سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 8 نکته برای به یادآوردن مطلبی که خوانده‌اید

11-5-2013 12-22-16 PM

حتی با وجود ابزارهایی مانند تلویزیون، تلفن‌های همراه و اینترنت خواندن به شیوه‌ی ستنی همچنان یک توانایی مهم محسوب می‌شود. چه یک کتاب درسی باشد، چه یک دفترچه‌ی راهنما یا یک کتاب معمولی، مردم همچنان نیز مطالعه می‌کنند هر چند که این میزان مطالعه به آن اندازه‌ای که باید نیست. یکی از دلایلی که بسیاری از مردم چندان علاقه‌ای به مطالعه ندارند این است که خوب مطالعه نمی‌کنند. مطالعه برای آنها کاری کند و سخت است و آن طور که باید مطالبی که خوانده‌اند را به یاد نمی‌آورند. به عنوان مثال می‌توان به برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان اشاره کرد که گاهی برای فهمیدن و به یادآوردن مطلبی مجبور می‌شوند آن مطلب را چندین بار بخوانند.

برای این مشکل دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که بدون شک بخش قابل توجهی از آنها مربوط به ابزارهایی همچون تلویزیون، تلفن همراه و اینترنت می‌شود. عدم آموزش شیوه‌ی درست مطالعه و همینطور دشوار بودن یادگیری نحوه‌ی مطالعه‌ی صحیح در سنین پایین و … را می‌توان دلایل دیگری برای این مشکل برشمرد.

در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که باعث افزایش سرعت خواندن و همینطور درک مطلب می‌گردند.

1) هدف خود را بشناسید

افراد باید برای مطلبی که می‌خوانند هدف داشته باشند و در هنگام مطالعه این هدف را مد نظر قرار دهند. این که به طور پیوسته هدف مطالعه در ذهن فرد وجود داشته باشد باعث می‌شود تا خواننده بتواند به بخش‌های مناسب‌تر متن متمرکز شود و آن بخش را تکرار کند. این کار همچنین از اتلاف وقت و تلاش اضافی جلوگیری می‌کند چرا که فقط بخش‌های مناسب متن مورد توجه قرار می‌گیرد.

اگر مطلب مورد نظر را به طور آزادانه انتخاب کرده‌اید، شناسایی هدف کار ساده‌ای است. کافیست از خود بپرسید “چرا من این مطلب را می‌خوانم؟”

وقتی در محیط‌هایی نظیر مدرسه یا دانشگاه قرار داریم، بسیاری از چیزهایی که می‌خوانیم مطالبی است که خواندنش از ما خواسته شده است. حتی در یک محیط کاری ممکن است رئیس از ما بخواهد تا یک کتاب راهنما را مطالعه کنیم. در چنین مواردی چنانچه نتوانید هدف مطالعه را تشخیص دهید کافیست این سوال را از استاد یا رئیس خود بپرسید: “می‌خواهید با خواندن این مطلب چه چیزی یاد بگیرم؟” چنان چه امکان تشخیص دقیق هدف برای تان وجود نداشت می‌توانید بر اساس یک حدس مناسب در مورد آنچه باید بخوانید و یاد بگیرید اقدام به مطالعه‌ی مطلب مورد نظر کنید.

2) ابتدا یک مرور کلی انجام دهید

برای خواندن برخی مطالب شاید فقط یک مرور به تنهایی کافی باشد. یک مرور مناسب شامل توجه کردن به عناوین، عکس‌ها، نمودارها‌، جدول‌ها و پاراگراف‌های اصلی (که معمولا در ابتدا و انتهای مطلب قرار دارند) می‌شود. با توجه به هدف مورد نظر، باید سرعت خواندن را پایین آورده و فقط بخش‌هایی که پاسخگوی هدف تان هستند را به دقت مطالعه کنید.

حتی مطلبی که باید به طور دقیق یاد گرفته شود نیز نیازمند یک مرور کلی می‌باشد. در مورد مزایای مرور اولیه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • حافظه را آماده می‌کند و سبب می‌شود تا وقتی برای بار دوم مطلب را می‌خوانید آن را راحت‌تر به یاد بیاورید
  • به فکرتان جهت می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بخش‌های مهم مطلب را پیدا کنید
  • یک درک کلی را از مطلب در اختیارتان قرار می‌دهد و سبب می‌شود تا بخش‌های مورد نظر را راحت‌تر به یاد بیاورید

 11-5-2013 12-22-16 PM

3) متن را با اصول درست بخوانید

برای آن که مطلبی به طور دقیق خوانده شود، باید چشم‌ها را به صورت منظم و کنترل‌شده حرکت داد. در هنگام مرور سریع، چشم‌ها با نظم خاصی حرکت نمی‌کنند. وقتی قصد دارید مطلبی را به دقت مطالعه کنید و بخش‌های وسیع متنی را یاد بگیرید چشم‌های شما بایستی با حرکتی از راست به چپ بر روی نقاط تثبیت، توقف کند. توقف‌ها نباید یک حرف یا حتی یک کلمه باشند بلکه هر توقف باید چند کلمه را شامل شود.

11-5-2013 12-22-44 PM

افرادی که توانایی خواندن‌شان ضعیف است یک مطلب را به صورت کلمه به کلمه می‌خوانند و در حقیقت درک‌شان از مطلبی که می‌خوانند پایین است چرا که در این حالت ذهن این افراد درگیر تشخیص حروف و آرایش آنها در هر کلمه می‌شود. این یکی از دلایل مهمی است که باعث می‌شود افراد نتوانند آن چه را که خوانده‌اند به یاد بیاورند. ممکن است برخی از دانش‌آموزان بگویند “این فصل را سه بار خوانده‌ام ولی هنوز هم نمی‌توانم به سوالات پاسخ دهم”. وقتی از این افراد یک سوال مفهومی در مورد مطلبی که خوانده‌اند پرسیده می‌شود معمولا قادر به پاسخ‌گویی نمی‌باشند زیرا نمی‌توانند معنی آن چه را که خوانده‌اند به بیاد بیاورند. حتی پاسخ سوال‌های حفظی ساده را نیز نمی‌توانند به یاد بیاورند چرا که تمرکز آنها روی کلمات آنها را از تطبیق دانش قبلی خود با آنچه می‌خوانند باز می‌دارد و در نتیجه مانع آسانی و تسهیل در به یادآوردن می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت برای به یادآوردن آن چه که خوانده‌اید باید در مورد معنی کلمات فکر کنید.

برای آن که بتوانید متنی را با اصول درست بخوانید، این موارد پیشنهاد می‌شود:

  • با تمام متن ارتباط چشمی برقرار کنید و فقط به یک مرور کلی بسنده نکنید
  • در هر تثبیت چشمی، چندین کلمه را ببینید
  • سعی کنید عرض هر تثبیت چشمی را افزایش دهید (در یک عرض 21 سانتی‌متری سه توقف یا حداقل دو توقف برای هر خط داشته باشید). این مهارت را باید در چند مرحله تقویت کرد. ابتدا پنج یا شش توقف در هر خط را تمرین کنید سپس چهار توقف و بعد از آن سه توقف.
  • چشم‌ها را از یک نقطه‌ی تثبیت به نقطه‌ی دیگر بچسبانید. (این کار برای خطوط عریض به صورت افقی انجام می‌شود و چنان‌چه عرض متن کوچک و چینش آن به صورت ستونی باشد به صورت عمودی انجام می‌شود).

یادگیری این روش نیازمند تمرین است.

4) از هایلات‌کردن و نوت‌برداری غافل نشوید

چند نقطه‌ی مهم در متن را بعنوان مبنایی برای یادآوری هایلایت کنید. اگر بخش مناسبی برای هایلایت وجود نداشت می‌توانید در حاشیه‌ی متن از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.

11-5-2013 12-23-49 PM

تقریبا تمام دانش‌آموزان قسمت‌های مهم متن را هایلایت می‌کنند اما بسیاری از آنها بخش‌های زیاد یا نادرستی را هایلایت می‌کنند. آنها به قدری سرگرم علامت‌گذاری کتاب خود می‌شوند که اصلا به آن‌چه که می‌خوانند توجه کافی نمی‌کنند. یک راه بهتر برای علامت‌گذاری، مشخص کردن فقط چند کلمه‌ی کلیدی در هر صفحه می‌باشد. اگر صفحات زیادی از یک کتاب نیاز به هایلایت ندارد چسباندن برگه روی صفحه‌های دارای هایلایت تا حد زیادی به فرایند مطالعه‌ی کتاب سرعت می‌بخشد.

