سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

رازهـایـی دربـاره ایــدز کـه کـسی جـرات گـفتـنش را نـداشت ! 
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

خیلی وقت ها خیلی از مسایل بد و ناگوار را از خودمان دور تصور می کنیم و به زبان ساده تر فکر می کنیم که این اتفاقات فقط برای دیگران می افتد و به سراغ ما نمی آید. از تصادفات رانندگی که همه ساله جان نزدیک به 20 هزار نفر را در ایران می گیرد تا بیماری های سخت مثل سرطان. البته این را در حرف های خودمان می گوییم که عمر دست خداست و این را همه ما می دانیم که هیچ انسانی از هیچ رخدادی مصون نیست؛ اما نمی دانم چه باوری موجب می شود خیلی از خطراتی را که در نزدیکی مان وجود دارد نادیده بگیریم؛ مثل همان خطر تصادفات رانندگی یا بیماری های سختی مثل سرطان که البته اولی قابل پیشگیری است و دومی تا حدی قابل درمان. اما وقتی سخن به بیماری ایدز می رسد، وضع بدتر هم می شود چراکه دیگر آن را خیلی بیشتر از موارد دیگر از خودمان دور می دانیم. بر اساس خیلی از تصورات غلط، گویی ایدز یک بیماری برای مردمان کشورهای دیگر یا برای مردمان بی بند و بار است و هیچ وقت نمی تواند به سراغ ما بیاید ...

و اما خودشان پیشنهاد کردند خط قرمزها را بشکنیم. خودشان گفتند گاهی باید برای رفع خطر از خط قرمز ها گذشت. باور نمی کنید؟ پس باید حرف های علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت را بخوانید که همین تازگی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایدز اعلام کرد: "گاهی به خاطر خطر باید از خط قرمز عبور کرد. رسانه ها باید در این زمینه خط شکنی کنند."

ما حرف های سیاری را در گیومه گذاشته ایم که نشان دهیم آن را دقیقا به نقل از خودش بدون کم و کاست، منتشر کرده ایم. همین حرف هاست که باعث شده دل و جرات پیدا کنیم و امروز مطلبی را منتشر کنیم که شاید شما را به علت بی پرده گفتن برخی مسائل، متعجب کنید؛ مسائلی که شاید تاکنون مشابه شان را در رسانه های دیگر نخوانده باشید اما با توجه به آمار فزاینده ایدز به نظر می رسد دیگر وقتش رسیده که خیلی از ناگفته ها در این حوزه، گفته شود و شاید حتی تا حدودی هم دیر شده باشد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

به گزارش روزنامه جام جم: بخشی از مطالب گردآوری شده در این پژوهش، ترجمه قسمت های مهمی از متون و مقالات منتشر شده در سایت های حمایت از مبتلایان به ایدز در کشورهای دیگر و بخشی نیز از سایت های اطلاع رسانی درباره این بیماری در ایران و گفته های مسئولان وزارت بهداشت است.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بیش از 27 هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند اما پژوهش های علمی در دنیا نشان داده است که همیشه آمارهای واقعی مبتلایان به ایدز در کشورها، باید چهار برابر آمارهای رسمی و شناسایی ارزیابی شود که یعنی شمار واقعی مبتلایان به این بیماری در کشورمان احتمالا باید بیش از 100 هزار نفر باشد.

ایدز بیماری نقص سیستم ایمنی است. در این حالت بدن دیگر قادر به کشتن میکروبها و ویروسها نیست و با گذشت زمان، فرد حامل ویروس HIV، بیشتر و بیشتر بیمار می شود و سرانجام شدیداً به یکی از بیماری های خاص? مبتلا می شود. در این مرحله می شود گفت که فرد به ایدز مبتلا شده است و این مرحله سراشیبی به سوی مرگ است.

فرد حامل ویروس HIV الزاماً به ایدز مبتلا نیست چون هنوز بیماری او آشکار نشده است اما می تواند در طول زمانی که ویروس را در بدنش حمل می کند و از دید جامعه سالم به نظر می رسد، آن را به دیگران نیز منتقل کند. ویروس HIV در خون و ترشحات جنسی فرد مبتلا و نیز شیر پستان زن آلوده، یافت می شود. این ویروس از طریق عطسه، دست دادن، بزاق دهان یا استفاده از لباس های فرد مبتلا، قابل انتقال نیست.

در مرحله اول که ویروس وارد بدن می شود معمولاً حالتی شبیه سرماخوردگی پدیدار می شود. به هر حال به هیچ عنوان نمی شود در مراحل اولیه بیماری را از ظاهر بیمار تشخیص داد و از هنگام ورود ویروس ایدز تا مثبت شدن نتیجه آزمایشگاهی که نشانگر آلودگی فرد است حدود 2 تا 12 هفته و گاهی تا 6 ماه طول می کشد.

در مرحله دوم یا نهفتگی که ممکن است 3 تا 20 سال طول بکشد، بیمار هیچ علامتی ندارد و بیشترین انتقال ویروس از او به دیگران، در آن رخ می دهد چون خودش و بقیه هنوز نمی دانند که حاوی ویروس است.

در مرحله سوم با گذشت زمان، سیستم ایمنی توان خود را از دست می هد و علائم بیماری های مختلفی که بدن نمی تواند در برابر آنها از خود دفاع کند، آنقدر تشدید می شود که سرانجام بیمار را شکست می دهد و او می میرد.

شایع ترین الگوی انتقال ایدز در ایران هنوز از راه استفاده از سرنگ مشترک در تزریق مواد مخدر است و شیوه انتقال از طریق رابطه جنسی در رتبه دوم فراوانی قرار دارد. ویروس HIV همچنین از مادرآلوده به جنین داخل رحمش یا کودکی که از شیرش تغذیه می کند، منتقل می شود و از خون و فرآورده های خونی نیز قابل انتقال است.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

منظور از رابطه جنسی ناایمن یا بدون محافظت، رابطه جنسی بدون کاندوم با فرد آلوده به ویروس است چرا که نبود آن باعث می شود ویروس از طریق ترشحات جنسی فرد به طرف مقابل منتقل شود. برخی افراد گرچه از این وسیله استفاده می کنند اما روش صحیح استفاده از آن را نمی دانند و خود را در معرض خطر انتقال بیماری قرار می دهند. مورد دیگر نزدیکی محافظت نشده از راه مقعد است که در این زمینه نیز همان روش های بالا برای جلوگیری از ابتلا به ایدز باید رعایت شود.

استفاده از مشروبات الکی و مواد مخدر بویژه مواد مخدر صنعتی همچون شیشه، احتمال ابتلا به ایدز را افزایش می دهد چراکه این نوع مواد باعث بی پروایی جنسی، رابطه جنسی حفاظت نشده و بی دقت، تنوع طلبی جنسی و انتخاب شرکای جنسی نامطمئن می شود.

کمتر از سه سال پیش مرضیه وحید دستجردی، وزیر وقت بهداشت بر اساس پژوهشی اعلام کرد که حدود 50 درصد از زنان خیابانی، به ویروس HIV آلوده اند که نشان می دهد شرکای جنسی آنها بیش از افراد عادی جامعه در معرض خطر ایدز هستند.

شیوع ایدز بر اساس گزارش اخیر وزارت بهداشت، در گروه کودکان کار و خیابان در کشورمان، حدود 4.5 درصد است اما آمار کشوری شیوع ایدز، یک دهم درصد است که یعنی میزان ابتلا به ایدز در کودکان کار و خیابان، 45 برابر سایر افراد جامعه است. این آمار بر مبنای پژوهشی است که دو سال پیش در کشور انجام شده و احتمالاً تاکنون میزان آن بیشتر شده است.

بسیاری از افرادی که ویروس HIV از شرکای جنسی به بدن شان منتقل شده است، درباره راه های انتقال ایدز کاملا آگاهی داشته اند اما همچنان ارتباط جنسی ناایمن داشته اند چرا که باور نمی کردند شریک جنسی آنها هم ممکن است بدون هیچ علامت ظاهری، به ویروس HIV آلوده باشد.

در صورتی که رفتاری پرخطر داشته اید می توانید به یکی از مراکز مشاوره بیماری های رفتاری وزارت بهداشت در نزدیکی محل زندگی تان مراجعه کنید و مطمئن باشید که همه اطلاعات شما در این مراکز محفوظ خواهد ماند و در هیچ شرایطی به مراجع دیگر منتقل نمی شود مگر آنکه خودتان در این باره به مسئولان آن مرکز اجازه بدهید.

روبان قرمزها هم حق حیات دارند

"صادق بودن برایمان گران تمام می شود." این حرف دل خیلی از بیماران مبتلا به ایدز است که اگر پای درد دلشان بنشینید، دوست ندارند به دلایل متعدد، اسم و تصویرشان در رسانه ها منتشر شود. حتی چند سال قبل وقتی عکاس روزنامه می خواست تصویری از پشت سر یکی از بیماران بستری در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران ثبت کند، آن بیمار اجازه نداد و می گفت که احتمال دارد بعضی از اقوامش، با همین عکس پشت سر، او را بشناسند و به همه فامیل بگویند که "فلانی ایدز گرفته است."

