سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد

میلاد اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام هادی علیه السلام مبارکباد

http://uupload.ir/files/gyj9_امام_هادی_ع.jpg






تاریخ : سه شنبه 94/7/7 | 7:20 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

فیلم/ لحظات دلخراش جان دادن حجاج در «فاجعه منا»

 

- بُهتی عجیب، آمیخته با خشمی آتشین، لبریز از اشک و افسوس!

- پیام جهانی رهبر امّت اسلام. پیامی که به همه? جوانب موضوع به شایسته‎ترین نحو اشاره داشت و جایگاه امامت و ولایت او را بر جهان اسلام آشکارتر کرد.

- ناله? «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» یک بار دیگر از صمیم قلب! آقا جان بمیرم برای دل محزونت!

 

به تمام مسلمانان دنیا تسلیت می‎گویم






تاریخ : دوشنبه 94/7/6 | 7:28 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
تاریخ : یکشنبه 94/7/5 | 9:9 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

 هفته دفاع مقدس   

جاری است در زلالی این دشت آسمان
با این حساب سهم زمین هشت آسمان
این جا پرنده های زیادی رها شدند
باید خطاب کرد به این دشت آسمان
دشتی که در قدم قدم خاک روشنش
دنبال رد پای خدا گشت آسمان
در پیشواز آن همه پرواز، بارها
تا این دیار آمد و برگشت آسمان
ای دشت بر غروب تو سوگند لحظه ای
از خون کشتگان تو نگذشت آسمان






تاریخ : یکشنبه 94/7/5 | 7:12 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

 

                                                        آغاز سال تحصیلی  

سنتی به نام مشق در غیبت خلاقیت

 
مهر که می آید، پاییز آغاز می شود. برگ های درختان که شروع به ریزش می کنند، شکوفه های لبخند کودکان، یکی یکی گل می دهند.
در فضای کلاس ها. تخته سیاه ها، چشم انتظارند تا دوباره سراپا پر شوند از عطر لبخندهای هم شاگردی ها. کلمات مهربان، بی تابند تا دستی کوچک، با مداد شوق، بر صفحه های سفید دفترهای چهل برگ، بنویسدشان.
مهر، ماه مهربانی مهتاب است؛ ماه میزبانی نیمکت های عاشق درس و مدرسه، ماه شکوفایی نیلوفران در دعای نم نم باران های عاشقانه پاییز. مهر، ماه مدرسه است.
سال تحصیلی که آغاز می شود، همه ی آبشارها با کودکان کلاس اولی، صدای آب را می کشند و بادها، صدای ابرها را با باران بخش می کنند.
نسیم، عطر پرواز را از سطرهای مقدس کتاب ها، همراه با صدای کودکان سر خوش مدرسه، به آسمان هفتم می رساند. فرشته ها از پشت پنجره های کلاس سرک می کشند به تماشای کودکانی که مشتاق ، به درس های معلمی که زندگی را به آنان می آموزد، گوش سپرده اند. هوا در این فضای مقدس نفس می کشد تا معطر شود. 
بوی مهر، بوی مهربانی، بوی لبخند، بوی درس و مدرسه و شوق کودکانه در پیاده روها، بوی نمره های بیست، بوی دفتر حساب و مشق های ناتمام، بوی دوستی و محبت...
    پاییز با خود شور می آورد و قاصدکها خبر بازگشایی مدارس می دهند، درختان آماده می شوند تا با شوق، برگهای رنگارنگشان را چون کاغذهای رنگی بر سر کودکانی که مشتاقانه به مدرسه می روند بریزند و سارها بر شاخه های انبوه درختان صف کشیده اند، تا آوازهای گرمشان را بدرقه کنند. نسیم، نفس های معطرش را هر صبح بر گونه های سرخابی کودکانه شان می دمد تا خواب را در سایه های کوتاه دیوار جا بگذارند و مشتاقانه تا حیاط منتظر مدرسه بدوند.
  دیوارهای آجرنمای مدرسه را سراسر شور و شوق پر کرده است. کلاسها با آغوش باز در آستانه درها ایستاده اند تا میهمانان خود را در آغوش بکشند. واژه ها بر تخته های سیاه جان می گیرند و پروانه می شوند تا در نفس های هیجان زده کودکان پرواز کنند و فضای لرزان کلاس را گرم نمایند. چه شور و حالی دارد این روزهای آغاز مدرسه، روزهایی سراسر دلهره، شوق و اضطراب، روزهای مهر و مدرسه، روزهایی که خیابانها سرخوش هیجان لبریز صداهای کودکانه جاری در پیاده روهایند. روزهایی که عشق هر سحر، عاشقانه از پشت پنجره کلاس ها سرک می کشد تا با بالاآمدن آفتاب، تنشان را در نفس های معطر کودکان شست وشو دهند. روزهایی که آفتاب به شوق مدرسه رفتن هر صبح زودتر از آواز خروس ها بیدار می شود. روزهایی که ماه، بالای سر دفترهای مشق به خواب می رود.
    امروز اولین روز از ماه مهر و شروع فصل پاییز، ماه تحصیل، تلاش، مشق و مدرسه است .... آغاز سال تحصیلی، آغاز سفر در مسیر دانستن و فهمیدن مبارک