11-5-2013 12-26-44 PM

فکر کردن در مورد معنی متن بسیار مهم است. متن هایلات شده باید با توجه به شیوه‌ی ارتباط آن با هدف، اینکه چرا باید به ذهن سپرده شود و این که چگونه با بخش‌های مهم متن در ارتباط است، چند بار تکرار شود. برای هر چند پاراگراف یا چند صفحه (با توجه به تراکم متن) خواننده باید توقف کند و از خود سوال بپرسد تا مطمئن شود که بخش‌های مهم را به ذهن سپرده است. نوت‌برداری از این بخش‌ها پس از آن که خوانده شد، می‌تواند یک کمک مهم برای شکل‌دهی حافظه‌ی کوتاه مدت و برای مطالعات بعدی باشد. این که چنین نوت‌برداری‌هایی از حافظه‌ی جاری انجام شود و نسبت به مطلبی که خوانده شد مورد بررسی قرار گیرد به صورت قابل ملاحظه‌ای به شکل‌دهی حافظه کمک می‌کند.

5) تصویر مجسم کنید

یک تصویر نمی‌تواند ارزش هزار کلمه را داشته باشد اما قطعا می‌تواند چندین گروه کلمه را در خود جای دهد. علاوه بر این، به ذهن سپردن تصویر بسیار ساده‌تر از کلمات است. خواننده می‌تواند از مجسم‌کردن تصاویری در مورد معنی متن به خوبی بهره ببرد. اگر به عنوان مثال از کلمات کلیدی هایلایت‌شده به عنوان نقطه‌ی شروعی برای تصورات ذهنی استفاده شود برای به ذهن سپردن مطلب بسیار مفید خواهد بود. کافیست کلمات کلیدی را تشخیص داده و متناسب با آن تصویری را در ذهن خود مجسم کنید. ایجاد یک تصویر ذهنی بر اساس تیترهای مطلب نیز گاهی اوقات می‌تواند مفید باشد. مزیت این روش این است که تصاویر را هنگامی که به گروه‌های مشابه دسته‌بندی می‌شوند راحت‌تر می‌توان به یاد آورد.

تصورات ذهنی تنها راه به ذهن سپردن مطلبی که می‌خوانید نیست. بازیگران برای حفظ کردن دیالوگ‌های شان از روش دیگری استفاده می‌کنند. بازیگر “وارد نقش می‌شود” و متن را به صورت عمیق می‌خواند. می‌توان گفت این کار به صورت خودکار برای بازیگر حافظه ایجاد می‌کند. وقتی برای یادگیری یک متن از تصورات استفاده می‌شود این طور به نظر می‌آید که از بیرون به آن نگاه شده تا چیزی به ذهن سپرده شود. از طرف دیگر در مورد بازیگران می‌توان گفت که از داخل به متن نگاه می‌شود تا چیزی تجربه شود. بازیگران به معانی عمیق متن توجه می‌کنند که این کار سبب می‌شود به تک‌تک کلمات توجه داشته باشند. به عنوان مثال آنها باید بفهمند که چرا شخصیت شان برای بیان منظور خود از یک سری کلمات خاص استفاده می‌کند. این کار همچنان نیز یک فرایند مرتبط‌سازی است با این تفاوت که بازیگران کلمات را با معنی و مفهوم واقعی مرتبط می‌کنند نه تصورات ذهنی ساختگی.

هر دو روش نیاز به پشتکار دارد. باید در مورد آنچه که می‌خوانید خوب فکر کنید زیرا همین کار به شما کمک می‌کند تا آنچه را که خوانده‌اید به یاد بیاورید. برای اثبات این روش می‌توانید دوباره به عکس‌های این مقاله نگاه کنید تا متوجه شوید که چقدر راحت می‌توانید عکس‌ها را به یاد آورید و این که تصاویر مرتبط با هر بخش چقدر برای یادآوری مطلب مفید است.

6) در حین خواندن، تمرین کنید

متن را در بخش های کوتاه بخوانید (بسته به تراکم متن، هر بخش می‌تواند شامل چند پاراگراف یا چند صفحه باشد) و در تمام این مدت در مورد مفهوم و معنی آنچه می‌خوانید فکر کنید.

برای تمرین ببینید چند تصویر ذهنی می‌توانید بسازید. در صورت لزوم می‌توانید از تیترها و کلمات هایلایت شده برای تقویت تصویرهای ذهنی استفاده کنید. تصاویر ذهنی را هر روز یا تقریبا چند روز اول مرور کنید.

در مورد محتوای هر بخش بر حسب این که چگونه پاسخ‌گوی هدف است فکر کنید. درباره‌ی مطلب مورد نظر چنین سوالاتی را از خود بپرسید: “این اطلاعات چگونه مناسب آن چه که می‌دانم و نمی‌دانم می باشد؟ چرا نویسنده چنین چیزی گفته؟ آیا متوجه می‌شوم معنی این چیست؟ دلیلش چیست؟ آیا نظریه‌ها یا نتیجه‌گیری‌ها را قبول دارم؟ چرا؟ فایده‌اش چیست؟ چه مقدار از این مطلب را باید یاد بگیرم؟” در مورد متن نظریه بسازید.

این کار به شما کمک می‌کند تا آن چه ذکر نشده نیز مورد توجه تان قرار گیرد. برای انجام این کار باید مطالبی که می‌خوانید را در حافظه‌ی جاری خود نگه دارید. این کار نه تنها به یادگیری کمک می‌کند بلکه سبب می‌شود به درک خلاقانه‌ای در مورد مطلب مورد نظر دست پیدا کنید. به طور خلاصه می‌توان گفت فکر کردن نه تنها باعث تقویت شکل‌دهی حافظه می‌شود بلکه سبب فهم آن نیز می‌گردد.

7) مطالعه را در گستره‌ی توجه انجام دهید

توجه کردن، بخش اصلی یادگیری است. خواندن هنگامی که نمی‌توانید تمرکز کنید فقط اتلاف وقت است. چون اکثر مردم گستره‌ی توجه کوتاهی دارند نباید برای بیش از 10 تا 15 دقیقه در هر بازه یک مطلب سنگین را بخوانند. (گستره‌ی توجه به مدت زمانی گفته می‌شود که فرد می‌تواند بدون آن که حواسش پرت شود، روی موضوعی تمرکز کند) بعد از هر بازه، افراد باید خواندن را متوقف کرده و در مورد آن چه که خوانده‌اند از خود سوال کنند.

در انتها، افراد بایستی میزان توجه خود را بهبود بخشند تا بتوانند برای بازه‌های طولانی‌تری تمرکز داشته باشند.

8) به محض این که خواندن تان تمام شد، تمرین کنید

پس از پایان مطالعه، آن چه را که یاد گرفتید، تمرین کنید. از حواس‌پرتی و انجام همزمان چند کار بپرهیزید زیرا این موارد فرایند تحکیم حافظه را که سبب فعال شدن حافظه‌ی بلند مدت می‌شود دچار مشکل می‌کند. به سوالات مطرح‌شده در بخش “در حین خواندن، تمرین کنید” دوباره پاسخ دهید.

یک روز پس از آن که مطلب را خواندید حداقل دو بار در مورد آن فکر کرده و آن را تمرین کنید. برای دو یا سه روز دیگر حداقل یک بار دیگر تمرین کنید.






تاریخ : چهارشنبه 92/9/6 | 9:54 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

میوه ای انرژی‌زا و همه فن حریف... 

ننه سرما از راه می‌رسد و دماغ‌ها قرمز می‌شوند، در عوض میوه‌ای شیرین و گس نیز از راه می‌رسد که محفل خانوادگی شب‌های طولانی پاییز و زمستان را گرمِ گرم می‌کند. شبیه گوجه‌فرنگی است، یک گوجه‌فرنگی نارنجی‌پوش. با همان پوست نازک و ظریف که وقتی گازش می‌زنید لب و لوچه را جمع می‌کند. بله خرمالو را می‌گوییم. یک میوه‌ی پاییزی پرطرفدار. مخصوص روزهای سرد. سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن. تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن و با ارزش غذایی درخشان.

اگرچه نارس آن گس است و چندان قابل خوردن نیست اما اگر صبر کنید تا حسابی برسد بسیار شیرین و خوشمزه است. با ما باشید تا بیشتر با این میوه‌ی نارنجی‌پوش آشنا شوید.