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

حال در چنین شرایطی این سوال پیش می آید که چرا پس از گذشت بیش از 26 سال از ثبت اولین بیمار مبتلا به ایدز در ایران، هنوز بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس HIV از گفتن نام بیماری شان ابا دارند؛ به گونه ای که حتی برخی از آنها درباره نوع بیماری شان به پدر و مادرشان هم چیزی نگفته اند.

بی گمان جواب این سوال را باید در فرهنگ رایج جامعه در برخورد با این بیماران جستجو کرد. هنوز هم بسیاری از مردم به یک بیمار مبتلا به ایدز به دید یک فرد گناهکار نگاه می کنند و همین موضوع باعث شده اغلب این بیماران تمایل نداشته باشند درباره نوع بیماری شان به نزدیک ترین دوستان خود هم توضیحی بدهند.

در حالی که اگر فرهنگ عمومی به سمتی پیش برود که به جای اتهام زنی، از این بیماران حمایت شود و آنها را از اجتماع طرد نکنند، هم بیماران مبتلا به ایدز از کیفیت زندگی بهتری برخوردار خواهند شد و هم دیگر پنهانکاری و مخفی ماندن بیماری در جامعه کمرنگ تر می شود.

در واقع، اگر با بیماری ایدز، مثل سایر بیماری ها برخورد شود و انگ از روی این بیماری برداشته شود، در نتیجه برنامه کنترل ایدز در کشور هم جان تازه ای می گیرد و آمارهای مربوط به این بیماری هم شفاف تر از قبل خواهد شد. به طور مثال بر اساس آمارهای رسمی، فقط حدود 27 هزار ایرانی مبتلا به ایدز هستند، اما آمارهای غیررسمی تاکید می کند تعداد واقعی بیماران مبتلا به ایدز در ایران، چند برابر آمارهای رسمی است.

برخوردهای غیرعلمی و غیراخلاقی با بیماران مبتلا به ایدز، نه تنها گذران یک زندگی آرام و کم دغدغه را از بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز سلب کرده، بلکه سبب شده است حتی آمار دقیقی از تعداد واقعی این بیماران نداشته باشیم و طبیعی است که در این فضای لاپوشانی و پنهانکاری، نمی توان به شکل موثری از گسترش این بیماری جلوگیری کرد.
 ایدز شروع شده است

ایدز، یک بیماری ویروسی و مسری است که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و انسان را حتی در مقابل برخی بیماری های ساده مثل سرماخوردگی آسیب پذیر می کند. این بیماری در کشور ما با سه موج مختلف شیوع داشته است که اولین موج آن را باید به اوایل سال 1366 و انتقال ایدز از طریق واردات فرآورده های آلوده خونی نسبت داد. موج دوم تقریبا ده سال بعد و با انتقال این ویروس از طریق سرنگ های آلوده معتادان تزریقی شدت گرفت.

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

دکتر احمد علی نقی، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات ایدز ایران در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران در گفت وگو با "جام جم" معتقد است موج سوم این بیماری چند سالی است شروع شده و اگر آن را جدی نگیریم، این ویروس با سرعت بیشتری تکثیر خواهد شد.

وی تاکید می کند: پیش بینی ما این است که تا سال 2015، حداقل 35 درصد موارد انتقال ایدز در ایران از طریق انتقال جنسی باشد و هم اکنون انتقال ایدز از طریق روابط جنسی، معادل و حتی گاهی بیشتر از سرنگ آلوده، افراد را مبتلا می کند.

علی نقی بر این باور است که آمار واقعی بیماران مبتلا به ایدز در کشور، رقمی بین 110 تا 120 هزار نفر است و البته یادآوری می کند که چون بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز، هرگز شناسایی نمی شوند، همه آمارهای مبتلا به ایدز در ایران، تخمینی است و هیچ آمار قطعی و موثقی در این زمینه وجود ندارد.
درصد از مبتلایان ایدز، تحت پوشش درمان

نبود مراکز درمانی مجهز در همه شهرهای کشور، خدمات محدود بیمه ها، مراجعه نکردن عمدی به مراکز درمانی و مهم تر از همه انگی که به این بیماری زده می شود، سبب شده است بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز تحت پوشش درمان قرار نگیرند؛ طوری که به گفته دکتر علی نقی، تنها حدود 10 درصد از کل مبتلایان به ایدز (شامل موارد ثبت شده و ثبت نشده) در کشور، تحت پوشش درمان قرار گرفته اند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

امید، یکی از بیماران جوان مبتلا به ایدز است که در باشگاه زمزم (یکی از انجمن های حمایت از بیماران مبتلا به ایدز در تهران) فعالیت می کند. امید هم درباره هزینه های بالای درمان بیماران مبتلا به ایدز به "جام جم" می گوید: بعد از گران شدن ارز، خیلی از بچه ها نتوانستند دارویشان را تهیه کنند و در حالی که قبلا داروهای دو ماه را در اختیارمان می گذاشتند، اما حالا به زحمت برای پنج روز، دارو در اختیار داریم.

به گفته امید، هزینه درمان یک بیماری مثل هپاتیت سی که در بین بیماران مبتلا به ایدز شایع است، از درمان خود بیماری ایدز گران تر است و با وجود حمایت محدود بیمه ها، برخی بیماران ناچارند ماهانه دست کم 900 هزار تومان برای بدتر نشدن سیر بیماری هزینه کنند و این در حالی است که خیلی از آنها توان جسمی و روحی برای کارکردن ندارند.

جدای از هزینه های درمان، دسترسی عادلانه به برخی امکانات پزشکی کشور نیز برای بیماران مبتلا به ایدز با محدودیت روبه روست و به طور مثال، سالیان سال است بیماران مبتلا به ایدز از پذیرفته نشدن در برخی مراکز دندانپزشکی گلایه دارند و همین مساله باعث شده که خیلی از آنها ترجیح بدهند در مراجعه به مراکز درمانی، اصلا نامی از بیماری شان نبرند.

از سوی دیگر نیز با وجود آن که هم اکنون نزدیک به 440 مرکز مشاوره ویژه بیماران مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد، اما افزایش آمار مبتلایان به ایدز در ایران و نهادینه نشدن فرهنگ صحیح برخورد با این بیماران، بوضوح نشان می دهد نهادهای فرهنگسازی همچون رسانه ها باید آموزش های گسترده تری ارائه دهند تا مردم نیز با حمایت از بیماران مبتلا به ایدز و انجام ندادن فعالیت های پرخطر، نقش موثرتری در پیشگیری و کنترل این بیماری ایفا کنند.
، قربانی اصلی موج سوم ایدز

از همان سال 66 تا به امروز (دهم آذر، روز جهانی ایدز)، همواره آمار زنان مبتلا به ایدز در مقایسه با مردان مبتلا به این ویروس، رقم کوچکی بوده است، اما با ورود موج سوم ایدز به کشور، این اختلاف آمارها روز به روز کمتر از قبل می شود. دکتر علی نقی، در توضیح این پدیده نوظهور خاطرنشان می کند که چون موج سوم ایدز و انتقال ویروس از طریق روابط جنسی گسترش پیدا کرده است، در نتیجه آمار زنان مبتلا در موج سوم انتقال ایدز، رفته رفته در حال افزایش است.

وی تصریح می کند: احتمال انتقال ویروس ایدز از مرد به زن، هشت تا ده برابر بیشتر از انتقال ویروس از زن به مرد است، زیرا اسپرم حاوی ویروس در رحم زن باقی می ماند و در نتیجه احتمال ابتلای زنان در موج سوم ایدز، بسیار بیشتر از آقایان است. به گفته این محقق، تا چند سال گذشته زنان حدود 8 درصد از مبتلایان به ایدز در کشور را تشکیل می دادند، اما با ورود موج سوم ایدز، این آمارها به 12 درصد رسیده است و بیم آن می رود که در سال های آینده، این رقم باز هم افزایش پیدا کند.والی که درباره ایدز می پرسند

به نقل از روزنامه سلامت: ما سه موج مختلف ایدز را در کشورمان تجربه کرده ایم؛ موج اول در سال 1365، به وسیله فردی مبتلا به هموفیلی وارد کشور شد که فرآورده خونی آلوده به ایدز از کشورهای خارجی دریافت کرده بود. به این ترتیب، موج اول ایدز را می توان موج خون و فرآورده های خونی محسوب کرد. موج دوم، موج اعتیاد تزریقی بود. در این موج، افرادی که به هر دلیلی به تزریق انواع مواد افیونی اعتیاد داشتند، با استفاده از سرنگ های آلوده و مشترک، به بیماری ایدز مبتلا شدند.

این موج تا به امروز هم همچنان ادامه دارد و از نظر آماری، هنوز هم بیشترین میزان ابتلا به ایدز در میان معتادان تزریقی دیده می شود. موج سوم که نگرانی های بسیار شدیدی را هم در کشور ما به دنبال داشته، موج روابط جنسی کنترل نشده یا حفاظت نشده است. متاسفانه، زن ها و بچه ها، بیشترین قربانیان این موج از انتشار ایدز هستند. به همین دلیل هم موج سوم ایدز، بسیار مورد توجه و نگران کننده است.