تاریخ : یکشنبه 94/7/5 | 7:12 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

روشهای مطالعه و یادگیری 

              آسیب شناسی مطالعه در دانش آموزان و شیوه های کنترل آن

معمولا همه می گویند: مطالعه کنید، مطالعه مهم است، زیاد بخوانید و ... اما کمتر به ما شیوه مطالعه را می آموزند. یکی از عواملی که باعث افت تحصیلی می شود، مشکلات نحوه مطالعه و یادگیری است. یکی هنگام مطالعه راه می رود، یکی بلند می خواند، یکی با چشم می خواند و ... خیلی ها اعتراض دارند که وقت زیادی صرف مطالعه می کنیم ولی چیزی یاد نمی گیریم! به اختصار برخی آسیبهای عمده مطالعه آورده می شود:

 1 ـ بلند خوانـــی هنگام مطالعــــه :

بلند خوانی باعث می شود ماهیچه های زبان و فک مدام حرکت کنند, تار های صوتی پیوسته منقبض و منبسط می شود و این فعالیتها فرد را خسته می کند و در اثر تکرار, موجب زدگی نسبت به مطالعه خواهد شد. 

2 ـ مطالعه کردن در حین راه رفتن عامل خستگی زود هنگام و کاهش زمان مطالعه است.

کاهش تمرکز, مهمترین مشکل در در این مو رد می باشد چرا که فرد باید مواظب دیوار, جداول, سنگ و غیره باشد و این موجب عدم تمرکز هنگام مطالعه است.

25.gif 

3ـ مطالعـــه در کنار وسایل صوتــــی:

واقعیت این است که گوش دادن به برنامه های صوتی مثل یک قطعه موسیقی که از ضبط صوت پخش می شود یا برنامه ای که از تلویزیون دریافت می گردد, باعث تقسیم فعالیت های ذهنی آدمی به دو بخش می شود یکی متوجه مطالعه کتاب و دیگری متوجه برنامه ای که می شنود. به هر حال هر نوع سر و صدای مزاحم, عامل عدم تمرکز حواس هنگام مطالعه می باشد.

4ـ خــــواندن بیش از حد:

دختران معمولاً بیش از پسران درس می خوانند و شاید یکی از عوامل موفقیت آنان باشد اما افرادی که بیش از حد درس می خوانند از شدت حالات عصبی خود رنج می برند و اظهار خستگی و زدگی می نماید. علت خواندن بیش ازحد می تواند, رقابت زیاد, جواب دادن عین مطالب کتاب در امتحان, احتمال تصحیح برگه ها توسط دبیران سختگیر و ... باشد که با توضیح دبیران مبنی بر اینکه رساندن مفهوم و یادگیری ارزشمند تر از حفظ مطالب است, رفع می گردد.

5ـ در شـــروع مطالعه از ساده به مشکــــل خواندن:

فردی که ابتدا خسته نیست دروس یا مطالب ساده را می خواند و هنگامی که خسته می شود سراغ مطالب و دروس مشکلتر می رود و این باعث می شود که در اثر درک نکردن, از مطالعه دلسرد شود. اینجا مناسبتر است ابتدا مطالب سنگین تر خوانده شود تا در صورت خسته شدن, مطالعه مواد دروس ساده , مشکل را افزایش ندهد.

