینه‌های بهتری باشند.

بیماران خاص، خوراکی‌های خاص
در برنامه‌غذایی بیماران قلبی و کلیوی، تنظیم برخی الکترولیت‌ها، سدیم، پتاسیم، بی‌کربنات و املاح دیگری مانند فسفر و کلسیم برای اینکه بتوانند فشارخون و تعادل بین مایعات درون و بیرون سلول را کنترل کنند، بسیار مهم است بنابراین، میزان کلسیم، سدیم، پتاسیم و بی‌کربنات خوراکی‌هایی که قرار است این بیماران مصرف کنند، باید حتما تنظیم‌شده و تحت نظر پزشک باشد. مثلا میزان سدیم شیر، بسیار بالاست و مصرف آن در برخی شرایط و برای بعضی از بیماران کلیوی اصلا مناسب نیست. یا ممکن است خوردن میوه‌هایی با میزان پتاسیم بالا در شرایط خاصی برای بیماران قلبی اصلا مناسب نباشد. اگر قرار است برای بیماران خاصی خوراکی ببریم تا مصرف کند، حتما باید این موضوع را با پزشک معالج اصلی بیمار در میان بگذاریم چون در برخی از موارد، این کار مانند دوستی خاله‌خرسه است و می‌تواند برای بیمار بسیار خطرناک باشد. مصرف خوراکی‌های مختلف در بیماران دیابتی باتوجه به‌شدت و ضعف بیماری‌، متفاوت است؛ مثلا اگر یک بیمار دیابتی، نفروپاتی داشته باشد و بیماری دیابت او به کلیه‌هایش آسیب زننده باشد، محاسبه دریافت املاح در او بسیار مهم می‌شود و شاید بتوان گفت صیفی‌جاتی مانند خیار که سدیم و پتاسیم بالایی ندارند، می‌توانند انتخاب ساده و مناسبی برای این بیماران باشند.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران





تاریخ : پنج شنبه 93/6/13 | 7:22 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

خطرناک‌ترین مسیرهای مدرسه دنیا...

سال تحصیلی جدید نزدیک است. تقریبا تمام دانش آموزان برای مدرسه رفتن در حال آماده شدن هستند. مسیر خانه تا مدرسه یکی از خاطره انگیز ترین مسیرها برای هر کسی است. بیشتر والدین هم ترجیح می دهند که فرزندشان را به نزدیک ترین مدرسه محل زندگی شان بفرستند تا مسیر راحت تری برای رفت و آمد داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از کودکان جهان برای رفتن از خانه به مدرسه، مسیرهای باورنکردنی و غیرقابل تصوری را طی می کنند که حتی ممکن است جان‌شان را هم به خطر بیندازد.

یونسکو همواره می گوید پیشرفت در ارتباط و اتصال کودکان به مدارس اتفاق می افتد. اما در بعضی از مناطق جهان به دلیل صعب العبور و خطرناک بودن مسیر خانه تا مدرسه بسیاری از دانش آموزان تصمیم به ترک تحصیل می گیرند. با این حال تصاویر منتشر شده از این مناطق به خوبی نشان می دهد که بعضی از دانش آموزان چه‌قدر برای مدرسه رفتن مصمم هستند.

دانش آموزان یک مدرسه ابتدایی در استان «ریزال» فیلیپین هم با سوار شدن برروی یک تایر خودشان را به مدرسه می رسانند.






تاریخ : پنج شنبه 93/6/13 | 7:17 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
رضا،رضا...