1. چه کسانی در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند؟

معتادان تزریقی و خانواده آنها، به شدت در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند. متاسفانه روابط زناشویی بیشتر این افراد، بدون محافظت کامل انجام می شود و در موارد بسیاری، معتاد آلوده که از ابتلا به ایدز هم بی خبر است، باعث آلوده شدن همسر خود می شود. از طرف دیگر، برخی از رفتارهای پرخطر جنسی که خارج از چارچوب خانواده انجام می شوند هم می توانند باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به ایدز شوند بنابراین افراد جامعه باید آموزش های لازم را جهت پایبندی به اصول اخلاقی و تعهد به همسر و خانواده ببینند و بدانند که گاهی عواقب رابطه های بدون محافظت، کنترل نشده و خارج از چارچوب خانواده، چقدر سنگین خواهد بود. به علاوه، افرادی که تا به حال برای انجام تاتو یا خالکوبی به مراکزی که از بهداشت آنها اطمینان چندانی نداشته اند مراجعه کرده اند هم باید تاحدی نگران ابتلا به این بیماری باشند. هرچند که احتمال آماری ابتلای به ایدز به این صورت، چندان بالا نیست اما در حدی است که بتوان نگران آن هم بود. ضمن اینکه پزشکان، پرستاران، بهیاران، ماموران اورژانس یا ماموران نیروی انتظامی که تا به حال با افراد مبتلا به ایدز برخورد داشته اند و در طول این برخورد، با خون یا ترشحات بیماران تماس مستقیم پیدا کرده اند نیز باید آزمایش هایی برای اطمینان از سلامت خود انجام دهند.

2. چه کسانی باید به ابتلای خود به ایدز مشکوک شوند؟

هر فردی که رفتار پرخطر اعم از رابطه جنسی محافظت نشده یا اعتیاد تزریقی داشته، باید نگران ابتلا به ایدز باشد و برای اطمینان از سلامت خود، آزمایش های لازم را انجام بدهد. ضمن اینکه اگر فردی به همسر خود شک داشته باشد و احساس کند رابطه خارج از چارچوب خانواده دارد یا به سمت اعتیاد تزریقی کشیده شده است هم می تواند علاوه بر رعایت مسائل لازم هنگام برقراری روابط زناشویی، برای اطمینان کامل، آزمایش ها و مشاوره های لازم در زمینه ابتلا به ایدز را هم انجام بدهد.

3. در چه مراکزی آزمایش ایدز انجام می شود؟

خوشبختانه، مدت هاست کلینیک های مشاوره رفتاری موسوم به مراکز مثلثی در جامعه ما شکل گرفته اند و این مراکز می توانند افرادی که رفتارهای پرخطر در طول زندگی خود داشته اند را راهنمایی کنند. در این کلینیک ها، امکاناتی مانند آگاهی رسانی و نشان دادن رفتارهای درست به افراد مبتلا به ایدز یا آنهایی که احتمالا در معرض ابتلا قرار دارند، وجود دارد و مشاوره های لازم به افراد یا خانواده های مراجعه کنندگان داده می شود. در طول این مشاوره، بیمار یا خانواده اش متوجه می شوند باید کارشان را با دارودرمانی ادامه بدهند یا روند تشخیصی و مشاوره را پی بگیرند. بد نیست بدانید که آزمایش تشخیص ابتلا به ایدز در کلینیک های مشاوره رفتاری یا مراکز مثلثی رایگان انجام می شود ولی انجام همین آزمایش در آزمایشگاه های سطح شهر، مستلزم پرداخت هزینه های نسبتا سنگین است. به همین دلیل، به افرادی که به ابتلا به ایدز شک دارند، توصیه می کنیم به این کلینیک ها مراجعه کنند. در این مراکز بهداشتی درمانی، برای اینکه بحث انگ زدن به بیمار هم مطرح نباشد، خدمات بسیار متنوعی ارائه می شود که یکی از آنها، خدمات مشاوره رفتاری و انجام آزمایش ایدز است. همچنین راه های صحیح پیشگیری از ایدز یا جلوگیری از انتقال آن به سایر افراد خانواده هم آموزش داده می شود.

4. آیا تشخیص زودرس بیماری، بر درمان آن هم تاثیر دارد؟

بله، تشخیص زودرس ابتلا به ایدز، بسیار مهم است و به دو بخش تقسیم می شود. در بخش اول، فرد رفتار پرخطر انجام می دهد و در همان 24 ساعت اول متوجه می شود که احتمال آلوده بودن شریک جنسی یا سرنگ مشترکی که استفاده کرده، وجود داشته است. اگر این فرد، بلافاصله به کلینیک های مشاوره مراجعه کند، درمان کوتاه مدت پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا برای او انجام می شود. در بخش دوم، فرد به بیماری ایدز که می تواند باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن و تخریب سلول های صلاحیت دار ایمنی بدن بشود، مبتلا شده است. در این صورت، هرچقدر که تشخیص بیماری و شروع درمان سریع تر انجام بشود، بهتر می توان جلوی عفونت های فرصت طلبی که معمولا با تضعیف سیستم ایمنی رخ می دهد، گرفت. با این کار و درمان های صحیح، می توان طول عمر افراد بیمار را هم به حد مطلوب نزدیک تر کرد. تشخیص زودرس این بیماری در پیشگیری و درمان آن بسیار موثر است.






تاریخ : شنبه 92/9/16 | 1:7 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

درمان های طبیعی گلودرد

با سرد شدن هوا، بیماری هایی مانند سرماخوردگی و عفونت گلو شیوع می یابد. با داشتن این 2 ناراحتی، تب نیز بروز می کند. برای از بین بردن این احساس ناراحتی باید دارو مصرف کنید تا مانع از بروز علایم سرماخوردگی از جمله گلودرد شوید.

بدون شک شنیده اید که نوشیدنی های ترش، گلودرد را تشدید می کند اما این گونه نیست. در این مطلب به چند نوشیدنی مفید برای رفع گلودرد اشاره شده است. این نوشیدنی های طبیعی در عرض 3 روز گلودرد را درمان می کند به شرطی که آب، شیر یخ یا یخ به آن افزوده نشود.

آب لیمو: این نوشیدنی به صورت ولرم در رفع عفونت موثر است و گلودرد را التیام می بخشد.

زنجبیل: برای رفع خارش گلو، نصف پیمانه از این نوشیدنی را مصرف کنید. خاصیت ضدباکتری این نوشیدنی، هر نوع باکتری موجود در گلو را از بین می برد.

آب هویج: هویج سرشار از ویتامین C است که هر نوع عفونت گلو را از بین می برد.

آب زغال اخته: گفته شده اگر گلودرد در مرحله اول باشد آب زغال اخته بهترین راه درمان آن است.

آب پرتقال: ویتامین C موجود در آن برای گلودرد مفید است.

آب آلوئه ورا: برای رفع گلودرد و هر نوع عفونت، آب آلوئه ورا با کمی میخک مصرف شود.

آب گوجه فرنگی: مصرف روزی 2 بار آب گوجه فرنگی با مقداری نمک درمان مناسبی برای گلودرد است.

آب نعناع: همانند سیر و زنجبیل، خاصیت ضدباکتری دارد که عفونت گلو را از بین می برد.

آب آناناس: آنزیم موجود در آن به نام برملین خاصیت ضدالتهابی دارد که ناراحتی گلو را کاهش می دهد.

آب کیوی: پروتئین موجود در آن، سرفه های خشک را از بین می برد.

آب موز: پتاسیم موجود در آن، درمان طبیعی گلودرد است. برای پیشگیری از سرماخوردگی و سرفه، روزانه موز بخورید.

آب هندوانه: با آبرسانی به بدن، خشکی گلو را رفع می کند و آن را التیام می بخشد.






تاریخ : پنج شنبه 92/9/14 | 1:0 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()


 حقایقی درباره دخانیات 

حقیقت1: اعتیاد به نیکوتین سنگین­ترین، پرعارضه و پر هزینه ­ترین  و مرگبارترین اعتیاد شناخته شده است.
حقیقت2: 60% قربانیان سرطان ریه ظرف یک­سال و 80% سه سال بعد از تشخیص جان می سپارند (از هر 10 نفر مبتلا به سرطان ریه 9 نفر آنان مصرف کننده دخانیات بوده­ اند)
حقیقت3: خطر سکته در زنان 35 تا 64ساله سیگاری، 5 برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است.

حقیقت4: مصرف دخانیات به ویژه سیگار در سنین جوانی و یا به مدت طولانی، خطر سرطان سینه را به شدت افزایش می­دهد.

حقیقت5: بیش از 45% ایرانیان در محل کار یا خانه خود در معرض مستقیم دود سیگار قرار دارند.
حقیقت6: ترکیبات نیکوتین خون نیمی از کودکان ایرانی، بالاتر از حد مجاز است و  والدین بسیاری از این کودکان حتی یک­بار نیز سیگار مصرف نکرده­ اند.
حقیقت7: سرطان دهانه رحم در زنان سیگاری 5 بار بیشتر از غیرسیگاری­ها است.
حقیقت8: هزینه­ های درمانی افراد سیگاری دو برابر هزینه مصرف سیگار آنان است و اغلب این هزینه نیز از محل بودجه مشترک با افراد غیر سیگاری پرداخت می­شود.