 در مورد خرمالو

در غرب به خرمالو زردآلوی ژاپنی یا سیب آسیایی هم گفته می‌شود. این میوه شبیه یک گوجه‌فرنگی بزرگ با پوست صاف و نرم می‌باشد. خرمالو یک میوه‌ی چینی است و میوه‌ی ملی کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها هم محسوب می‌شود. در این کشورها خرمالو در وسعت زیادی کشت و مصرف می‌شود. درخت خرمالو یک درخت تزیینی زیبا می‌باشد که به راحتی قابل کشت است. رشد این درخت کم است و ارتفاع آن به زحمت از 5 تا 10 متر تجاوز می‌کند. درخت خرمالو عاشق آب و هوای مدیترانه‌ای است اما سرمای زیاد را هم دوست دارد.

خرمالو در قرن نوزدهم میلادی پا به اروپا گذاشت. امروزه این میوه نه تنها در ژاپن و ویتنام کشت می‌شود بلکه در برزیل، ایران، لبنان، اسپانیا، ایتالیا، تونس، الجزایر و حتی آمریکا نیز کاشته می‌شود. باید بدانید که حدود 3000 گونه‌ی مختلف از این میوه وجود دارد.

 ارزش غذایی خرمالو

هر 100 گرم خرمالو حاوی ارزش غذایی زیر است:

انرژی 60 تا 70 کیلوکالری

آب 75.5 گرم

فیبر 5.9 گرم

قند 23 گرم

ویتامین ث 7.6 میلی‌گرم

پتاسیم 210 میلی‌گرم

منیزیم 11 میلی‌گرم

آهن 0.15 میلی‌گرم

 خرمالوی یک میوه‌ی انرژی زا

این میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنند. خرمالو به اندازه‌ی انگور انرژی‌زا است. البته اگر دغدغه‌ی تناسب اندام دارید و نمی‌خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می‌رساند. قندهای اصلی این میوه فروکتوز و گلوکز هستند. اگر می‌خواهید حسابی از خجالت خودتان در بیایید و کلی انرژی بگیرید یک عدد خرمالو را با کمی آب لیموترش، کمی ماست و عسل مخلوط کرده و هم بزنید. این معجون را صبح‌ها زمانی که ناشتا هستید میل کنید.

 خرمالو سرشار از ویتامین C

میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود.

 خرمالو منبع بتاکاروتن و لیکوپن

خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما را در برابر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند. رنگ نارنجی خرمالو ناشی از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. برای همین هم خرمالو مانند همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و حافظت از شبکیه چشم مفید است. از این گذشته بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

 خرمالو و فیبرهایش

خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین می‌باشد. اگر از یبوست رنج می‌برید می‌توانید به این میوه اعتماد کنید.

فیبرهای موجود در آن باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شود. برای این کار توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید. توجه داشته باشید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی دارد.

 خرمالو برای مقابله با کلسترول و فشارخون بالا

خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند. مزیت دیگر این میوه این است که سدیم (نمک) کمی دارد. توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخونتان بالاست از این میوه غافل نشوید. البته حواستان به قند موجود در آن باشد.

 خرمالو برای آن‌هایی که سنگ کلیه دارند

این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان قابل‌توجهی آب و ادرارآور است. هسته‌ی کوبیده شده‌ی خرمالو نیز به دفع سنگ کمک کلیه‌ها کمک می‌کند.

آیا دیابتی‌ها نباید از این میوه مصرف کنند؟

خرمالو یک میوه‌ی شیرین و حاوی قند است. برای همین زیاده‌روی در مصرف آن برای دیابتی‌ها خوب نیست. اما معنی حرفمان این نیست که دیابتی‌ها نباید لب به این میوه بزنند. اگر بیماری قند دارید می‌توانید روزانه یک عدد خرمالوی متوسط میل کنید. اما بیش از این برایتان خوب نیست. افراد معمولی که نگران اضافه‌وزن نیستند می‌توانند روزانه دو تا سه عدد از این میوه میل کنند.

 چند توصیه

اگر می‌خواهید از خوردن خرمالو لذت ببرید خرمالوی کاملا رسیده‌ای انتخاب کنید. بهتر است از یک قاشق چای‌خوری کوچک برای مصرف این میوه استفاده کنید.

خرمالوهای نارس طعم گسی دارند و لب و دهان را جمع می‌کنند به خاطر اینکه حاوی تانین هستند. اگر از این طعم و حس خوشتان نمی‌آید صبر کنید تا خرمالویتان کاملا برسد. این میوه در دمای محیط می‌رسد. اگر به مدت چند روز کنار سیب یا موز بماند خیلی زودتر می‌رسد.

اگر اهل مصرف میوه‌های یخ زده هم هستید باید بدانید می‌شود این میوه را نیز فریز و بعدها مصرف کرد.






تاریخ : چهارشنبه 92/9/6 | 9:43 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

تقویت سیستم ایمنی بدن با خوردن 10 ماده غذایی

کارشناسان غذایی می‌گویند 10 غذا با فواید معجزه آسا وجود دارد که توصیه می‌شود در وعده غذایی وجود داشته باشد.

کارشناسان می گویند از آنجائیکه اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در زمان گسترش بیماری های واگیر بیش از پیش مشخص می شود، مصرف برخی غذای سالم و غنی در تقویت سیستم ایمنی بدن ما بسیار مهم هستند.

کارشناسان توصیه می کنند که مغز بادام، سیب، کلم بروکلی، عدس قرمز، ماهی آزاد، اسفناج، سیب زمینی،عصاره سبزیجات،دانه گندم و گیاه و میوه قره قاط به عنوان غذایی هایی که غنی از مواد غذایی و ضد بیماری هستند در وعده های غذایی ما قرار گیرند.

فهرست غذاهایی که بیشترین خاصیت را برای بدن دارند در پایگاه اینترنتی مایو کلینیکMayo Clinic منتشر شده است اما در میان آنها ده ماده غذایی وجود دارد که خاصیت آنها برای بدن معجزه آسا است. زیرا آنها غنی از ویتامین های آA و ییE ، فیبر، مواد معدنی ، مواد فیتوشیمی و آنتی اکسیدان ها هستند. مصرف این غذاها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند و باعث چاقی نیز نمی شوند زیرا کالری کمی دارند.

 کارشناسان غذایی پایگاه اینترنتی مایو کلینیک خاصیت های هر کدام از این ده ماده غذایی را به شرح زیر توضیح داده است:

 

مغز بادام: بیشترین خاصیت را برای قلب دارد. چرا که غنی از منیزیم، آهن ، کلسیم، فیبر است و از ابتلا به برخی سرطان ها و کم خونی جلوگیری می کند . مغز بادام همچنین دارای برخی ریبوفلاوین ها (ویتامین بی 2) هاست که به بازسازی بافت بدن کمک شایانی می کند. مغز بادام همچنین میزان کلسترول خون را کاهش می دهد.

 

 سیب: خاصیت ضد سرطانی دارد. سیب منبع کاملی از ماده پکتین است . ماده پکتین ، تولید کننده ذرات مولکولی هستند که تا حد زیادی سلول های سرطانی را در سطح پرستات ، روده ، ریه می کشد و از پیشرفت سرطان در بدن جلوگیری می کند. سیب غنی از فیبر است که میزان کلسترول و گلوکوز خون کاهش می دهد. سیب همچنین سرشار از ویتامین سی و نوعی آنتی اکسیدان است که از سلول ها محافظت می کند.سیب همچنین از سیاهرگ ها محافظت می کند و به جذب آهن نیز کمک می کند.

 

 کلم بروکلی: کلم بروکلی نیز دارای آنتی اکسیدان و غنی از ویتامین است. منبعی سرشار از کلسیم، پتاسیم،فیبر و دارای مقداری مواد فیتوشیمیک است که در ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها جلوگیری می کند . کلم بروکلی همچنین دارای ویتامین های آ و سی است. این نوع کلم از برخی آنتی اکسیدان ها برخوردار است که می توانداز سلول ها محافظت کند.

 

 قره قاط : این گیاه و میوه آن برای داشتن سلامت جسم مفید است. این ماده غذایی نیز غنی از برخی فیتوشیمیک هاست که از بروز عفونت شریان های ادراری موثر است. قره قرط همچنین به تقویت حافظه کمک می کند و برای داشتن دوران پیری سالم مفید است.

 

 عدس قرمز: این ماده غذایی نیز برای قلب بسیار مفید است و دشمن سرطان است.