دوست دارم نگات کنم، تو هم منو نگا کنی

من تو رو صدات کنم , تو هم منو صدا کنی



قربون صفات برم , از راه دوری اومدم 
جای دوری نمیره ، اگه به من نگا کنی



دل من زندونیه , تویی که تنها میتونی 
قفس واکنی و پرنده رو رها کنی 



میشه کنج حرمت گوشه قلب من باشه 
میشه قلب منو مثل گنبدت طلا کنی


تو غریبی و منم غریبم , امّا چی میشه 
دل این غریبه رو با خودت آشنا کنی 




دوست دارم تو ایونِ مقصوره از صبح تا غروب 
من با تو صفا کنم , توهم منو دعا کنی




دلمو گره زدم به پنجره ات دارم میرم 
دوست دارم تا من میام, زود گره ها رو واکنی



دوست دارم که از حالا تا صبح محشر همیشه
من رضا رضا بگم تو هم منو رضا کنی




حسرت زیارت جد تو مونده بر دلم 
چی میشه اگه منو راهی کربلا کنی



یا علی موسی الرضا میشه به من نگاه کنی 
اون قده رضا میگم تا دردمو دوا کنی





تاریخ : پنج شنبه 93/6/13 | 7:7 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

12 ترفند رژیمی که هر زنی باید در مورد آن بداند

1 -  خارج کردن چربی از سوپ، سس با یخ
این را می‌توان معجزه‌ علم مدرن یا قانونی از فیزیک دانست. با انداختن یک قطعه یخ در سوپ، سس یا هر خوراکی، چربی آن جذب شده و سپس می‌توانید با یک قاشق آن را خارج کنید. باید سریع عمل کنید و تا پیش از آب شدن یخ آن را خارج نمایید.
 
2 - بجوید، بجوید، بجوید، بجوید... و باز هم بجوید
به گفته‌ی دکتر داریا رز (Darya Rose) نویسنده‌ی کتاب Foodist مطالعات نشان داده‌اند که وقتی افراد آرام‌تر غذا می‌خورند و به درستی آن را می‌جوند و بر ویژگی‌های مختلف غذا تمرکز دارند هم لذت بیشتری از غذا برده و هم مقدار کمتری از آن را می‌خورند.
 
3 - در بشقاب‌های کوچک قرمز رنگ غذا بخورید
سال گذشته در یک مطالعه‌ ایتالیایی از 130 نفر نشان داده شد، وقتی غذا در بشقاب‌های قرمز سرو می‌شود افراد به نسبت بشقاب‌های آبی و سفید مقدار بیشتری از آن را می‌خورند، علت می‌تواند ویژگی رنگ قرمز باشد که علامت خطر است. این تحقیق نشان داد که ظروف کوچکتر موجب کاهش مصرف غذا می‌شود.

 
4 - اشتهای خود را با نوار لیسترین کاهش دهید
آیا برایتان پیش آمده که اصلا گرسنه نباشید ولی همچنان اشتها داشته باشید؟ دکتر استیفن گولو (Stephen Gullo) نویسنده‌ی کتاب The Thin Commandments به مددجویان خود نوارهای لیسترین را پیشنهاد می‌کند. این نوار‌ها گیرنده‌ی چشایی و بویایی شما را از کار می‌اندازد و از این رو اشتهایتان کاهش می‌یابد.

 
5 -  پنج روز از هفته رژیم سخت خود را کنار بگذارید
در یک مطالعه‌ی انگلیسی چهار ماهه دریافته شد، زنانی که یک رژیم سخت را دو روز در هفته حفظ می‌کنند (650 کالری، یا 50 گرم کربوهیدارت و پروتئین نامحدود) و در پنج روز بعدی بیش از 2 هزار کالری مصرف ندارند به نسبت افرادی که روزانه تنها 1500 کالری مصرف دارند وزن بیشتری کم می‌کنند. 

6 - سعی کنید یک چهارم غذایتان سبزیجات باشد
در مطالعه‌ای در پنسلوینیا نشان داده شد سوژه‌هایی که 25 درصد وعده‌ غذاییشان را سبزیجات به نسبت افرادی که سبزیجاتی در بشقابشان نداشتند 350 کالری کمتر مصرف کردند.
 
7 - از سرکه استفاده کنید
جز اصلی سرکه سرعت خالی شدن معده را کاهش داده و به این صورت حس سیری افزایش می‌‌یابد. همچنین مطالعه‌ی دیگری نشان داده است که سرکه سطح گلوکز و چربی را کاهش می‌دهد. آن را بر سالاد بریزید، یک قاشق آن را در سوپ بریزید و یا اینکه پیش از خوردن هر غذا یک یا دو قاشق از آن را بخورید.