حقیقت9: از هر دو نفر سیگاری، یک نفرشان، 15 تا 25 سال زودتر از موعد مقرر می­میرد.
حقیقت10: در ایران، 5 میلیون سال به دلیل مرگ­های زود هنگام ناشی از مصرف دخانیات از دست می­رود.
حقیقت11: آتش­سوزی­های به دلیل ته سیگار سوخته یکی از دلایل عمده خسارت ناشی از این حوادث را شامل می­شود.
 حقیقت12: از بین بردن خاک، تخریب جنگل­ها، مصرف آفت کش­ها، آلودگی آب­های زیر زمینی و هوا از مضرات زیست محیطی دخانیات است.

حقیقت13: نیمی از کودکان جهان (حدود 700 میلیون نفر) در معرض استنشاق دود تحمیلی سیگار قرار دارند.
حقیقت14: سیگار یک قاتل حرفه ­ای است که به جای کشتن سریع مقتول آن­را با آرامی و سر فرصت و با بدترین شکل­ خود به دام مرگ و تباهی می­ کشاند. بعضی از عوارض دخانیات آن­قدر دهشتناک است که در مقابل آن مرگ رنگ می­بازد.
حقیقت15: شروع مصرف دخانیات به دلیل نداشتن مهارت­های زندگی، احساس نیاز به مقبولیت در گروه­های همسن، مشکلات و عوامل استرس­زا و افسردگی در ارتباط مستقیم است.
حقیقت16: سیگار در ایجاد شش بیماری از 8 بیماری منجر به مرگ زودرس در جهان نقش دارد.


حقیقت17: شرکت­های چند ملیتی تولید دخانیات، بعد از ناامنی در بازارهای داخلی، امید بسیار زیادی برای تصاحب بازارهای کشورهای جهان سوم داشته و برای این­کار برنامه­ ریزی گسترده­ ای را انجام داده ­اند.
حقیقت18: دخانیات سبب کاهش درآمد بیش از 200 هزار میلیون دلار در سال می­شود که بیشتر آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است.
حقیقت19: کمپانی­های تولید دخانیات بعد از وضع قوانین ممنوعیت تبلیغات با ایجاد کارخانجات تولید مواد غذایی و محصولات بهداشتی با نام تجاری سیگار خود به تبلیغ غیرمستقیم آن می­پردازند.
حقیقت20 : یک فرد سیگاری به طور متوسط سالانه 1?55 کیلو گرم تنباکو مصرف می­کند،برای مقایسه باید گفت که وزن مغز نیز در حدود همین مقدار است. 

 

حقیقت21: وابستگی به نیکوتین شایع­ترین، مهلک­ترین و پرخرج­ترین وابستگی به مواد است ضمن این­که از شدیدترین انواع آن اعتیاد نیز به شمار می­رود.
حقیقت22: دخانیات با فقر و بی­سوادی رابطه مستقیم دارد و در بعضی نقاط بیش از نیمی از در آمد خانواده صرف مصرف مواد دخانی می­شود.
 حقیقت23: مصرف سالیانه مصرف دخانیات در یک فرد سیگاری برابر با متوسط هزینه تحصیل یک دانش­آموز است.
 حقیقت24: حدود 4% دانش­آموزان بیش از 50% پول تو جیبی­شان را صرف مواد دخانی می­ کنند.


حقیقت25: مصرف دخانیات در دراز مدت باعث کاهش تمرکز و کندی در روند تصمیم­گیری و تفکر می­شود.
 حقیقت26:شرکت­های دخانی از این حقیقت که سیگارهای ملایم، کم خطرتر از سیگارهای معمولی نیست کاملاً مطلع هستند.

حقیقت27: پیش­بینی می­شود که در آینده تعداد سیگاری­های جهان از مرز 2 میلیارد نفر بگذرد و مرگ و میر نیز از 10 میلیون نفر فراتر رود و 70% این تعداد نیز در جهان سوم زندگی می­کنند.
 حقیقت28: نیمی از جمعیت مصرف­کننده دخانیات در جهان در نهایت به واسطه دخانیات جان خود را از دست می دهند.

                                            
حقیقت29: شیوع مصرف دخانیات در جهان در طی بیست سال گذشته 2 برابر شده است.
حقیقت30: با هزینه­ای که ایرانیان بابت سیگار و دیگر انواع دخانیات می­پردازند، می­توان 10 دانشگاه در سال تاسیس کرد.
 حقیقت31: در گواهی فوت افراد سیگاری، می­توان مستقیماً علت مرگ را مصرف دخانیات نوشت.
 حقیقت32: ابتلا جوانان به دخانیات،خطر اعتیاد به مواد مخدر و دیگر ناهنجاری­های اجتماعی و فرهنگی را افزایش می­دهد.


 حقیقت33: روزانه در حدود یک­صد هزار نفر در جهان به صورت حرفه­ای سیگار کشیدن خود را شروع می­کنند.
حقیقت34: در دنیا روزانه به ازای هر ساکن کره زمین سه نخ سیگار به فروش و مصرف می­رسد.
 حقیقت35: در گذشته 90% ترک دخانیات بدون درمان دارویی و به طور موفق صورت می­گرفت ولی در حال حاضر بیش از یک سوم سیگاری­ها با استفاده از دارو موفق به ترک می­شوند.

حقیقت36: تنها 6%دانشجویان پزشکی ژاپن و 8% ایالت متحده این باور را داشته­ اند که اطلاعات کافی در مورد شیوه ­های ترک دخانیات را داشته­اند.
 حقیقت37: پزشکان ایده آل ­ترین کسانی هستند که می­توانند به سیگاری­ها کمک کنند.
 حقیقت38: بیش از دو برابر هزینه دخانیات مصرفی، هزینه بهداشتی و درمانی و عوارض این بیماران است.
 حقیقت39: دخانیات در بعضی کشورها بزرگ­ترین منبع مالیات دولتی است. با وجود این دخانیات از نظر اقتصادی آسیب ­رسان است.


 حقیقت40: هزینه صرف­شده برای درمان و کنترل زایمان غیرطبیعی در مادران سیگاری تقریباً دو برابر افراد غیرسیگاری است.
 حقیقت41: بومیان آمریکا از تنباکو عصاره­ای استخراج می­کردند و نوک نیزه­های خود را با آن زهر آلود می­کردند.
 حقیقت42: اگر شخصی روزی بیست عدد سیگار بکشد، در سال، 73 هزار بار دود سیگار را وارد بدن خود می­کند.
حقیقت43: هر نخ سیگار، 500 سانتیمتر مکعب دود دارد.


 حقیقت44: 75% سیگاری­ها حداقل یک­بار تلاش کرده­ اند که ترک کنند. حدود 40% هر سال یک­بار تلاش می­ کنند و 30% برای دو  روز هم که شده نیکوتین را ترک می­کنند و 5 تا 10 درصد برای همیشه موفق به ترک سیگار می­شوند.
 حقیقت45: بیش از 40 عنصر سرطان­زا در دود سیگار وجود دارد و احتمال سرطان ریه در افراد سیگاری 22 مرتبه بیشتر از افراد غیرسیگاری است.
 حقیقت46: پیش­بینی می­شود در طول 20 سال آینده مصرف دخانیات در بین مردان و زنان یکسان شود.


 حقیقت47: تنباکوی جویدنی مانند دیگر انواع دخانیات با دود، زیان­بار بوده و بیماری­هایی مانند انواع سرطان­های حلق و دهان و نیز سرطان لوزالمعده در آنان بالاتر است.
 حقیقت48: مهم­ترین کالای مجاز صادراتی سال­های اخیر شرکت­های آمریکایی به ایران سیگار بوده است.
 حقیقت49: خُر و پُف و سرفه شبانه در فرد سیگاری و اطرافیان او بیش از افراد عادی است.
 حقیقت50: دختران و زنان سیگاری در مقایسه با مردان وابستگی بیشتری به سیگار پیدا می­کنند و هنگام ترک مشکلات بیشتری دارند.


حقیقت51: عادت به مصرف دخانیات یک نوع اعتیاد است و ظرف 1 تا 2 روز بعد از قطع سیگار وسوسه به مصرف، تهوع، سردرد، بی­قراری، یبوست، اسهال، اختلال خواب، عدم تمرکز، خستگی، کاهش ضربان قلب که از علائم وابستگی به نیکوتین و قطع مصرف است، بروز می کند.
 حقیقت52: بیماری­های عروق محیطی در افراد سیگاری 9 برابر غیرسیگاری­هاست.
 حقیقت53: بیش از سی درصد موارد ابتلای سرطان ریه در غیرسیگاری­ها ناشی از دود غیر مستقیم سیگار کشیدن اطرافیان است.
 حقیقت54: تعداد کودکان دچار معلولیت و کودکان نارس در زنان باردار سیگاری سه برابر زنان غیر سیگاری است.