 

 ماهی آزاد: این ماده غذایی منبع سرشاری از پروتئین و امگای سه است. امگای سه نیز از بروز عارضه های قلبی جلوگیری می کند و سرشار از اسید لیپید و برخی پروتئین هاست.

 

 اسفناج : این گیاه غذایی نیز درجه ایمنی بدن را بالا می برد و در زیبایی پوست و مو نقش به سزایی دارد. اسفناج همچنین دارای ویتامین های آ و سی و ماده ریبوفلاوین (ویتامین بی 2) است. ویتامین بی دو نیز در بازسازی بافت های بدن بسیار موثر است. اسفناج همچنین دارای ویتامین بی-شش ، کلسیم ، آهن و منیزیم است.

 

 سیب زمینی: این ماده نیز ضد سرطان و پیری است . رنگ زردی که در سیب زمینی وجود دارد نشان دهنده وجود بتا-کاروتن در آن است. بتا-کاروتن نیز غنی از ویتامین آ است و این ویتامین نیز از پیری زود رس جلوگیری می کند. بتا-کاروتن همچنین در ابتلا به برخی سرطان ها جلوگیری می کند.

 

 عصاره سبزیجات : عصاره سبزیجات نیز در جلوگیری از ابتلا به عارضه قلبی بسیار موثر است . زیرا عصاره این گیاهان سرشار از انواع ویتامین ها ، مواد معدنی، ارزش های غذایی است.

 

 دانه گندم: دانه گندم برای مغز، پوست و هضم بسیار مفید است .






تاریخ : سه شنبه 92/9/5 | 8:1 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

آیا میـدانستیـد ؟!
دانستنی های جالب در مورد کاربرد واژگان فارسی

alt


آیا میدانستید 
برخی‌ها واژه‌های زیر را که همگی فرانسوی هستند را فارسی می‌دانند؟

آسانسور، آلیاژ، آمپول، املت، باسن، بتون، بلیت، بیسکویت، پاکت، پالتو، پریز، پلاک، پماد، پوتین، پودر، پوره، پونز، پیک نیک، تابلو، تراس، تراخم، تمبر، تیراژ، تور، تیپ، خاویار، دکتر، دلیجان، دوجین، دوش، دبپلم، دیکته، رژ، رژیم، رفوزه، رگل، رله، روبان، زیگزاگ، ژن، ساردین، سالاد، سانسور، سرامیک، سرنگ، سرویس، سری، سزارین، سوس، سلول، سمینار، سودا، سوسیس، سیلو، سن، سنا، سندیکا، سیفون، سیمان، شانس، شوسه، شوفاژ، شیک، شیمی، صابون، فامیل، فر، فلاسک، فلش،فیله، فیبر، فیش، فیلسوف، فیوز، کائوچو، کابل، کادر، کادو، کارت، کارتن، کافه، کامیون، کاموا، کپسول، کت، کتلت، کراوات، کرست، کلاس، کلوب، کلیشه، کمپ، کمپرس، کمپوت، کمد، کمیته، کنتور، کنسرو، کنسول، کنکور، کنگره، کودتا، کوپن، کوپه، کوسن، گاراژ، گارد، گاز، گارسون، گریس، گیشه، گیومه، لاستیک، لامپ، لیسانس، لیست، لیموناد، مات، مارش، ماساژ، ماسک، مبل، مغازه، موکت، مامان، ماتیک، ماشین، مانتو، مایو، مبل، متر، مدال، مرسی، موزائیک، موزه، مین، مینیاتور، نفت، نمره، واریس، وازلین، وافور، واگن، ویترین، ویرگول، هاشور،هال، هالتر، هورا و بسیاری از واژه‌های دیگر.


آیا میدانستید که بسیاری از واژه‌های عربی در زبان فارسی در واقع عربی نیستند و اعراب آن‌ها را به معنایی که خود می‌دانند در نمی‌یابند؟ این واژه‌ها را ساختگی (جعلی) می‌نامند و بیشترشان ساخته? ترکان عثمانی است. از آن زمره‌اند:

ابتدایی (عرب می‌گوید: بدائی)، انقلاب (عرب می‌گوید: ثوره)، تجاوز (اعتداء)، تولید (انتاج)، تمدن (مدنیه)، جامعه (مجتمع)، جمعیت (سکان)، خجالت (حیا)، دخالت (مداخله)، مثبت (وضعی)، مسری (ساری)، مصرف (استهلاک)، مذاکره (مفاوضه)، ملت (شَعَب)، ملی (قومی)، ملیت (الجنسیه) و بسیاری از واژه‌های دیگر.

بسیاری از واژه‌های عربی در زبان فارسی را نیز اعراب در زبان خود به معنی دیگری می‌فهمند، از آن زمره‌اند:

رقیب (عرب می‌فهمد: نگهبان)، شمایل (عرب می‌فهمد: طبع‌ها)، غرور (فریفتن)، لحیم (پرگوشت)، نفر (مردم)، وجه (چهره) و بسیاری از واژه‌های دیگر.


آیا میدانستید که ما بسیاری از واژه‌های فارسی‌مان را به عربی و یا به فرنگی واگویی (تلفظ) می‌کنیم؟

این واژه‌های فارسی را یا اعراب از ما گرفته و عربی (معرب) کرده‌اند و دوباره به ما پس داده‌اند و یا از زبان‌های فرنگی، که این واژها را به طریقی از خود ما گرفته‌اند، دوباره به ما داده‌اند و از آن زمره‌اند:

- از عربی : فارسی (که پارسی بوده است)، خندق (که کندک بوده است)، دهقان (دهگان)، سُماق (سماک)، صندل (چندل)، فیل (پیل)، شطرنج (شتررنگ)، غربال (گربال)، یاقوت (یاکند)، طاس (تاس)، طراز (تراز)، نارنجی (نارنگی)، سفید (سپید)، قلعه (کلات)،خنجر (خون گر)، صلیب (چلیپا) و بسیاری از واژه‌های دیگر.

- از روسی : استکان: این واژه در اصل همان "دوستگانی" فارسی است که در فارسی قدیم به معنای جام شراب بزرگ و یا نوشیدن شراب از یک جام به افتخار دوست بوده است که از سده? 16 میلادی از راه زبان‌ ترکی وارد زبان روسی شده و به شکل استکان درآمده است و اکنون در واژه‌نامه‌های فارسی آن را وام‌واژه‌ای روسی می‌دانند.

سارافون: این واژه در اصل "سراپا" ی فارسی بوده است که از راه زبان ترکی وارد زبان روسی شده و واگویی آن عوض شده است. اکنون سارافون به نوعی جامه? ملی زنانه? روسی گفته می‌شود که بلند و بدون آستین است.

پیژامه: همان " پای‌جامه" فارسی است که اکنون در زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و روسی pyjama نوشته شده و به کار می‌رود و آن‌ها مدعی وام دادن آن به ما هستند.

واژه‌های فراوانی در زبان‌های عربی، ترکی، روسی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز فارسی است و بسیاری از فارسی زبانان آن را نمی‌دانند. از آن جمله‌اند:

- کیوسک که از کوشک فارسی به معنی ساختمان بلند گرفته شده است و در تقریباً همه? زبان‌های اروپایی هست.

- شغال که در روسی shakal، در فرانسوی chakal، در انگلیسی jackal و در آلمانیSchakal نوشته می‌شود.

- کاروان که در روسی karavan، در فرانسوی caravane، در انگلیسی caravan و در آلمانی Karawane نوشته می‌شود.

- کاروانسرا که در روسی karvansarai، در فرانسوی caravanserail، در انگلیسی caravanserai و در آلمانی karawanserei نوشته می‌شود.

- پردیس به معنی بهشت که در فرانسوی paradis، در انگلیسی paradise و در آلمانی Paradies نوشته می‌شود.

- مشک که در فرانسوی musc، در انگلیسی musk و در آلمانی Moschus نوشته می‌شود.

- شربت که در فرانسوی sorbet، در انگلیسی sherbet و در آلمانی Sorbet نوشته می‌شود.

- بخشش که در انگلیسی baksheesh و در آلمانی Bakschisch نوشته می‌شود و در این زبان‌ها معنی رشوه هم می‌دهد.

- لشکر که در فرانسوی و انگلیسی lascar نوشته می‌شود و در این زبان‌ها به معنی ملوان هندی نیز هست.

- خاکی به معنی رنگ خاکی که در زبان‌های انگلیسی و آلمانی khaki نوشته می‌شود.

- کیمیا به معنی علم شیمی که در فرانسوی، در انگلیسی و در آلمانی نوشته می‌شود.