8 - از گروه‌های غذایی مختلف بخورید
به عقیده‌ی گولو (Gullo) هرم غذایی افراد تحت رژیم با هرم غذایی توصیه شده توسط FDA کمی متفاوت است : غذای دریایی، سفیده‌ی تخم مرغ، ماست‌های با پروتئین بالا و گیاهان سبز و سفید با کربوهیدرات پایین مسیر لاغر شدن را تشکیل می‌دهند.

 
9 - تخم مرغ را تبدیل به بخش ضروری پروتین رژیم خود کنید
دانشمندان هنور علت آن را نمی‌دانند ولی تحقیقی در دانشگاه لوئیزیانا نشان داد افرادی که در صبحانه‌شان تخم مرغ مصرف می‌کنند به نسبت افرادی که همان مقدار کالری را مصرف می‌کنند ولی تخم مرغ نمی‌خورند وزن بیشتری کم می‌کنند.
 
10 - بیش از حد سالادتان را مزین نکنید
همان قانونی که در مورد پوشش شما وجود دارد در این مورد هم صدق می‌کند. متخصص تغذیه لارن اسلایتون (Lauren Slayton) نویسنده‌ی The Little Book of Thin به مراجعه کنندگانش توصیه می‌کند که تنها از یک چاشنی در هر سالاد استفاده کنید.
 
11 - آب گازدار بنوشید
بسیاری از اوقات که میل به خوردن غذا داریم در واقع تشنه هستیم. ولی گولو می‌گوید: "آب گاز دار باعث می‌شود که بدن به نسبت آب معمولی حس پر شدن بیشتری داشته باشد"

12 - فیبر لازم بدنتان را از میوه‌جات دریافت کنید نه Fiber One
اگر شما Fiber One را دوست دارید مشکلی ندارد. ولی آلو، آواکادو و شاه توت هم از مقدار زیادی فیبر برخوردارند و لذیذتر هم هستند.






تاریخ : چهارشنبه 93/6/12 | 11:47 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

بالا رفتن از پله ضرر دارد یا پایین آمدن از آن؟

بالا رفتن از پله ضرر دارد یا پایین آمدن از آن؟
برای کاهش آثار مضر پایین آمدن از پله باید زاویه 15 تا 25 درجه در مفصل زانو ایجاد شود تا ماهیچه‌ها نیز در تقسیم و تحمل وزن نقش داشته باشند.
دکتر فرهنگ غنی پور، متخصص ارتوپدی درباره تأثیر تردد از پله‌ها بر مفصل زانو تأکید کرد:
پایین رفتن از پله بر خلاف بالا رفتن برای مفصل زانو خطرناک است، زیرا هنگام پایین رفتن از پله فشار به اضافه وزن بدن بر مفصل وارد می‌شود، ولی هنگام بالارفتن از پله ماهیچه درگیر می‌شود و وزن بدن را تحمل می‌کند، بنابراین در پایین آمدن از پلکان باید احتیاط کرد.
بالارفتن از پله نه تنها آسیبی به مفصل زانو نمی رساند، بلکه با تقویت عضلات مفصل زانو باعث کاهش فشار بر این مفصل می شود. در سنین بالا حتی اگر تلاش شود تا بیشتر ماهیچه درگیر فشار بالا یا پایین رفتن از پله شود، با این وجود به علت ضعف عضلانی افراد مسن تا حدی به مفصل فشار خواهد آمد، ولی در سنین پایین تر به تقویت عضله منجر می‌شود.