حقیقت55: دو سوم میزان فروش شرکت­های دخانی بین­المللی سود خالص است.
حقیقت56: سیگار مسبب 9 مورد از ده سرطان ریه است و کسانی­که یک بسته سیگار می کشند در مقایسه با غیرسیگاری­ها 20 بار خطر بیشتر برای ابتلا به سرطان ریه دارند و از هر ده نفر مبتلا به سرطان ریه تنها یک نفر بیش از 5 سال زندگی می­کند.
حقیقت57: بر طبق یک بررسی، تنها 29% دانشجویان سال آخر اروپایی و 32% آمریکایی­ می­دانستند استعمال دخانیات از دلایل عمده بیمار­ی­های قلبی است.


حقیقت58: هزینه­ های ناپیدای استعمال دخانیات شامل (مراقبت­های طبی و بهداشتی از عوارض دخانیات، عوارض مرگ­های زودرس، کاهش زایایی، از دست رفتن حاصلخیزی زمین­های تحت کشت، از دست رفتن ارز برای واردات سیگار، هزینه­های آتش­سوزی­ها و پاک­سازی زباله­های افراد سیگاری) است.
حقیقت59: زنان سیگاری که شوهران سیگاری دارند، 6 برابر زنان سیگاری که همسرشان سیگار نمی­کشد و 18 برابر زنان غیرسیگاری در معرض ابتلا به سکته­های مغزی هستند.


حقیقت 60: مصرف هر نخ سیگار به طور متوسط 7 دقیقه از طول عمر انسان را کم می­کند.
حقیقت61: زنانی که در دوران کودکی در معرض دود سیگار والدین خود قرار گرفته­اند، بیشتر از دیگر زنان در معرض خطر سقط جنین در دوران بارداری قرار دارند.
 حقیقت62: بر طبق یک گزارش در حدود نیمی از افرادی که در ماه فقط یک تا دو عدد سیگار کشیده و به هیچ عنوان خود را معتاد نمی­دانستند، در مقابل ترک کامل سیگار مقاومت نشان داده و ناموفق بوده­اند.


 حقیقت63: قلیان حتی بیشتر از سیگار مضر و خطرناک است و جا افتادن مصرف قلیان در جامعه به عنوان یک تفریح و سرگرمی کم­خطر، یک اشتباه بزرگ بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی است.
 حقیقت64: از سال 1950 تاکنون میزان ابتلا زنان به سرطان ریه  6 برابر شده است.
 حقیقت 65: افراد سیگاری به طور متوسط 5 تا 10 سال پیرتر از همسن­های غیرسیگاری خود به نظر می­رسند.
 حقیقت66: همفری بوگارت هنرپیشه تاثیر گذار سینما که ژست سیگار کشی او سال­ها مورد تقلید قرار گرفته و هنوز در یادها باقی­ است از سرطان ریه در اثر استعمال دخانیات در گذشته است.


 حقیقت67: میزان مونو اکسی کربن در خون فرزندان و نوزادان فرد سیگاری 2?5 برابر خود فرد سیگاری است.
 حقیقت68: نیکوتین قلیان 5 برابر هروئین اعتیادآور است.
حقیقت69: سیگار کشیدن و ادامه مصرف آن اغلب ناشی از باورهای غلطی است که در جامعه رواج پیدا کرده است. این دلایل مانند احساس بزرگی و قدرت، لاغری، رفع عصبانیت، رفع خستگی و جذابیت… همگی بی­پایه و اساس بوده و هیچ کدام توجیهی برای مصرف سیگار نیست.
 حقیقت70: مصرف هر بار قلیان، برابر کشیدن 100 نخ سیگار است.






تاریخ : پنج شنبه 92/9/14 | 8:6 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

 با بزرگ‌ترین مجسمه‌های جهان آشنا شوید !

از زمان باستان تاکنون بشر علاقه زیادی به ساخت مجسمه‌های با ابعاد بزرگ داشته است. مجسمه ابوالهول که توسط مصریان باستان ساخته شده در حدود 20 متر ارتفاع داشته و هنوز هم جزء بزرگ‌ترین مجسمه‌های جهان محسوب می‌شود. در طول سی سال گذشته جهان شاهد ساخت مجسمه‌هایی بلندتر و بزرگ‌تر بوده است. در ادامه شما را با تعدادی از این عجایب نوین آشنا می‌کنیم.

رودینا مات(مام وطن)

largest-statues-1

این مجسمه که در شهر کیف (Kiev) پایتخت کشور اوکراین قرار دارد و از روی سمبلی مربوط به جنگ جهانی دوم مدل سازی شده که هدف آن بسیج و تحریک مردم شوروی بوده در زمان جنگ بوده است. ساخت این مجسمه که از جنس تیتانیوم است در 1981 به پایان رسید و در ارتفاع 62 متری و برفراز ساختمان موزه این شهر(موزه جنگ بزرگ میهن پرستانه) قرار گرفته است. طول این مجسمه 102 متر و وزن آن 560 تن است. طول شمشیر مجسمه 16 متر و وزن آن 9تن بوده و روی سپر مجسمه آرم اتحاد جماهیر شوروی نقش بسته است.

امپراتور یان و امپراتور هوانگ

largest-statues-2

ساخت مجسمه این دو امپراتور در طول دوره‌ای 20 ساله و بر فراز یک کوهستان صورت گرفت و این پروژه در سال 2007 به پایان رسید. ارتفاع این اثر 106 متر بوده و دو تن از امپراطوران قدیمی چین، یان دی و هوانگ دی را به نمایش میگذارد. این اثر که به نوعی قله راشمور چین محسوب می‌شود (قله راشمور یادبود ملی آمریکا در جنوب داکوتا است که تصویری از صورت‌های جرج واشینگتن، توماس جفرسون، تئودور روزولت و آبراهام لینکلن رؤسای جمهور سابق آمریکا بر فراز آن نقش بسته است) در نزدیکی رودخانه زرد و در نزدیکی ژنگژو پایتخت ایالت هنان (Henan) قرار دارد.

مجسمه گوآن یین

largest-statues-3

این مجسمه که 108 متر ارتفاع دارد در آسیای شرقی بیشتر به نام گوانین شناخته شده و در ساحل جنوبی جزایر هاینان (متعلق به چین) قرار گرفته است. این اثر دارای سه صورت می‌باشد که یکی به سمت داخل جزیره و دو صورت دیگر به سمت دریای جنوب چین قرار گرفته‌اند. ساخت آن 6 سال به طول انجامیده و در سال 2005 به پایان رسید.

کریستو - ری

largest-statues-4

این مجسمه با الهام از مجسمه عیسی نجات بخش شهر ریودوژانیرو (برزیل) ساخته شده است. ساخت آن ده سال به طول انجامید. این مجسمه در همان ابعاد مجسمه شهر ریو یعنی 28 متر ساخته شده است اما چون روی ساختمانی شبیه به یک دروازه که خود 82 متر ارتفاع دارد واقع شده در نتیجه ارتفاع نهایی‌اش بالغ بر 110 متر می‌باشد. در پایه این مجسمه عرشه ای قرار گرفته که شما می‌توانید از فراز آن چشم انداز کاملی از شهر لیسبون (پایتخت پرتغال) را مشاهده کنید.

یوشیکو دایبوتسو

largest-statues-5

مجسمه یوشیکو دایبوتسو در شهر یوشیکو در کشور ژاپن قرار دارد. این مجسمه که ساخت آن در 1995 به پایان رسید، سومین مجسمه بزرگ جهان می‌باشد. ارتفاع آن 120 متر می‌باشد و شامل پایه‌ای به ارتفاع 10 متر است و گل نیلوفری که زیر پای مجسمه قرار گرفته نیز 10 متر ارتفاع دارد. بازدیدکننده‌ها می‌توانند از طریق آسانسور به سکویی بروند که امکانی مناسب جهت مشاهده چشم انداز اطراف را در اختیارشان قرار می‌دهد. این مجسمه برنزی که طرحی از بودا را به نمایش گذاشته به نام یوشیکو آرکادیا هم شناخته می‌شود.

لای‌کیون ست‌کیار

largest-statues-6

لای‌کیون ست‌کیار(Laykyun Setkyar) با 130 متر ارتفاع دومین مجسمه بلند جهان به حساب آمده که شامل یک تخت 13.5 متری هم می‌شود که مجسمه بر فراز آن ایستاده است. این مجسمه برفراز تپه پوکانگ در نزدیکی شهر مونیوا در مرکز کشور میانمار قرار گرفته است. در پایین پاهای این مجسمه، مجسمه دیگری از بودا روی زمین به حالت خوابیده قرار دارد که بزرگ‌ترین مجسمه نوع خود در جهان می‌باشد. این مجسمه در سال 2008 به پایان رسید ولی بودای خوابیده در 1991 ساخته شده است.

بهار معبد بودا

largest-statues-7

این مجسمه عنوان بلندترین مجسمه جهان را از آن خود کرده و در میان باغی 27 هزار متری قرار گرفته است. ارتفاع کلی این اثر 150 متر است که شامل اریکه نیلوفری 20 متری و یک ساختمان با ارتفاع 25 متر می‌باشد. تصمیم ساخت این مجسمه مدت‌ها قبل از آن‌که طالبان مجسمه بودای واقع در شهر بامیان افغانستان را وحشیانه تخریب کنند، گرفته شده بود. ساخت این ابرمجسمه در سال 2008 به پایان رسید. این مجسمه در استان هنان (کشور چین)قرار دارد.