- ستاره که در فرانسوی astre در انگلیسی star و در آلمانی Stern نوشته می‌شود. Esther نیز که نام زن در این کشورهاست به همان معنی ستاره است.

برخی دیگر از نام‌های زنان در این کشور‌ها نیز فارسی است، مانند:

- Roxane که از واژه? فارسی رخشان به معنی درخشنده است و در فارسی نیز به همین معنی برای نام زنان روشنک وجود دارد.

- Jasmine که از واژه? فارسی یاسمن و نام گلی است.

- Lila که از واژه? فارسی لِیلاک به معنی یاس بنفش رنگ است.

- Ava که از واژه? فارسی آوا به معنی صدا یا آب است. مانند آوا گاردنر.

- واژه‌های فارسی موجود در زبان‌های عربی، ترکی و روسی را به دلیل فراوانی جداگانه خواهیم آورد.


آیا میدانستید که این عادت امروز ایرانیان که در جملات نهی‌کننده? خود "ن" نفی را به جای "م" نهی به کار می‌برند از دیدگاه دستور زبان پارسی نادرست است؟

امروز ایرانیان هنگامی که می‌خواهند کسی را از کاری نهی کنند، به جای آن که مثلا بگویند: مکن! یا مگو! (یعنی به جای کاربرد م نهی) به نادرستی می‌گویند:

نکن! یا نگو! (یعنی ن نفی را به جای م نهی به کار می‌برند).

در پارسی، درست آن است که برای نهی کردن از چیزی، از م نهی استفاده شود، یعنی مثلاً باید گفت: مترس!، میازار!، مده!، مبادا! (نه نترس!، نیازار!، نده!، نبادا!) و تنها برای نفی کردن (یعنی منفی کردن فعلی) ن نفی به کار رود، مانند: من گفته? او را باور نمی‌کنم، چند روزی است که رامین را ندیده‌ام. او در این باره چیزی نگفت.


آیا میدانستید که اصل و نسب برخی از واژه‌ها و عبارات مصطلح در زبان پارسی در واژ‌ه‌ها عبارتی از یک زبان بیگانه قرار دارد و شکل دگرگون شده? آن وارد زبان ما شده است؟ به نمونه‌های زیر توجه کنید:

- هشلهف: مردم برای بیان این نظر که واگفت (تلفظ) برخی از واژه‌ها یا عبارات از یک زبان بیگانه تا چه اندازه می‌تواند نازیبا و نچسب باشد، جمله? انگلیسی I shall have (به معنی من خواهم داشت) را به مسخره هشلهف خوانده‌اند تا بگویند ببینید واگویی این عبارت چقدر نامطبوع است! و اکنون دیگر این واژه? مسخره آمیز را برای هر واژه? عبارت نچسب و نامفهوم دیگر نیز (چه پارسی و چه بیگانه) به کار می‌برند.

- چُسان فُسان: از واژه? روسی Cossani Fossani به معنی آرایش شده و شیک پوشیده گرفته شده است.

- زِ پرتی: واژه? روسی Zeperti به معنی زندانی است و استفاده از آن یادگار زمان قزاق‌های روسی در ایران است در آن دوران هرگاه سربازی به زندان می‌افتاد دیگران می‌گفتند یارو زپرتی شد و این واژه کم کم این معنی را به خود گرفت که کار و بار کسی خراب شده و اوضاعش دیگر به هم ریخته است.

- شِر و وِر: از واژه? فرانسوی Charivari به معنی همهمه، هیاهو و سرو صدا گرفته شده است.

- فاستونی: پارچه ای است که نخستین بار در شهر باستون Boston در امریکا بافته شده است و بوستونی می‌گفته‌اند.

- اسکناس: از واژه? روسی Assignatsia که خود از واژه? فرانسوی Assignat به معنی برگه? دارای ضمانت گرفته شده است.

- فکسنی: از واژه? روسی Fkussni به معنی بامزه گرفته شده است و به کنایه و واژگونه به معنی بیخود و مزخرف به کار برده شده است.

- لگوری (دگوری هم می‌گویند): یادگار سربازخانه‌های ایران در دوران تصدی سوئدی‌ها است که به زبان آلمانی به فاحشه? کم‌بها یا فاحشه? نظامی می‌گفتند: Lagerhure.

- نخاله: یادگار سربازخانه‌های قزاق‌های روسی در ایران است که به زبان روسی به آدم بی ادب و گستاخ می‌گفتند Nakhal و مردم از آن برای اشاره به چیز اسقاط و به درد نخور هم استفاده کرده‌اند.






تاریخ : دوشنبه 92/9/4 | 10:38 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

باغ های زیبا و دیدنی جهان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






تاریخ : دوشنبه 92/9/4 | 10:15 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

چشم‌اندازهای زیبای زمین

زمین سرشار از چشم‌اندازهای زیبا است. آب، خاک، دریا، کویر، کوه و جنگل هر کدام به فراخور ویژگی‌های منحصربفردشان، افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. در این ایمیل تصاویری زیبا از چشم‌اندازهای زمین به شما تقدیم می‌شود.

در این مجموعه با تصاویری چشم‌نواز از طبیعت آشنا خواهید شد که حاصل کار هنرمندانی به نام‌های Jarrod Castaing و Oleg Gordienko هستند.

پارک ملی Port Campbell، ملبورن، ویکتوریا، استرالیا

غروب خورشید در زمینی پوشیده از اسطوخودوس، فرانسه

پورتو بایارتا (Puerto Vallarta)، خالیسکا (Jalisco)، مکزیک

Tanah Lot، بالی، اندونزی

نمایی دیگر از پارک ملی Port Campbell، ملبورن، ویکتوریا، استرالیا

تونل عشق، تونلی ساخته‌شده از درختان، اوکراین

خلیج Cathedral، نیوزلند

کانال Cruiser، آمستردام، هلند

Mountain House، کالیفرنیا، ایالات متحده

تصویری از شفق قطبی در پارک ملی Banff، آلبرتا، کانادا

Secret Beach، هاوایی، ایالات متحده

منطقه «12 حواری»، ویکتوریا، استرالیا

پل Aiguille du Midi، فرانسه

جزایر Phi Phi، تایلند

منطقه Rio Soca، اسلونی

منطقه حفاظت‌شده Hamilton Pool، تگزاس، ایالات متحده

تنگه یخ  یا آیس کانیون (Ice Canyon)، گرینلند

آبشار مک‌وی (McWay)، کالیفرنیا، ایالات متحده

غار سونگ دون (Hang Son Doong)، ویتنام






تاریخ : دوشنبه 92/9/4 | 10:0 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

این 9 علامت شدید را نادیده نگیرید!

گاهی اوقات برایمان مشکلات ساده فیزیکی و یا ذهنی پیش می آید که اهمیتی به آنها نمی دهیم و به سادگی از کنارشان می گذریم اما ممکن است موضوع فراتر از آنی باشد که فکر می کنیم. دندان درد، کلفت شدن یا تیرگی پوست، جویدن یخ، کابوس دیدن و مواردی از این دست چه حسی را در شما ایجاد می کند؟ به احتمال زیاد هر چه هست حس ترس یا نگرانی نیست چون همه آنها مسائل پیش پا افتاده و روزمره ای هستند که هر لحظه ممکن است رخ دهند اما اگر بگوییم بعضی از آنها نشانه یک مشکل جدی هستند چه می کنید؟

گاهی علائم ساده بیانگر یک مشکل بزرگند. اگرچه قصد ما به هیچ وجه نگران کردن شما نیست و این موارد همیشه به مشکلات بزرگتر ختم نمی شوند اما از قدیم گفته اند احتیاط شرط عقل است؛ بنابراین اگر دچار این 9 علامت شدید به همین راحتی از کنارشان نگذرید.

1. دیدن توهم های عجیب
احتمال نابینایی

اگر نیمه های شب از خواب پریدید و دیدید مهره های شطرنج دوروبرتان پراکنده اند، ممکن است تصور کنید دارید یک کابوس وحشتناک می بینید اما نه صبر کنید؛ این وضعیت می تواند نشانه یک مشکل حاد و جدی تر باشد. وقتی فردی چیزهای عجیب و غریب می بیند، ممکن است او در حال از دست دادن بینایی اش باشد.