برای کاهش آثار مضر پایین آمدن از پله باید زاویه 15 تا 25 درجه در مفصل زانو ایجاد شود تا ماهیچه‌ها نیز در تقسیم و تحمل وزن نقش داشته باشند و فشار وارده بر مفصل زانو را کاهش دهند. درباره نقش کفش در سلامت مفاصل به ویژه هنگام استفاده از پلکان بادی گفت، نباید کفش‌های تخت یا پاشنه بلند پوشیده شود، بلکه کفش باید 2 تا 3 سانتیمتر پاشنه داشته باشد و وزن نیز در فشار به مفاصل به شدت موثر است، به خصوص در هنگام پایین آمدن از پله.
درباره حالت بدن در هنگام راه رفتن به طور کل و استفاده از پلکان باید گفت: توصیه ما این است که همواره به صورت صاف حرکت کنند و شکم را به جلو ندهند یا ستون فقرات را به جلو و عقب ندهند. هر چه وزن فرد کمتر باشد فشار بر ستون فقرات نیز کاهش می‌یابد.
به کسانی که از درد ستون فقرات شکایت دارند نیز توصیه می‌کنیم که آب‌ درمانی کنند، چرا که آب باعث بی‌وزنی و کاهش فشار بر ستون فقرات می‌شود. بنابراین هر چه فشار بر روی ستون فقرات به واسطه کاهش وزن کمتر باشد، مفیدتر است. درباره نحوه صحیح راه رفتن نیز باید گفت: باید تمام پا بر روی زمین قرار داده شود و تنها پاشنه یا پنجه را روی زمین قرار نداد تا تمام کف پا فشار را تحمل کرده و به بدن منتقل کند. برای راه رفتن بهتر است ابتدا بخش بیرونی پا را بر زمین گذاشت تا ماهیچه‌های بیرونی که بسیار قوی هستند وزن را تحمل کرده و سپس ماهیچه‌های درون پا، وزن را تقسیم کنند.

دکتر فرزاد کارگرزاده، متخصص ارتوپد نیز در مورد استفاده صحیح از پله ها می گوید:
اگر مجبور باشید از پله‌ استفاده نمایید باید به چند نکته توجه کنید. دقت کنید آیا پله‌ها استاندارد هستند یعنی ارتفاع پله‌ها 20 تا 30 سانتی‌متر است؟
اگر ارتفاع پله‌ها از حالت استاندارد بیشتر باشد، ضرر بیشتری به شما در هنگام بالا و پایین رفتن، خصوصا پایین آمدن از پله‌ها وارد می‌کند.
اگر تعداد پله‌ها زیاد باشد نیز ضرر زیادی به مفصل زانو خواهد رسید، مثلا اگر کسی در طبقه چهارم خانه‌ای زندگی می‌کند، مجبور است روزانه حدود 100 پله را بالا و پایین برود.

حتی اگر پله‌ها استاندارد باشند، توصیه می‌شود پله‌ها را یکی‌یکی بالا برود، یعنی پای راست روی پله دوم و سپس پای چپ روی پله دوم و به همین ترتیب پله‌ها را بالا برود. تا طبقه دوم که هنوز خستگی عضلانی به شما فشار نیاورده است، می‌توانید به همین روال پله‌ها را بالا بروید. اگر شما تندتند پله‌ها را بالا بروید در واقع ناخواسته باعث سایش زانو به سطح مفصلی زیرین آن خواهید شد و سطح مفصلی را تخریب می‌کنید. برای همین باید در پاگرد استراحت کنید و دوباره پله‌ها را یکی‌یکی بالا بروید.
اگر شما به مشکل قلبی دچارید بهتر است در هر پاگرد، یعنی بعد از بالا رفتن از هفت تا هشت پله، استراحت کوتاهی داشته باشید. اگر هم به مشکلات و دردهای کمری و زانودرد مبتلا هستید، بهتر است در فقدان آسانسور و اگر مجبورید از پله‌ها استفاده کنید، آنها را از پهلو بالا بروید، یعنی به دیوار تکیه داده و به همین شیوه یکی‌یکی پله‌ها را بالا بروید. این حالت باید خصوصا در موقع پایین آمدن از پله‌ها رعایت شود.