6ـ بی وقفـــه خواندن:

اینگونه افراد, زمان استراحت کردن را اشتباهاً به معنای زمان از دست رفته می دانند نه فرصتی برای تمدد اعصاب و افزایش بازدهی . همچنین از تاثیر استراحت در امر یادگیری غافلند. زمان استراحت بین مطالعه در افراد مختلف ممکن است به نتیجه مطلوبی رسید مثلاً بار اول یک ساعت و نیم وطالعه و 20 دقیقه استراحت, بار دوم یک ساعت و ربع مطالعه و 30 دقیقه استراحت , بار سوم یک ساعت مطالعه و 40 دقیقه استراحت.

7ـ حفظ کـــــردن طوطـــــی وار:

معمولاً مطالبی که فهمیده می شود پایدار تر از مطالب حفظ شده است. همچنین در مطالب فهمیده شده, تفکر و تعقل دخالت دارند و در مطالب حفظ شده تکرار.

8ـ وجود اضطــــراب:

اضطراب ترس مبهم است و در صورت غیر معمول, مشکلی جدی برای امر مطالعه و یادگیری است.

9ـ وســــواس در مطالعـــه:

فرد یکبار مطلبی را می خواند و بعد دچار تردید می شود که آیا آنرا خوب فهمیده است یا نه. مجدداً به مطالعه همان مطلب می پردازد و تردید مجدد او را به مطالعه دوباره سوق می دهد و این جریان آنقدر ادامه می یابد تا فرد را خسته می کند. کاهش فشار های روانی این افراد توسط والدین و معلمان و مشاوران, مفید است.

10- ابتـــــلا به افسردگـــــــی:

افسردگی نوعی بیماری خلقی می باشد که همراه با افت فعالیتها و تلاش های فرد مبتلا, خستگی و یاس است. فرد افسرده به سمت کتاب درسی میرود و آنرا باز می کند, ولی حوصله خواندن را در خود نمی یابد و دچار کاهش تمرکز است با درمان افسردگی, تمایل به مطالعه و یادگیری افزایش می یابد.






تاریخ : یکشنبه 94/7/5 | 7:11 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

شب عید قربان،شب برگزیده خداوند متعال

 شب ها و روزهای زیادی را گذرانده ایم و به تعداد شب و روزهایی که گذرانده ایم عمر کرده ایم ، عمری که با سال می سنجند از یک سال تا .... هر وقت که زنده باشیم .
عید قربان

روزها و شب هایی که اصلا یادمان نمی آید چگونه آمده اند و رفته اند و ما چگونه گذراندیم، درست مثل یک ساعت شنی، دانه دانه شن ها روی هم قرار می گیرند و به یک باره ته می کشند. عمر ما هم همین گونه است شب ها و روزهایمان یک به یک می گذرند و به یکباره ته می کشند، هیچ کس نمی داند چند شب و روز دیگر ذخیره دارد، شاید یکی، شاید 365 تا و شاید صدها شب و روز دیگر ذخیره دارد که سپری کند. این شب و روزهایی که اندازه اش را نمی دانیم عمر ما هستند، تا کی دوام دارد نمی دانیم اما گذرانش را خوب می بینیم به سرعت برق و باد می گذرد آنقدر سریع که حتی گذشتنش را احساس هم نمی کنیم. بعضی از این شب و روزها برای ما خاص هستند، خوب در ذهنمان می مانند، زمان هایی که به مناسبتی برای ما مهم هستند مثل : سالگرد تولد، سالگرد ازدواج، زمان بچه دار شدن و غیره این مناسبت های به یاد ماندنی گاهی تلخند و گاهی شیرینند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خداوند متعال هم برخی زمان ها را دارای اهمیت می داند و آن ها را پررنگ می کند و ما را متوجه اهمیت آن ها می کند، و وقتی خداوند حکیم زمانی را مهم بر می شمارد حتما اسراری در پرده هست که ما نمی دانیم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خداوند متعال هم برخی زمان ها را دارای اهمیت می داند و آن ها را پررنگ می کند و ما را متوجه اهمیت آن ها می کند ، و وقتی خداوند حکیم زمانی را مهم بر می شمارد حتما اسراری در پرده هست که ما نمی دانیم. خداوند متعال برنامه این زمان ها را هم مشخص کرده است و توسط اولیاء الله به ما می گوید که در این زمان های خاص چه باید کرد و چگونه باید بود . رسول اکرم صلی الله علیه وآله می فرمود: «خداوند از هر چه که آفرید تعدادی را برای خود برگزید. از میان شب ها: شب های جمعه، شب نیمه شعبان، شب قدر و شب های عیدفطر و قربان را برگزید و از میان روزها: روزهای جمعه و عید را انتخاب کرد.» (بحار الانوار، ج 91، ص 126) امام علی علیه السلام نیز می فرمود: شایسته می دانم آدمی در سال چهار شب دست از کار بکشد به عبادت مشغول باشد: شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه شعبان و شب اوّل رجب.» (بحارالانوار، ج 97، صص 36، 39، 87 و 84 و ج 91، ص 128) شب عید قربان یکی از شبهای برگزیده خداوند متعال است که اولیاء خدا این شب را با احیا و عبادت به سر می آوردند.