تصویر زیر به مقایسه ارتفاع برخی از بزرگترین مجسمه‌های دنیا می‌پردازد.

largest-statues-8






تاریخ : پنج شنبه 92/9/14 | 7:30 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

شهدایی که هنگام دفن لبخند زدند

 17 سال، 20 سال، پُر پُرش 25 سال، سن و سال جوان هایی بود که درس و مدرسه و دانشگاه را نیمه کاره رها می کردند و راهی جبهه ها می‎شدند. وصیت نامه هایشان را که می خوانی، گویا با چهل ساله هایی طرفی که دیگر چم و خم روزگار را یاد گرفته اند و بعد از یک راه طی شده ـ به قول آوینی ـ، نشسته اند وصیت نامه نوشته اند.

راه این شهدا همچنان ادامه یافت و مردم کشورهایی همچون بحرین? سوریه و لبنان برای رسیدن به عزت و آزادگی جان‎ها بر کف دست‎هایشان گرفتند و جنگیدند.

راه شهادت هنوز هم بسته نشده و چه بسیار شیردلانی در توطئه‎های تروریستی کوردلان در همین سرزمین مادری‎مان به معنای واقعی "عاقبت به خیری" رسیدند.

در این بین? شهدایی بودند که هنگام دفن? لبخندی بر این دنیای فانی زدند و به لشگر سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پیوستند. ما نیز نتوانستیم به سادگی از کنار این موضوع گذر کنیم.

شهید اول: ?#1581;سن تقی‎پور گلسفیدی?/font>

فرازهایی از وصیتنامه این شهید: خیلی دوست دارم در مراسم و مجالسی که به خاطرم برگزار می نمایید، نوحه ی ابی عبدالله الحسین(ع) و روضه ی آن حضرت را بخوانید تا ملت منقلب و مسلمان به خاطر آن حضرت بگریند و دیگر آن که می خواهم در کنار دیگر یارانم در بهشت تازه آباد سلمانشهر آرام گیرم و با آنان تجدید بیعت نمایم و ضمناً به مدت دوازده روز روزه بدهکار هستم. لطفاً برایم آن ها را به جا آورید. همچنین نماز قضا بسیار دارم، اگر لازم باشد برایم انجام دهید. از مال دنیا چیزی ندارم، ولی اگر احیاناً مالی است که اکنون به خاطر ندارم، از خانواده  تقاضا می کنم تا آن ها را در راه خدا انفاق کنند تا در آن دنیا با دست خالی از مادیات به دیدار پروردگارم بروم و خدای ناکرده چیزی مرا به خودش وابسته نگرداند.
پنج شنبه بیست و یکم مردادماه 1361 اهواز ?پایگاه شهیدبهشتی ?تیپ کربلا ?گردان علی ابن ابی طالب(ع) ?گروهان یکم

S A L I  J O O N

شهید دوم: محمدرضا حقیقی

این شهید شب 21 بهمن 1364 یعنی در هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی، در ترکیب گردان کربلای اهواز در عملیات والفجر 8  فاو شرکت کرد و سرانجام درهمین عملیات در ساحل فاو به شهادت رسید. پیکر مطهرش پس از چند روز که در سرد خانه نگهداری شد به اهواز انتقال یافت و طی مراسمی با حضور خانواده و جمعی از مردم تشییع و در بهشت آباد اهواز در آغوش خاک آرام گرفت.

 S A L I  J O O N

S A L I  J O O N

شهید سوم: شهید رضا قنبری

این شهید 19 دی ماه سال 65 در عملیات کربلای 5 درحالی که در شلمچه تیربارچی بود، پس از اصابت تیری به قلبش در دم به شهادت رسید.

فرازهایی از وصیتنامه این شهید: اگر تکه تکه هم بشوم دست از دین اسلام بر نمی دارم. بخدا قسم از من حقیر بشنوید مال این دنیا هیچ ارزشی ندارد و هیچ بهانه و دلیلی برای شرکت نکردن در جنگ را ندارید. ولی حب دنیا و سستی ایمان نمیگذارد شما بسوی خدای خود بشتابید. بترسید از اینکه هر هفته نامه اعمال ما دو مرتبه پیش امام زمان (عج) باز می شود. نکند خدای ناکرده امام زمان (عج) از دست ما ناراحت و شرمنده شود. مگر خون شما از خون امام حسین (ع) و یارانش رنگین تر است و یا از آ نان معصوم ترید. در راه اسلام شهید شدند تا این آزادی را برای شما بدست آورند. بیایید لااقل اگر ایمان ندارید آزاد مرد باشید. نگذارید که دشمن به خاک و ناموس شما تجاوز کند. قرآن می فرماید: هر کس خود را شناخت خدای خود را شناخته است. بیایید فکر کنید و ببینید که هستید،از کجا آمده اید و به کجا خواهید رفت.

S A L I  J O O N  

شهید چهارم: علی المؤمن

مهندس شهید "علی المومن " جوان پاک باخته بحرینی که سلحشورانه در میدان دفاع از حق و حقیقت قدم نهاد و  جان پاکش را در این راه فدا کرد.

نیروهای رژیم آل‎خلیفه در حال هجوم به جمعیت تحصن کننده در میدان "لؤلؤه"  بودند که شهید علی المومن نجات جان زنان مستقر در میدان? خود را سپر تهاجم نمود.

S A L I  J O O N  

شهید پنجم: حبیب لک زایی

سردار بی ادعا و گمنام زمین و نام آَشنای آسمانی‌ها، در 25 مهر ماه 1391 در مأموریت کاری و در لباس سبز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش مصادف با سالروز شهادت حضرت امام جواد(ع) و در سومین سالگرد شهادت سرداران شهید نورعلی شوشتری و شهید رجب‏علی محمدزاده ـ که به تعبیر سردار شهید لک‏زایی شهدای وحدت، امنیت و خدمت بودند ـ به فیض شهادت نائل شد و در سایه سپیدارهای ملکوت آرمید.


از مهم‎ترین مسوولیت‎های این شهید می‎توان به "تک تیرانداز گردان کمیل لشکر 41 ثارالله در دشت عباس"? "حضور در جبهه با سپاه حضرت رسول(ص)"? "تلاش فراوان برای جذب و اعزام نیرو به جبهه"? "تک تیرانداز گردان 409 لشکر 41 ثارالله(ع) در جنوب اهواز"? "مسئول اکیپ گشت پایگاه زابل"? "مسئول بسیج پایگاه زابل در سال 61"? "فرمانده حوزه مقاومت نجف اشرف بخش مرکزی زابل در سال 63"? "مسئول ستاد گردان لشکر 41 ثارالله در جنوب شلمچه در سال 66"? "کمک فراوان به سیل‌زدگان زابل در سال‌های 69 و 70"? "نقش تعیین‌کننده در عملیات نصر 3 در مقابله با اشراری که اموال عمومی سنگین را در سال 70 از منطقه دزدیده بودند"? "فرمانده سپاه زابل از سال 69 تا 79
معاون هماهنگ کننده منطقه مقاومت سیستان و بلوچستان از سال 79 تا 86"? "جانشین فرمانده منطقه مقاومت و جانشین فرمانده سپاه سلمان از سال 87 تا هنگام شهادت" اشاره کرد.

 S A L I  J O O N 

شهید ششم: سید وسام شرف الدین

?#1588;هید سید وسام محسن شرف الدین?معروف به ?#1587;ید نصر‌الله?از جمله نیروهای لبنانی بود که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) و مردم مظلوم سوریه عازم این کشور شد.

این شهید سرانجام روز پنجشنبه هفتم آذرماه 92 در حومه دمشق به شهادت رسید.

S A L I  J O O N

S A L I  J O O N






تاریخ : چهارشنبه 92/9/13 | 1:26 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

اگـر پـسر نوجـوان در خانـه داریـد بخوانیـد ...

alt

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین مسوولیت‌ها و وظایفی را که والدین در مقابل نوجوانان خود دارند وظیفه تربیتی آن‌ها به شمار آورد؛ وظیفه‌ای که اگر خوب و درست از عهده آن برآیند، نتیجه‌اش آینده‌ای درخشان و مطمئن برای فرزندان است. حالا اگر می‌خواهید به عنوان والدینی دلسوز و مسئول، آینده جسمی و روانی پسران خود را تأمین کنید، رعایت این نکات را فراموش نکنید:

1. پدر و مادر قبل از هر دوست ناباب یا جامعه ناسالمی می‌توانند رفتارهای پرخطر را به فرزندان شان بیاموزند. نتیجه تازه‌ترین تحقیقات روی بیش از 2000 نوجوان که به مصرف سیگار و مواد مخدر و ... اعتیاد داشتند، نشان داده که 40 تا 60 درصد از این نوجوانان، برای اولین بار نحوه استعمال مواد دخانی را در خانه و توسط والدین خود آموخته‌اند؛ بنابراین اولین گام در دور نگه داشتن فرزندان از مواد مخدر، استعمال‌نکردن آن‌ها توسط والدین و به ویژه در منزل است.