شما باید به دیوار تکیه کرده، ابتدا یک پا و سپس پای دیگر را روی پله پایین‌تر قرار دهید. این مساله مهم را باید در هنگام پایین آمدن از سطح شیب‌دار نیز مدنظر قرار بدهید. کسانی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند و خانه‌هایشان در سطح شیب‌دار تندی واقع است، باید در هنگام پایین آمدن، همانند اسکی‌بازان عمل کرده و به حالت زیگزاک یا مارپیچی و عمود بر سطح شیب‌دار پایین بیایند تا کمترین فشار به زانوها وارد شود. مبادا به حالت مستقیم و پیاده‌روی عادی پایین بیایید، چون بیشترین فشار را وارد کرده و به کشکک زانو آسیب می‌زنید.

این نکات را با تاکید بیشتری به خانم‌ها یا آقایانی توصیه می‌کنم که بار دستشان است و خرید کرده‌اند و این فشار مضاعف را به زانوها می‌آورند. اگر کشکک زانو آسیب ببیند، درد شدید و آب آوردن زانو در انتظارتان است. با رعایت‌نکردن این نکات به مرور زمان آسیب جبران‌ناپذیری به سلامت خود وارد می‌کنید.





تاریخ : چهارشنبه 93/6/12 | 11:37 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
عادتهایی که دندان‌ها را خراب می‌کند

1. دندان قروچه : ساییدن دندان‌ها به هم یا دندان قروچه در اثر فشار عصبی و مشکل بد خوابیدن ایجاد می‌شود؛ کنترل دندان قروچه بسیار سخت است؛ خودداری از جویدن غذاهای سفت در طول روز، درد دندان و آسیب ناشی از دندان قروچه را کم می‌کند. در شب از محافظ دهان (مخصوص دندان قروچه) استفاده کنید تا در حین خوابیدن از آسیب دندان در اثر دندان قروچه جلوگیری کنید.

2. جویدن یخ : یخ ماده‌ای بدون قند است و ممکن است فکر کنید برای دندان ضرری ندارد؛ اما جویدن یخ می‌تواند باعث شکستن و یا از بین رفتن قسمتی از مینای دندان شود؛ اگر یخ را سفت بجوید، باعث تحریک بافت نرم داخل دندان و بروز حساسیت و درد دندان می‌شود. خوردن غذاهای داغ و یا غذاهای سرد ممکن است درد دندان را شدت بخشند؛ بهتر است به جای جویدن یخ، آدامس بدون قند بجوید.

3. جویدن مداد : آیا موقع تمرکز روی یک مسئله، مداد خود را می‌جوید؟؛ اثر جویدن مداد همانند جویدن یخ است و باعث شکستن و یا خرد شدن دندان‌ها می‌شود. هنگامی که می‌خواهید چیزی را بجوید، آدامس‌های بدون قند را انتخاب کنید؛ آدامس‌های بدون قند باعث ترشح زیاد بزاق می‌شوند و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند.

4. مکیدن انگشت : معمولاً کودکان بعد از پدیدار شدن دندان‌های دائمی خود، انگشتان خود را می‌مکند؛ این انگشت مکیدن در سن 5 تا 6 سالگی ظاهر می‌شود و باعث تغییرات دائمی در ساختار دندان و لثه می‌شود؛ مکیدن انگشت شست می‌تواند باعث لق شدن و انحراف دندان‌های کودک از جای خود شود؛ این انحراف دندان‌ها می‌تواند مشکلات تنفسی و جویدنی را برای کودک به وجود آورد.

5. مکیدن لیمو ترش : افرادی که لیموترش را می‌مکند، خود را در خطر مشکلات دهانی و دندانی قرار می‌دهند؛ لیمو دارای مقدار زیادی اسید است؛ این اسید، باعث تضعیف شدن مینای دندان و زبری سطح دندان‌ها می‌شود.

6. جویدن ناخن : جویدن ناخن نه تنها ظاهر دست را زشت می‌کند، بلکه به دندان‌ها نیز آسیب می‌رساند و باعث مشکلات دهانی می‌شود؛ جویدن ناخن باعث بیرون آمدن دندان از محل خود، شکستن دندان و تخریب مینای دندان می‌شود.