 

خدواند ازلی و ابدی، خداوند مشرق ها و مغرب ها، خداوند سلطان زمان ها، شب عید قربان را که اکنون ما در آستانه ورود به آن قرار دادیم یکی از شبهای برگزیده خود تعیین کرده و بی شک برکات زیادی را در این شب برای بندگان طالب خیر قرار داده است. چنین فرصت هایی را سعی کنیم آسان از دست ندهیم، شاید شب های زیادی بیدار مانده باشیم و در شبکه های اجتماعی و اینترنت، یا در حال فیلم دیدن و .... شبمان را صبح کرده باشیم. و حتی احساس هم نکرده باشیم که زمانمان چگونه گذشت. بیاییم این شب عزیز هم دست از خواب بکشیم گوشی های تلفن همراه و تلگرام و لاین و ...را هم برای یک شب فراموش کنیم و با انجام اعمال وارده در این شب از قافله خوبان و سبقت گیرندگان در عبادات جا نمانیم، این شب کمی با خداوند مهربانمان صحبت کنیم، که اراده ای ابراهیم وار به ما عنایت کند تا در راه او از عزیزترین محبوب هایمان بگذریم. میرزا جواد ملکی تبریزی پیرامون اهمّیت این شب می نویسد: «در فضیلت و ارجمندی این شب، همین بس که روایت شده حضرت امیر در چهار شب یکسره خویش را وقف خدا می کرد و با هیچ چیز، حتّی چیزهای مباح و روا از خدا و یاد خدا غافل نمی شد.» (سلوک عارفان، ص 397)

رسول اکرم صلی الله علیه وآله می فرمود: «خداوند از هر چه که آفرید تعدادی را برای خود برگزید. از میان شب ها: شب های جمعه، شب نیمه شعبان، شب قدر و شب های عیدفطر و قربان را برگزید و از میان روزها: روزهای جمعه و عید را انتخاب کرد

اعمال شب و روز عید قربان

1 - شب زنده داری 2 - زیارت امام حسین علیه السلام 3 - دعای یا دائم الفضل علی البریه...   روز دهم روز عید قربان است و بسیار روز شریفى است و اعمال آن چند چیز است. اوّل غسل است که در این روز سنّت موکد است و بعضى از علماء واجب دانسته اند. دوّم نماز عید است به همان نحو که در عید فطر ذکر شد لکن در این روز مستحب است که افطار بعد از نماز از گوشت قربانى شود. سوّم خواندن دعاهائى که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن و در اقبال ذکر شده و شاید بهترین دعاهاى این روز دعاى چهل و هشتم صحیفه کامله باشد «: اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ و دعاى چهل و ششم را نیز بخواند یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ .» چهارم خواندن دعاى ندبه است . پنجم قربانى است که سنّت مو کّد است . ششم خواندن تکبیرات است براى کسى که در منى باشد، پانزده نماز که اوّلش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم و کسانى که در سایر شهرها هستند بخوانند عقیب ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم و تکبیرات این است : اللّهُ اَکْبَرُ اللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُاللّهُ اَکْبَرُاللّهُ اَکْبَرُ ولِلّهِ الْحَمْدُ اللّهُ خدا بزرگتر از توصیف است .... معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگتر است ... و ستایش خاص خدا است اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائى کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزى ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند) وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلى ما اَبْلانا و ستایش خاص خدا است براى آنکه آزمود ما را. و مستحب است تکرار این تکبیرات عقب نمازها به قدر امکان و خواندن بعد از نوافل. (کتاب مفاتیح الجنان) امید است با اهتمام به اعمال مخصوص شب و روز عید قربان ، ذخیره ای برای سختی قبر و قیامت خود فراهم آوریم . إن شاء الله تعالی