مهین، 85 ساله شش سال پیش تا مرز نابینایی پیش رفت. او یک بار نیمه های شب از خواب بیدار شد و دید از سقف مهره های شطرنج به زمین می ریزند و عروسکی زیبا میان زمین و هوا معلق است. بدتر از همه چند مرد با صورت های تجزیه شده دید که حتی بعضی از آنها روی تخت تجزیه نشسته بودند. او می گوید: «از این کابوس بسیار وحشت کردم و فوراً پیش پزشک رفتم. او گفت بهتر است آزمایش زوال عقل دهم.» اما مهین مشکل ذهنی نداشت. او به سندروم «چارلزبونت» مبتلا شده بود؛ وضعیتی که موجب می شود افراد مبتلا به اختلال بینایی گرفتار توهم های پیچیده شوند و حتی در بیداری چیزهای عجیب ببینند. مبتلایان به این سندروم، بیماری های حاد بینایی مانند تخریب شبکیه چشم و آب مروارید دارند. متخصصان می گویند: «دیدن تصاویر موهوم واکنش عادی مغز به فقدان ورودی اطلاعات از دریچه چشم است.» توهم ها معمولاً پس از مدتی محو می شوند و از انجا که این مشکل درمان دارد، نیازی نیست فرد مبتلا در سکوت عذاب بکشد. به دلیل اقدام فوری، مهین از نابینایی نجات پیدا کرد.

2. ضخیم شدن پوست کف دست
احتمال سرطان تخمدان

پژوهش ها نشان داده اند کلفتی و سفتی پوست می تواند علامت سرطان تخمدان باشد. محققان می گویند: «هنوز مطمئن نیستیم آیا این وضعیت به دلیل ترشح ترکیبات زهردار از تومور است یا واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن علیه آن.» اما پزشکان می دانند این سفت شدگی و التهاب کف دستی زمانی رخ می دهد که تومور در حالت کاملاً پیشرفته ای قرار دارد. وقتی تومور درمان شود، سفت شدگی پوست نیز برطرف می شود. این وضعیت می تواند هنگام ابتلا به سرطان های دیگر مانند پروستات، شش، سینه و... و همچنین بیماری های خوش خیمی مانند نوعی پسوریازیس یا داءالصدف (یک بیماری پوستی که منجر به پوسته ریزی و تورم می شود و سلول های پوست در عمق پوست رشد کرده و به آهستگی از سطح پوست بلند می شوند) نیز به وجود آید اما علائم دیگر سرطان تخمدان مانند درد لگنی غالباً بسیار مبهم است و تشخیص بیماری وقتی صورت می گیرد که خیلی دیر شده است. پژوهشی در سال 2012 نشان داد این بیماری 9 ماه پس از اینکه فرد به سفت شدگی پوست روی کف دستش مبتلا شد خود را کاملاً نشان می دهد. بنابراین، این نشانه می تواند تشخیص زودهنگام سرطان، به ویژه تخمدان را امکان پذیر کند.

3. دندان درد هنگام پیاده روی
احتمال بیماری قلبی

دندان درد می کند، پس باید پیش دندانپزشک بروید، البته نه همیشه. پرویز، 45 ساله می گوید: «چند بار به دلیل درد شدید فک و دندان از خواب عمیق بیدار شدم. پس از گذشت مدت کوتاهی بی حسی در دست راستم و فشاری سبک در سینه ام نیز به آن اضافه شد. از آن موقع به بعد موقع پیاده روی هم دندان درد داشتم». همسرش با هوشمندی او را به بیمارستان تخصصی برد و متخصصان تایید کردند پرویز حمله ای قلبی را از سر گذرانده است. پرویز می گوید:‌ «پس از آن روز دیگر فکم درد نگرفت.» پزشکان معتقدند قلب فاقد رشته های عصبی است که درد را حس می کنند؛ بنابراین مغز پیام های رشته های عصبی را که از سوی رشته های دیگر گسیل می شود، تفسیر می کند و احساس درد را از راه نخاع منتقل می کند؛ بنابراین بازو، شانه، گردن، ناحیه بالای شکم، صورت و دندان های فرد دردناک می شوند.

4. گوش های پر چروک
احتمال بیماری قلبی

نتایج بعضی از پژوهش های اخیر محققان را به این نتیجه رسانده است که علامت دیگر بیماری های قلبی داشتن خطوط مورب در لاله گوش است. بعضی از متخصصان می گویند:‌ «افراد مسن تر احتمالاً روی لاله گوش شان خطوط بیشتری دارند و ممکن است به دلیل سن بالا بیشتر از دیگران دچار بیماری قلبی شوند؛ بنابراین، این ارتباط ممکن است چندان قوی نباشد اما اگر لاله گوش تان بسیار شیاردار است، آن را به حال خود رها نکنید، چنانچه بالاتر از 50 سال دارید، فشارخون و کلسترول تان را به طور مرتب بررسی کنید.

5. ابروهای تیره و موهای خاکستری
احتمال دیابت نوع دوم

پژوهش های اخیر نشان داده است مردانی که موهایشان خاکستری است اما ابروهای تیره دارند،‌ چهار برابر از افرادی که ابروهایشان نیز مانند موهایشان خاکستری شده است، احتمال دارد به دیابت نوع دو مبتلا شوند. البته درباره این مسئله پزشکان هنوز به یک توضیح و اثبات واقعی نرسیده اند و می گویند شاید ارتباط ژنتیکی تصادفی بین این دو وضعیت وجود داشته باشد.

6. جویدن یخ
احتمال کمبود آهن

شما هم جزو افرادی هستید که فکر می کنند جویدن یخ بسیار لذت بخش است؟ شاید اشتباه می کنید چون چند مطالعه اخیر نشان داده اگر به طور مرتب از جویدن یخ لذت می برید، احتمالاً به کمبود آهن مبتلا هستید. دلیل این موضوع را می توان در تورمی دانست که در اثر کم خونی و به نوبه آن عدم انتقال اکسیژن به وسیله خون در دهان به وجود می آید. یخ یکی از محبوب ترین خوراکی های زنان باردار مبتلا به کمبود آهن است. در مطالعه ای که سال 2011 درباره کمبود آهن در بدن انجام شد، مورد عجیبی یافت شد؛ یکی از داوطلبان خانم، 37 ساله و بیش از 20 سال مبتلا به کم خونی، روزانه 30 تکه یخ خورده بود.

7. برآمدگی روی پاشنه پا
احتمال بالا بودن کلسترول خون

ممکن است فکر کنید که برآمدگی های روی پاشنه پا فقط وقتی می خواهید در تابستان صندل های بندی بپوشید کمی آزاردهنده اند اما پژوهش ها نشان داده اند ذخایر چربی روی تاندول آشیل می تواند علامت بالا بودن میزان کلسترول خون ارثی باشد که نوعی بیماری ژنتیکی است که ممکن است باعث شود سطح کلسترول خون از بدو تولد بالا و بیش از دو برابر حالت عادی باشد. بیماری بسیاری از این مبتلایان تا مدت ها تشخیص داده نمی شود زیرا افراد جوان تمایل چندانی به بررسی سطح کلسترول خون شان ندارند و ممکن است در دهه های 40 یا 50 عمرشان و یا حتی جوان تر به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شوند و حتی جان خود را نیز از دست بدهند. اگر شما هم برآمدگی روی پاشنه تان دارید و آزمایش ها مشخص کردند به این بیماری مبتلا هستید، اصلاً نگران نشوید چون درمان آن بسیار آسان است.

8. برداشتن قدم های کوتاه
احتمال زوال عقل

پژوهش های اخیر نشان داده اند آهسته تر از گذشته گام برداشتن می تواند علائم اولیه زوال عقل باشد. دلیل این مسئله دقیقاً مشخص نیست اما بنابر نظر پزشکان، راه رفتن عملی پیچیده است که بخش های مختلفی از مغز را به کار می گیرد تا هماهنگی لازم برای حرکت را به وجود آورد. بنابراین وقتی بخش هایی از مغز در حال تحلیل رفتن است، قرار دادن یک پا مقابل دیگر کمی سخت تر می شود. گام برداشتن لرزان علامت زوال عقل عروقی است که به دلیل بروز مشکلاتی در خونرسانی به مغز به وجود می آید اما وقتی این بیماری خود را نشان می دهد که علائم دیگری مانند کاهش حافظه و ارتباط فرد با دیگران به شدت ضعیف می شود.