7. با شیشه شیر خوابیدن : اگر موقع خواب، به کودک خود یک شیشه آب میوه، شیر و یا شیرخشک بدهید و در حین خوردن آن بخوابد، باعث خواهید شد که دندان‌های جدید پوسیده شوند؛ پس، بهتر است قبل از خوابیدن کودک، شیشه شیر را از او بگیرید و او را به این کار عادت ندهید.

8. سوراخ کردن (پیرسینگ) زبان : در برخی کشورها، سوراخ کردن زبان و آویزان کردن زیورآلات فلزی از آن (پیرسینگ) مرسوم است؛ اگر به طور ناخودآگاه این قطعه فلزی را گاز بگیرید، دندانتان می‌شکند؛ هنگامی که فلز با لثه برخورد می‌کند، باعث آسیب لثه و لق شدن دندان‌ها می‌شود. دهان ما پر از باکتری است، بنابراین سوراخ کردن زبان، خطر عفونت و زخم زبان را زیاد می‌کند؛ بهتر است قبل از این کار، با یک دندان‌پزشک مشورت کنید.

9. سخت مسواک زدن : مسواک زدن بخشی از بهداشت دهان و دندان است اما نباید سفت و محکم مسواک بزنید؛ این نوع مسواک زدن باعث از بین رفتن مینای دندان، تحریک لثه‌ها، حساس شدن دندان‌ها نسبت به سرما و گرما و حتی ایجاد سوراخ‌هایی در دندان می‌شود.

10. باز کردن چیزی با دندان : باز کردن درب قوطی و یا بسته پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد، اما دندان ابزاری برای خرد کردن و یا باز کردن وسایل نیست؛ به جای دندان می‌توانید از قیچی و یا درب باز کن استفاده کنید؛ از دندان‌ها باید فقط برای خوردن غذا استفاده کرد.

11. ورزش کردن بدون محافظ دهان : موقع انجام ورزش‌هایی مثل بوکس، هاکی و ورزش‌هایی که با صورت شما در تماس هستند باید از محافظ دهان و دندان استفاده کرد؛ این محافظ دهان یک قطعه پلاستیکی است و از دندان‌های بالایی محافظت می‌کند؛ بدون این محافظ زمانی که ضربه سنگینی به صورت شما وارد شود، می‌تواند دندان‌ها را خرد کند؛ این محافظ دندان را می‌توانید از دندان پزشک بگیرید.

12. آب نبات سفت : قند موجود در آب‌نبات باعث به وجود آمدن پلاک‌های چسبنده بر روی دندان‌ها می‌شود؛ سپس باکتری‌های موجود در پلاک دندان، قند را تبدیل به اسید می‌کند و این اسید باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود؛ بنابراین بعد از مصرف شکلات، آبنبات و شیرینی، حتماً دندان‌های خود را مسواک بزنید.

13. شیرینی چسبنده : همه مواد شیرین باعث پوسیدگی مینای دندان می‌شوند، اما برخی از آنها بیشتر مضرند، مثل سوهان، گز، پاستیل و آب نبات شل؛ وقتی شیرینی به دندان بچسبد و قند تبدیل به اسید می‌شود، این اسید برای ساعت‌ها در تماس با مینای دندان است. اگر بعد از خوردن این نوع شیرینی‌ها، چیزی مثل کرفس یا آدامس بدون قند بجوید، مقدار زیادی بزاق ترشح می‌شود و این بزاق اسید را از بین می‌برد.

14. نوشابه های گازدار : فقط شیرینی مسبب خرابی دندان نیست‌؛ اگر یک لیوان نوشابه گازدار بنوشید، بیشتر از 11 قاشق چایخوری قند مصرف کرده‌اید؛ همچنین نوشابه‌ها حاوی اسید فسفریک و اسید سیتریک است که این دو اسید، باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شوند. نوشابه‌های رژیمی هر چند بدون قند هستند، ولی مقدار زیادی شیرین کننده مصنوعی دارند که این شیرین کننده‌ها، دارای اسید هستند و برای دندان‌ها مضرند.