عید خنجرنهادن بر حنجر نفس اماره

«حاجی»، این موحد عاشقی که سال‌ها در انتظار سفر به دیار توحید، روزگار گذرانده، و آنگاه که بانگ رحیل به گوشش رسید، سر از پا نشناخته، عزم سفر کرده و با کوله‌باری از امید و آرزو برای شناخت و معرفت هر چه بیشتر خالق یکتا، میقاتگاه تعلقات دنیا را از تن بیرون آورده و احرام پوشیده و با شوقی وصف‌ناپذیر خود را به مکه مکرمه رسانیده و هم‌چون عاشقی دلداده، خانه معشوق را در آغوش کشیده و با تمام وجود آن‌ را طواف می‌کند. سپس نماز عشق می‌گذارد و در سعی صفا و مروه به یاد اسوه توحید و یکتاپرستی کاری نمادین از آن موحد بی‌قرار، اما برای به دست آوردن آب حیات هروله کنان تقصیر می‌کند تا خود را آماده دیار عرفان و معرفت و شناخت رب‌العالمین بسازد در عرفات نیم‌روزی، معبود و معشوق خود را بیشتر از گذشته شناخته و در مزدلفه تلاش می‌کند تا خود را به نقطه اوج تقرب برساند. اینجاست که با کوله‌باری از معرفت و تقرب و عبادت می‌رود تا سرزمین آرزوها را درک کند.

«منا»؛ آری سرزمین منا که باید کار بندگی را به تمام و کمال رسانیده و مابقی عمر را نه هم‌چون گذشته که درخشان‌تر از گذشته راه بندگی بپیماید تا آن روزی که به لقاء‌ پروردگارش برسد، در «منا» باید از کوچک‌ترین شیطان تا بزرگ‌ترین آن سنگ بزند و این معنا را آنجا تمرین کند تا به وسوسه هر شیطانی چه بزرگش و چه کوچکش پشت کند. سنگ بزند و اعلام برائت کند؛ نه تنها شیطان جنّی که هر شیطان انسی، حاجی را به آن دیار برده‌اند تا به او بیاموزند که باید به غیر خدا پشت کرد. او را برده‌اند تا موحدتر از هر موحدی برگردد و به هر شیطان و طاغوتی نه بگوید، اما حاجی موحد باید بداند این پشت کردن هر «نه» گفتن بر هر شیطان و طاغوتی و تقرب جستن به خداوند سبحان هزینه‌ای دارد که باید آن هزینه در همان دیار بپردازد.

باید به قربانگاه برود و اسماعیل وجودش را برای رسیدن عالی‌ترین نقطه قرب پروردگار قربانی کند. اینجاست که بین او و معبود هیچ فاصله و مانعی باقی‌ نمانده است و اگر آن روز را عید می‌گیرد بدین خاطر است؛ عید فنا و وصال، عید دست یافتن به هر آنچه عمری به دنبال آن بوده است، عید قرب و قربانی، عید خنجر نهادن بر حنجر نفس اماره و هوی و هوی‌پرستی‌ها.

این روز را حاجی موحد با رمی جمرات و تراشیدن موی سر که مظهر زیبایی دنیا است و قربانی کردن، گرامی می‌دارد و جشن می‌گیرد و حاجیانی که در سال‌های گذشته به وصال رسیده‌اند با برپایی نماز عید و قربانی و رسیدگی به وضع فقراء و مستمندان، عید قربان را جشن می‌گیرند و خاطره آن روزها را تجدید می‌کنند.

روز عید قربان، روز شور و شوق و شعف است، روز عبادت و بندگی و ایثار و گذشت، روز دید و بازدید و رفتن به سراغ اقوام و بستگان و شادنمودن آنان، خشنودی معبود را رقم می‌زنند و با شربت و شیرینی همه کام‌های تلخ را شیرین می‌کنند و همه کدورت‌ها را دور می‌ریزند و صفا و صمیمیت را جایگزین هرگونه شقاق و دوئیت می‌کنند، خانواده‌ها را استحکام بخشیده و جدایی‌ها را به وصل تبدیل می‌کنند.






تاریخ : چهارشنبه 94/7/1 | 8:38 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
تاریخ : چهارشنبه 94/7/1 | 8:35 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<      1   2   3   4      
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">