2. شما نمی‌توانید از نوجوانتان توقع داشته باشید که مدام در محیط‌های آلوده و در مجاورت افراد معتاد قرار داشته باشد و هیچ تمایل یا حس کنجکاوی نسبت به مصرف مخدرها از خود نشان ندهد؛ بنابراین از رفت و آمد با دوستان یا اقوامی که اقدام به مصرف مخدرها جلوی اعضای خانواده می‌کنند، خودداری کنید.

3. با پرهیز از رذایل اخلاقی مانند دروغگویی، خشم و عصبانیت بی‌موقع یا ناسزا گفتن، الگوی رفتاری مناسبی برای نوجوانتان باشید.

4. بسیاری از پدران دوست دارند آینده‌ای را که برای خود متصور بوده‌اند و به آن نرسیده‌اند برای پسرانشان ترسیم کنند، اما خیلی از افسارگسیختگی‌ها و فاصله‌های بین والد و فرزند از همین جا شروع می‌شود. شما به عنوان یک پدر خوب، فقط وظیفه شناساندن راه‌های صحیح و غلط به فرزندتان و مشورت کردن با او در مورد علاقه‌مندی‌هایش را دارید و بهتر است انتخاب نهایی را به عهده فرزندتان بگذارید.

5. بسیاری از پسران از گوش دادن به نصیحت‌ها و توصیه‌های همیشگی گله‌مندند و فکر می‌کنند که نصیحت بیش از حد یعنی عدم اعتماد خانواده و کوچک شمردن آن‌ها. شما می‌توانید با خریدن انواع کتاب‌ها یا فیلم‌های آموزنده، فرزند خود را نسبت به مسائل و مشکلات موجود در جامعه به طور غیرمستقیم آگاه کنید.

6. پسران در سنین نوجوانی علاقه خاصی به استقلال، جدا شدن از خانواده و پیوستن به گروه هم‌سالان دارند و نگرانی بسیاری از والدین، از ناشناخته بودن دوستان فرزندشان نزد آن‌هاست. شما برای اینکه هم فرزندتان را خوشحال کنید و هم با دوستان جدیدش بیشتر آشنا شوید، می‌توانید هر چند وقت یک بار، یک مهمانی دوستانه ترتیب دهید و دوستان فرزندتان را هم با خانواده‌هایشان به صرف یک عصرانه ساده دعوت کنید. شما می‌توانید برای تسلط بیشتر به روابط فرزندتان هم، ماهی یک بار، یک برنامه کوهنوردی با دوستان فرزندتان و خانواده آن‌ها بچینید.

7. از تحقیر، توهین یا مقایسه‌کردن پسرتان با دیگران به شدت پرهیز کنید؛ چون انجام این اعمال موجب پرخاشگر و زورگو شدن آن‌ها در آینده می‌شود و این گونه فرزندان تحقیر شده بعد از رسیدن به استقلال سعی می‌کنند با توسل به زور وجود و قدرتشان را به دیگران اثبات کنند.

8. پسران، پدران آینده‌اند و باید مسوولیت‌پذیر بار بیایند؛ بنابراین انجام برخی از کارهای خانه را حتی اگر خیلی کم و پیش پا افتاده باشند به عهده پسرتان بگذارید؛ کارهایی مانند خرید نان یا گذاشتن کیسه زباله بیرون از منزل.

9. پسران در سنین نوجوانی علاقه زیادی به دیده و پذیرفته شدن از طرف جامعه دارند؛ بنابراین برای این کار اقدام به عوض کردن ظاهر و نوع پوشش خود می‌کنند. در مواجهه با این گونه مسائل، شما نباید با پرخاشگری و توهین فرزندتان را از تغییر ظاهرش منع کنید، بلکه باید با زبانی خوش و دلیل و منطق مناسب، او را تشویق به پذیرفته شدن از راه‌های دیگری غیر از تغییر ظاهر غیر متعارف کنید. از او بخواهید که رشته هنری یا ورزش مورد علاقه‌اش را به صورت حرفه‌ای ادامه دهد و موفقیت‌ها و قهرمانی‌های پیاپی‌اش سبب غرور و افتخار خودش و شما باشد.

10. آزادی مفرط، بیشتر مخرب است نه موثر. شما با آزاد گذاشتن فرزند پسرتان در هر زمینه‌ای و برآورده کردن همه نیازهای او، فردی متکبر و خودخواه از او می‌سازید و موجب می‌شوید که او فکر کند در همه مکان‌ها و زمان‌ها، هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد، اما وقتی طی زندگی با مسائلی غیر از آنچه باب میل اوست روبرو شود، یأس و ناامیدی سراسر وجودش را فرا می‌گیرد و عاقبت این نوجوانان چیزی نمی‌شود جز احساس پوچی و...

11. پسرها عمدتا عهده‌دار چرخاندن چرخ مالی و اقتصادی زندگی در آینده هستند؛ بنابراین بهتر است پدران، آن‌ها را با مسائل و مشکلات مالی و حساب و کتاب و نحوه صحیح پول خرج کردن آشنا کنند و از نوجوانی پس انداز کردن و صرفه‌جویی را به آن‌ها یاد دهند.

12. این یک باور غلط است که دخترها بیشتر از پسرها به محبت نیاز دارند. پسرها هم به اندازه دخترها به محبت و حمایت عاطفی خانواده‌شان احتیاج دارند؛ پس وظیفه یک پدر یا مادر مهربان که به فکر سلامت روان فرزندش است، رعایت تعادل و عشق ورزی به همه فرزندان است.

13. معمولاً پسرها با پدرانشان راحت‌ترند و بهتر می‌توانند مشکلاتشان را با آن‌ها در میان بگذارند؛ بنابراین به عنوان یک پدر مسوول، روزی یک ساعت از وقتتان را به پسرتان اختصاص دهید و او را در راه حل مشکلاتش یاری کنید. فقط حواستان باشد که خشونت و پرخاش، جایی در راهنمایی‌هایتان نداشته باشد تا فرزندتان از مشورت کردن با شما پشیمان نشود و مشکلاتش را خارج از خانه و به روش‌های نادرست حل نکند.

14. پسر بچه‌ها علاقه شدیدی به بازی‌های خشن کامپیوتری دارند. برای جلوگیری از ناراحتی‌های جسمی و روحی فرزندتان، از تنها و آزاد گذاشتن او برای ساعت‌ها بازی با کامپیوتر خودداری کنید.

15. بد نیست که حساب دخل و خرج فرزندتان را داشته باشید و دورادور بدانید که او پول‌هایش را چه طور خرج می‌کند. شاید باور نکنید اما خرید سیگار می‌تواند به سادگی خریدن یک بسته آدامس یا پفک باشد!

16. به پسرتان بیاموزید که زورگویی و قلدری راه معقول و پسندیده‌ای برای رسیدن به خواسته‌ها نیست؛ بنابراین بهتر است برای حل مشکلاتش راه‌های منطقی و آرام را پیش گیرد تا محبوبیتش پیش اطرافیان بیشتر شود.

17. پسرها به خاطر موقعیت خانوادگی خاصی که در آینده دارند و باید مسوول و مدیر یک زندگی شوند، نیاز زیادی به اعتماد به نفس بالا دارند. شما می‌توانید با سپردن کارهای مهم به پسرتان و گفتن این جمله که "من می‌دانم تو به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می‌دهی" اعتماد به ‌نفس فرزندتان را بالا ببرید و حس مفید بودن را به او القا کنید.

18. با مسوولان و مشاوران مدرسه او در تماس باشید تا بتوانید از تغییرات احتمالی روانی یا تحصیلی فرزندتان خبردار باشید.

19. برای این که پسرتان احساس نکند به خاطر جنسش هیچ محدودیتی ندارد، قوانین خانواده را بنویسید و به دیوار اتاقش بچسبانید و حتماً ساعات ورود و خروج را طبق مقررات خانواده درج کنید و اگر دیدید که او از حدش تجاوز کرد، بنا به روحیاتش، تنبیه یا تشویقی برایش در نظر بگیرید تا بهتر شرایط خانواده را بپذیرد.

20. جوری رفتار نکنید که فرزندتان احساس کند برای هر کاری باید نظر شما را رعایت کند و حق انتخاب در هیچ زمینه‌ای را ندارد، این رفتار او را سرخورده می‌کند. انتخاب رنگ اتاق، لباس یا نوع تغذیه را به عهده خودش بگذارید.

21. هیچ گاه در برابر دختر یا فرزند کوچک‌ترتان به پسرتان نگویید که تو بزرگی یا پسری و این رفتارها از تو بعید است. عادلانه قضاوت کنید و به فرزندانتان بیاموزید که به یکدیگر احترام بگذارند و حقوق یکدیگر را هم رعایت کنند.