9. برنزه شدن اسرار آمیز
احتمال بیماری آدیسون

پوست پژمان، 27 ساله در مدت کمتر از چهار ماه به شدت برنزه شده و روز به روز هم تیره تر می شد. علاوه بر آن، لثه ها، لب ها، ناخن ها و حتی خطوط کف دستش نیز شروع به تیره شدن کرده بودند. پژمان از اینکه پوستش برنزه می شد نگران نبود، به همین دلیل وقتی به دلیل ضعیف پیش پزشک رفت، از تیره شدن پوستش حرفی به میان نیاورد. پزشک هم خستگی او را به حساب کار شیفتی در سوپرمارکت گذاشت. ولی وقتی صبح یک روز پسرش نتوانست او را از خواب بیدار کند و همسرش او را به سرعت به بیمارستان رساند، تازه پزشکان متوجه پوست قهوه ای پژمان شدند. پزشک پژمان متوجه شد او به بیماری آدیسون ـ کمبود هورمون های قشر غده فوق کلیوی ـ مبتلا شده است. این بیماری نوعی اختلال در غده فوق کلیوی است که تولید کورتیزول و دیگر هورمون ها را که برای تنظیم فشارخون حیاتی اند، به هم می ریزد. در مورد پژمان این شرایط به پایین ترین حد خود و در واقع آستانه خطر رسیده بود. او به درمان پاسخ مثبت داد و پوستش به وضعیت عادی برگشت. بیماری آدیسون در 70 درصد موارد باعث برنزه شدن پوست می شود زیرا بدن به جبران فقدان کورتیزول به تولید هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک می پردازد تا غده فوق کلیوی و سلول های رنگدانه موجود در پوست را تحریک کند.






تاریخ : دوشنبه 92/9/4 | 9:27 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

دزدان اتومبیل از آنچـه تصـور می کنید به شما نزدیـک ترند !

alt

با وجود پیشرفت چشمگیر پلیس در مقابله با سرقت خودرو، هنوز هم این نوع پرونده ها بخش قابل توجهی از جرایم ارتکابی کشور را تشکیل می دهد. سرقت خودرو در حال حاضر یکی از دغدغه های جدی پلیس در کشور های مختلف جهان است. بر اساس آماری که چندی پیش از سوی پلیس فدرال آمریکا منتشر شد، در این کشور هر 13 ثانیه یک خودرو سرقت می شود و بیشتر این خودرو های سرقتی نیز از سوی باند های مافیایی به دیگر کشور ها منتقل و به فروش می رسد.

معضل سرقت خودرو در کشورمان نیز سال های زیادی است که مشکلاتی را برای صاحبان خودروها، پلیس، بیمه ها، دستگاه قضایی و... به وجود آورده است. خودروهای پرتیراژ داخلی مورد علاقه سارقان است و باوجود هشدارها و پیگیری های انجام شده برای ارتقای امنیت این خودروها، سارقان همچنان براحتی خودرو ها را سرقت می کنند و روزی نیست مالباختگان در دادسرای ویژه ای که در این ارتباط تشکیل شده برای یافتن خودروی خود از مسئولان درخواست مساعدت نکنند.

:: سارقان حرفه ای خودرو

تاریخ اولین سرقت خودرو در کشور هنوز معلوم نیست، اما با تشکیل شعبه ای در پلیس آگاهی با عنوان اداره مبارزه با سرقت وسایط نقلیه که از قدیمی ترین شعبه های پلیس آگاهی است؛ خود نشان می دهد این نوع جرم با گذشت زمان با پیچیدگی خاصی همراه بوده و امروزه این شعبه به دو اداره مجزا در ارتباط با سرقت موتورسیکلت و سرقت خودرو تفکیک شده است.

:: خودروی دوست داشتنی سارقان

امروزه خودرو جایگاه ویژه ای نزد مردم دارد و سارقان نیز تمایل فراوانی به سرقت خودرو دارند. یکی از اقدامات پلیس آگاهی برای مقابله با سارقان و پیشگیری از سرقت، شناسایی آسیب های مربوط به تولید خودرو و امنیت آنهاست. به همین دلیل، هر سال پلیس با دعوت از خودروسازان تعدادی از سارقان حرفه ای را نیز از زندان به پلیس آگاهی منتقل کرده و از آنها خواسته می شود انواع خودرو ها را سرقت کنند و با تعیین زمان برای سرقت هر خودرو توصیه های لازم را به خودروسازان ارائه می کنند. برای نمونه در یکی از این نشست ها، از یکی از سارقان حرفه ای پرسیدم برای سرقت خودروی پراید چه مدت زمان نیاز داری؟ جوان سارق خنده ای کرد و گفت: باورکن ما خودروی پراید را سرقت نمی کنیم، بلکه او با دیدن ما خود به دنبال ما راه می افتد!

از نگاه پلیس، تلاش خودروسازان در زمینه اقدامات تامینی مطلوب است، اما این اقدامات جامع نیست و همچنان باید برای افزایش ضریب امنیت محصولات خود تلاش کنند. زیرا در کنار سرقت خودرو، سارقان علاقه مند به ربودن وسایل داخل خودرو و قطعات هستند و از قطعه سازان خواسته شده است در راستای "هویت سازی" برای قطعات خودروشان اقداماتی انجام دهند. با این حال، آمارها نشان می دهد 70 درصد خودروهای سرقتی به صورت رها شده کشف می شود؛ به این معنی که مجرمان برای هر کاری اقدام به سرقت خودرو و پس از اعمال مجرمانه خودرو را رها می کنند، البته بیش از 90 درصد خودروهای سرقتی توسط پلیس کشف می شود، اما افزایش ایمن سازی خودروها در مقابله با سرقت، یک مطالبه طبیعی برای شهروندان است.

:: آمار سرقت در ایران

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی پلیس، روزانه به طور میانگین نزدیک به 50 دستگاه خودرو سرقت می شود که به همین میزان نیز خودروی سرقتی کشف می شود. اگر چه در چند سال گذشته با توصیه ها و هشدار های پلیس میزان سرقت ها رو به کاهش است و خودروسازان نیز سعی در ارتقای امنیت خودرو های تولیدی دارند، اما نباید از نظر دور داشت شیوه و شگرد های سرقت بسیار متفاوت تر از گذشته است.

:: شیوه های سرقت

در ارتباط با شیوه و شگردهای سرقت که هر روز با یک روش انجام می شود، باید عنوان کرد در حال حاضر بیشترین نوع سرقت خودرو استفاده از شاه کلید و تخریب شیشه است. از جمله روش های دیگری که می توان به آن اشاره کرد، سرقت خودرو با جرثقیل است که در این روش سارقان با شناسایی خودرو هایی که به مدت طولانی از سوی صاحبانشان رها می شود با کرایه جرثقیل این خودروها را سرقت می کنند.

فراموش نکنیم دزدهای خودرو از جمله سارقان فرصت طلبی هستند که مترصد لحظه ها هستند. بارها شاهد بوده ایم مالک یک خودرو ـ برای دقایقی مثلا برای خرید روزنامه یا سیگار ـ خودرو را به حالت روشن گذاشته و همین فرصت کافی بوده است تا سارقان با نشستن پشت فرمان، خودرو? را سرقت کنند.

روش دیگر در سرقت خودرو باندهای معروف به سند نمره است. در این روش، سارقان با خرید خودروهای تصادفی که بشدت آسیب دیده با انتقال اسناد مالکیت به نام خود بلافاصله خودروی مشابه را سرقت کرده و اسناد و مدارک خودروی تصادفی را جایگزین خودرو های تصادفی می کنند که این نوع سرقت و باندهای سند نمره امروزه یکی از معضلات جدی است که بارها پلیس آگاهی نیز درخواست کرده است خودرو های تصادفی بدون انتقال اسناد مالکیت به اوراقچی ها فروخته شود. اما با وجود این درخواست هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده و این روند بستر های مناسب را برای اعمال مجرمانه سارقان فراهم کرده است.

خرید خودرو با چک های جعلی نیز از جمله سرقت های مربوط به این حوزه است که در آن سارقان با دیدن آگهی های مربوط به فروش خودرو در ساعات پایانی روز با فروشنده قرار ملاقات گذاشته و به دلیل آن که بانک ها در این ساعت تعطیل است، آنها با ارائه چک های جعلی و پرداخت مبالغ ناچیزی پول، خودرو را از فروشنده دریافت و متواری می شوند. ضمن آنکه این نوع سارقان به قول خودشان طعمه های چرب را مورد توجه قرار داده و با ظاهری آراسته و معرفی خود به عنوان دکتر و مهندس و... فروشنده را براحتی فریب داده و خودرو ها را سرقت می کنند.