15. نوشابه‌های ورزشی : معمولاً این نوشابه‌ها دارای مقدار زیادی قند هستند؛ نوشابه‌های ورزشی هم در دهان، اسید به وجود می‌آورند که این اسید به مینای دندان حمله می‌کند؛ اگر زیاد از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنید، این را بدانید که در معرض پوسیدگی دندان خواهید بود؛ در حین ورزش و برای جلوگیری از کم آبی بدن، می‌توانید از آب دارای املاح استفاده کنید.

16. آبمیوه صنعتی : آبمیوه‌های صنعتی دارای ویتامین و آنتی اکسیدان هستند، ولی بیشتر آنها قند زیادی دارند؛ میوه‌ها خودشان شیرین هستند، بنابراین اگر آب میوه‌ای می‌خرید توجه کنید که قندی به آن افزوده نشده باشد؛ همچنین می‌توانید آب میوه خریداری شده را با مقدار آب رقیق کنید.

17. چیپس سیب زمینی : غذاهای نشاسته‌ای مثل چیپس، توسط باکتری‌های موجود در پلاک دندان، شکسته شده و به اسید تبدیل می‌شوند؛ این اسید مدت 20 دقیقه به دندان‌ها حمله می‌کند؛ اگر غذا بین دندان‌ها باقی بماند، این مدت زمان بیشتر می‌شود؛ بنابراین بهتر است بعد از خوردن چیپس سیب زمینی و یا دیگر غذاهای نشاسته‌ای، حتماً بین دندان‌های خود را با نخ دندان تمیز کنید.

18. مصرف دائمی میان وعده : میان وعده‌ها نسبت به وعده‌های اصلی غذا، کمتر موجب ترشح بزاق دهان می‌شوند؛ پس بهتر است از مصرف میان وعده‌های شیرین و چسبنده خودداری کنید و به جای آن می‌توانید از میوه و سبزیجاتی مثل هویج استفاده کنید؛ همچنین شکستن زیاد موادی مثل تخمه و آجیل در میان وعده‌ها برای دندان‌ها مضر است.

19. نوشیدن قهوه : اگر زیاد قهوه بنوشید، به مرور زمان، در اثر تیرگی قهوه و اسید موجود در آن، دندان‌هایتان زردرنگ می‌شوند؛ خوشبختانه، لکه‌های زرد ناشی از مصرف قهوه، به سادگی با استفاده از مواد سفید کننده دندان از بین می‌روند؛ از یک دندانپزشک درباره نوع و نحوه استفاده از این سفید کننده‌ها سؤال کنید.

20. کشیدن سیگار : سیگار و دیگر محصولات دخانی، لکه‌هایی را بر روی دندان‌ها به جای می‌گذارند و موجب بیماری‌های لثه و افتادن دندان‌ها می‌شوند؛ تنباکوی موجود در دخانیات، موجب سرطان دهان، لب و زبان نیز می‌شود.

21. نوشیدن مشروبات الکلی : اسید در مشروبات الکلی، مینای دندان را از بین می‌برد و لکه‌هایی را بر سطح دندان به جای می‌گذارد؛ با استفاده از مواد سفید کننده دندان و خمیر دندان، می‌توانید با این لکه‌ها مبارزه کنید.

22. زیاد خوردن : خوردن بیش از حد در عارضه پرخوری عصبی باعث افزایش پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؛ اسیدهای قوی که در اثر استفراغ کردن از دهان خارج می‌شوند، می‌توانند دندان‌ها را ضعیف و شکننده کنند؛ این اسیدها همچنین باعث بوی بد دهان می‌شوند؛ در بیماری پرخوری عصبی (بولیمیا) فرد ابتدا مقدار زیادی غذا می‌خورد و سپس عمداً غذای خورده شده را بالا می‌آورد.





تاریخ : سه شنبه 93/6/11 | 7:27 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<      1   2   3   4      >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">