تاریخ : چهارشنبه 92/9/13 | 7:38 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلبها در صنایع غذایی

تشخیص عسل خوب از بد

راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلبها در صنایع غذایی

--- برای تشخیص عسل ؛ سر گوگرد دار چوب کبریت را وارد عسل کرده(آغشته به عسل)
سپس با فندک سعی کنید آنرا آتش بزنید . اگر روشن نشد عسل خوبی خریدید

--- یا با قاشق مقداری از آنرا در ظرف آب سرد بریزید طوری که با فاصله از اب وارد اب شود
اگر مستقیم (اصطلاحا نخ عسل) در یک جا جمع شد عسل مرغوبیست

--- یا ظرف شیشه ای حاوی عسل را جلوی نور بگیرید اگر نور براحتی از ان عبور کرد عسل خوبی نیست ، باید تیره باشد

تشخیص رب گوجه فرنگی خوب از بد

راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلبها در صنایع غذایی


 خیلی از کارخانجات برای تولید رب گوجه فرنگی از کدو استفاده میکنند. برای تشخیص اینگونه ربها یک قاشق از رب را در یک لیوان آب حل کنید اگر قرمز رنگ بود خوب و اگر نارنجی یا زرد بود ، کدو است

تشخیص شیر خوب از بد

راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلبها در صنایع غذایی  

برای تشخیص شیری که در آن شیر خشک کمتر استفاده شده ، سر سوزن را وارد شیر کرده بیرون آورید اگر سریع قطره شیر چکید کیفیت آن پایین اگر زمان زیادی نیاز به چکیدن قطره بود کیفیت آن خوب است

تشخیص چای خوب از بد

راهکارهایی برای تشخیص برخی تقلبها در صنایع غذایی

برای تشخیص چای یک پیمانه در آب سرد بریزید. اگر آب سریع رنگ گرفت در چای از رنگ استفاده شده اگر زمانی حدود20 دقیقه برای رنگ گرفتن آب زمان نیاز بود چای خوبی است






تاریخ : دوشنبه 92/9/11 | 12:27 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

سوکوترا ، جزیره ای عجیب روی زمین

جزایر سوکوترا مجمع‌الجزایری است که در اقیانوس هند، میان دو قاره? آسیا و آفریقا و در دهانه? خلیج عدن قرار دارد. این جزایر از آن کشور یمن است.
گمان می‌رود نام سوکوترا از واژه? سانسکریتی دویپا ساخادراوا به معنای جزیره? شادکامی گرفته شده باشد. جزایر سوکوترا، زیست‌بومی بسته‌است، به همین دلیل گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر به فردی دارد. نزدیک به یک سوم جانداران این جزایر، تنها در همانجا یافت می‌شوند. گونه‌ای درخت که به خون اژدها نامی است، در این منطقه فراوان دیده می‌شود.

YjxjsfOSzR.jpg

 

x7OuaS1MzO.jpg

 

W2rKS6qsDf.jpg

 

bgggt0Co9L.jpg

 

adRVYiO9fv.jpg

 

69BAJOcsE3.jpg

 

5STJbc8Fhk.jpg

 

08h1VMQzUx.jpg

 

UffaEFx3Si.jpg

 

rH1WUN2gYC.jpg

 

qXR151PR41.jpg

 

v4GGiwhuRD.jpg

 

nfLrQXaPg4.jpg

 

Ajmc4FvehW.jpg

 

7tcpvf0yWh.jpg

 

H60aXbj0kb.jpg

 

TArUV3B0gw.jpg

 

Fh45LFHsan.jpg

 

uxaHS783Fo.jpg

 

0KRQtLqzob.jpg

 

AYrN11U9DD.jpg

 

11FOiJwk8F.jpg

 

wNv9m7N70j.jpg

 

OPhPPtPYU6.jpg

 

GvjruHrwmk.jpg

 

2YQmb92pqv.jpg

 

X7c0NggAXq.jpg

 

hEOwVwz9G2.jpg

 

R4RfJYViku.jpg

 

NW7jxh1oB7.jpg

 

 

80SBzheDMn.jpg

 

rWmAiYFHs3.jpg

 

I6ILdiSvQ5.jpg

 

oznFZK6DLG.jpg

 

pMQnrfbOuv.jpg






تاریخ : دوشنبه 92/9/11 | 12:25 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

برترین عکس های حیات وحش سال 2013

برترین عکس های حیات وحش سال 2013 معرفی و به نمایش درآمدند. از سال 1964، هر ساله، یک مسابقه عکاسی با موضوع حیات وحش توسط موزه تاریخ طبیعی و بخش جهانی بی‌بی‌سی برگزار می‌شود. این مسابقه، 18 شاخه متنوع دارد از عکاسی از پرندگان و پستانداران گرفته تا «نگاه خلاقانه» و عکاسی سیاه و سفید.امسال دوره 49 ام این مسابقات برگزار شد، ده هزار عکس از کشورهای مختلف در این مسابقه شرکت داده شدند.

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt






تاریخ : دوشنبه 92/9/11 | 12:17 عصر | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()

اس ام اس های فلسفی جالب و خواندنی

http://salijoon.ws/mail92/920729/th.jpg

انسانها؛ در دو صورت چهره ی واقعی خودشان را نشان میدهند:

اول آنکه بدانند کامل به خواسته هایشان رسیده اند

یا اینکه بدانند هرگز به خواسته هایشان نمی رسند . . .

.

.

.

در دنیا فقط یک نفر وجود دارد که باید همیشه سعی کنید از او بهتر باشید

و آن کسی نیست جز گذشته ی خودتان . . .

.

.

.

وقتی وارد می شوی لباست معرف توست

وقتی می روی حرفهایت

(لئو تولستوی)

.

.

.

دو چیز شما را تعریف میکند:

بردباری تان ، وقتی هیچ چیز ندارید

و نحوه رفتارتان ، وقتی همه چیز دارید . . .

.

.

.

چاپلوسها تنها ، همانند دوست هستند .

همانطوری که گرگ ها به سگ ها شباهت دارند . . .

(مارک تواین)

.

.

.

هیچ وقت گریه مادر رو را در نیاورید

خداوند تک تک اشک های او را میشمارد . . .

.

.

.

شهر از بالا زیباست

و آدم ها از دور جذاب

فاصله مناسب رو حفظ کنیم

تا دوست داشتنی بمونیم . . .

.

.

.

موفقیت کلید شادی نیست

بلکه

شادی کلید موفقیت است . . .

.

.

.

اگر مردم فقط بخاطر ترس از تنبیه شدن

و یا به امید پاداش گرفتن خوب هستند

حقیقتا باید خیلی متاسف باشیم . . .

(آلبرت اینشتین)

.

.

.

 

صفحه ی آخرشناسنامه مهم نیست

گاهی

باید در آیینه نگاه کنی ببینی هنوز زنده ای . . .

.

.

.

دشمنی که کلام شیرین دارد

شمشیرش خیلی تیزتر است . . .

.

.

.

تاریکی نمی‌تواند تاریکی را از بین ببرد. فقط نور است که می‌تواند

نفرت نمی‌تواند نفرت را از بین ببرد، فقط صلح و دوستی است که می‌تواند . . .

.

.

.

مراقب باش ، روزگار هلت میدهد

اما قرار نیست تو بیفتی

اگر خودت را به آسمان گره زده باشی، اوج می گیری

به همین سادگی . . .

.

.

.

تاریخ به ما یاد می دهد که انسان ها و ملت ها

تنها زمانی عاقلانه رفتار می کنند که از باقی رفتارها خسته شده باشند . . .

.

.

.

انسان بیشتر دلش مى خواهد درکش کنند تا دوستش داشته باشند . . .

.

.

.

قرض کمتر از صفر ، دارایی است

و دارایی کمتر از صفر ، قرض است . . .

آریا بهاتا

.

.

.

از میان مرغان مهاجر آنکه درانتهاست

شاید ضعیف ترین باشد اما اودلبسته ترین آنهاست . . .

.

.

.

بزرگی روحت را میان دستانت پنهان کن

که بزرگ بودن میان مردم کوچک سخت است . . .

.

.

.

مرگ انسان زمانی ست که نه شب بهانه ای برای خوابیدن دارد

و نه صبح دلیلی برای بیدار شدن . . .

.

.

.

خوشبختی داشتن کسی است که

بیشتر از خودش تو را بخواهد

و بیشتر از تو هیچ نخواهد . . .

.

.

.

گاهی باید کر بود گاهی کور

گاهی لال ، گاهی هم نباید آدم بود . . .

این چند نکته رو رعایت کنی

همه چیز تو زندگیت

همــــــیشه درست پیش میره !

.

.

.

فصل دلتنگی که بیاید

آدم ها هم کوچ می کنند

از کسی که دوستشان دارد

به کسی که دوست می دارند . . .

.

.

.

کمتر بترسید؛ بیشتر امیدوار باشید

کمتر بخورید، بیشتر بجوید

کمتر آه بکشید، بیشتر نفس بکشید

کمتر متنفر باشید، بیشتر عشق بورزید

و بعد خواهید دید

که همه چیزهای خوب از آنِ شما خواهد شد . . .

.

.

.

اسمش را دخترانه بنام : دنیا

اسمش را مردانه بنام : جهان

افسوس که این سیاره ی آبی ، نه حیای زنانه سرش میشود نه وفای






تاریخ : دوشنبه 92/9/11 | 8:41 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروزجزین | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • بی بی مارکت
  • ttp://www.bachehayeghalam.ir/sitefiles/bgh_sound_player.php">