امتحان خودرو نیز هنگام خرید از دیگر شگردهای سارقان است که در آن فرد سارق با جلب اعتماد فروشنده، ابتدا یک خودروی سرقتی ارزانقیمت را نزد فروشنده به امانت گذاشته و سپس به بهانه امتحان خودرو? را سرقت می کنند. پیچیدگی روزافزون اعمال مجرمانه به سرقت خودرو و حرفه ای تر شدن سارقان منجر شده و روش ها و شیوه های مرسوم سرقت خودرو را به اندازه غیرقابل احصایی رسانده است، از همین رو پوشش تمام روش های سرقت خودرو اگر هم غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است.

با این حال در ادامه برخی دیگر از شگردهای سرقت خودرو را نیز که با توجه به پرونده های رسانه ای شده عمومیت داشته ?می خوانید؛

ـ سرقت حرفه ای که با بازکردن قفل در و بریدن زنجیر و قطع دزدگیر و خنثی کردن هرگونه تجهیزات ایمنی شکل می گیرد.

ـ سرقت توام با زورگیری با سلاح سرد و گرم

ـ سرقت به شیوه خوراندن مواد مسموم و آغشته به مواد بیهوشی و خواب آور

ـ سرقت به شیوه سوارشدن زنان سارق و جلب اعتماد راننده

ـ سرقت به شیوه کلاهبرداری و واردشدن به جهت معامله و خرید خودرو

ـ سرقت خودرو از جلوی در منزل و هنگامی که راننده برای باز و بسته کردن در پارکینگ از خودروی روشن پیاده می شود.

ـ سرقت از طریق ساختن سوئیچ که معمولا توسط دوستان، آشنایان و بعضا تعمیرکاران که خودرو در اختیارشان گذاشته می شود، صورت می گیرد.

ـ سرقت با صحنه سازی که یک نزاع ساختگی ایجاد می شود. وقتی حواس راننده پرت می شود، سارقان آن را به سرقت می برند.


هشدار؛ برای پیشگیری از سرقت خودرو
(ایمنی خودرو را جدی بگیریم)

برای پیشگیری از سرقت خودروی خود چه کنیم؟ اگر می خواهید از سرقت خودرو و لوازم آن پیشگیری کنید به 36 نکته زیر توجه کنید :

1. اتومبیل خود را به لوازم ایمنی نظیر دزدگیر، سوئیچ مخفی، قفل فرمان، قفل پدال، قفل سوئیچی و دیگر وسایل تاخیری و بازدارنده مجهز کنید.

2. اتومبیل خود را حتی برای دقایقی کوتاه در اختیار افرادی که شناخت کافی از آنان ندارید، نگذارید.

3. سوئیچ خود را در هیچ مکانی جا نگذارید.

4. هنگام ترک اتومبیل دقت کنید درها و شیشه ها کاملا بسته باشند.

5. از پارک کردن اتومبیل در نقاط خلوت و تاریک خودداری کنید.

6. هنگام گردش و تفریح، اتومبیل خود را در مکانی امن و در پارکینگ های مطمئن پارک کنید.

7. اتومبیل خود را حتی برای لحظه کوتاهی با موتور روشن ترک نکنید.

8. در زمان خروج از پارکینگ ابتدا خودرو را خاموش کنید، سوئیچ را بردارید و سپس به بستن در پارکینگ اقدام کنید.

9. چنانچه اتومبیل خود را در پارکینگ منزل پارک می کنید، حتما همه درهای آن را قفل کنید و از گذاشتن سوئیچ روی آن بپرهیزید.

10. اگر به دلیل نقص فنی مجبور به هل دادن خودروی خود هستید، اجازه ندهید افراد ناشناس پشت فرمان بنشینند.

11. در مواقع اضطراری و هنگام وقوع حادثه و مراجعه به مراکز درمانی، خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت ترک اتومبیل، نکات ایمنی را رعایت کنید.

12. هنگام تصادف یا نزاع هایی که احتمال ساختگی بودن آنها وجود دارد، مراقب باشید و اتومبیل خود را رها نکنید.

13. با اطمینان از این که فرزند خردسال شما در خودرو نشسته است، اتومبیل را رها نکنید، چراکه احتمال وقوع هرگونه حادثه ناگواری وجود دارد.

14. هنگام ترک اتومبیل از به جای گذاشتن سند، کارت و سایر اوراق شناسایی در داخل آن خودداری کنید.

15. هنگام ترک اتومبیل از به جای گذاشتن سوئیچ و دسته کلید در آن خودداری کنید.

16. چنانچه از افراد ناشناس اتومبیل خریده اید، نسبت به تعویض قفل درها و تجهیزات ایمنی آن اقدام کنید.

17. در صورت نقص فنی اتومبیل خود، آن را در اختیار تعمیرگاه های معتبر قرار دهید و سوئیچ را فقط به مسئول تعمیرگاه بسپارید.

18. هنگام سوار شدن مسافران، مقصد آنها را جویا شوید و حتی المقدور از انتقال آنان به مناطقی که آشنایی کافی ندارید، اجتناب کنید.

19. از انتقال مسافران مشکوک به خارج از مسیرهای اصلی و اماکن متروکه جدا خودداری کنید.

20. اتومبیل خود را در حضور مسافر حتی برای لحظه ای ترک نکنید.

21. شب ها و صبح زود از انتقال مسافران جوان و مشکوک که کرایه بالاتری پیشنهاد می کنند، خودداری کنید.

22. چنانچه فردی با پیشنهاد وجه غیرمتعارف به صورت دربستی تقاضای انتقال به خارج از شهر را کرد، تا قبل از شناسایی وی و حصول اطمینان، از این کار صرف نظر کنید.

23. در نقل و انتقال مسافران بخصوص شب ها به هیچ وجه بنا به درخواست آنان از مسیر اصلی خارج نشوید.

24. رانندگان بین شهری بهتر است فقط از طریق ترمینال ها و پایانه های مسافربری اقدام به پذیرش مسافر کنند و از پذیرش مسافر بین راهی بپرهیزند.

25. هنگام انتقال مسافران مراقب حرکات مشکوک و حملات احتمالی آنان باشید.

26. از پذیرفتن هر نوع خوراکی و آشامیدنی از سوی مسافران ناشناس امتناع ورزید. ممکن است قصد مسموم کردن شما را داشته باشند.

27. گروهی از سارقان با اغفال راننده، در یک مسیر و در فواصل اندک قرار می گیرند و به عنوان مسافر سوار می شوند و با همکاری یکدیگر به سرقت اتومبیل یا اخاذی مبادرت می کنند. ممکن است سارق کنار جاده بخوابد و وانمود کند تصادف کرده یا این که در ظاهر فرد بیمار یا کسی را که اعضای بدنش شکسته، همراهی کرده و با این ترفند اتومبیل شما را سرقت کند.

28. سارقان گاهی تحت پوشش خانوادگی، رانندگان را به مناطق خلوت می کشانند و به اخاذی یا سرقت اتومبیل اقدام می کنند.

29. هنگام انتقال مسافر به مقاصد دور و خارج از شهر خانواده خود را در جریان بگذارید. در صورت امکان، تعداد و مشخصات مسافران را نیز به اطلاع آنان برسانید.

30. بکوشید از رادیو پخش های کشویی یا پنل دار برای اتومبیل خود استفاده کرده و هنگام ترک اتومبیل آن را با خود حمل کنید.

31. هنگام تعویض چرخ یا برطرف کردن نقص فنی اتومبیل، از قفل بودن درها اطمینان حاصل کنید.

32. از به جای گذاشتن اشیای قیمتی و قابل توجه مثل گوشی تلفن همراه و کیف پول داخل خودرو جدا بپرهیزید.

33. در توقف های کوتاه مدت شیشه اتومبیل را بالا ببرید و درها را قفل کنید.

34. به منظور کاهش ضریب آسیب پذیری و سرقت وسایل اتومبیل، از نصب تزئینات اضافی در داخل و بیرون اتومبیل خودداری کنید.

35. رانندگان تاکسی و مسافرکش باید همواره مراقب دخل و وسایل داخل خودرو باشند و از باز گذاشتن در داشبورد خودداری کنند.

36. هنگام مواجهه با تهدید سارقان یا درگیری با آنها، ابتدا سوئیچ را به خارج اتومبیل و جایی که پیدا کردن آن مشکل باشد، پرتاب کرده و سپس سوئیچ مخفی را، خارج از دید متجاوزان به کار اندازید.






تاریخ : یکشنبه 92/9/3 | 9:30 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

برش از وسط !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 

 






تاریخ : یکشنبه 92/9/3 | 9:8 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<   <<   6      
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">